Ruggenprik hoe zit het nou

Voor de duidelijkheid ik ben niet zwanger…

Maar bij mijn 1ste zwangerschap hebben we het wel gehad over eventuele pijnstilling zou ik dat willen hebben. Nu weet ik niet beter dat als je een ruggenprik hebt gehad en je hebt zo’n 8 centimeter ongeveer dat ze de ruggenprik langzaam stop zetten, zodat je de persdrang zelf kunt voelen.

Nu kijk ik al een aantal dagen bevallingsverhalen, en zie dat vrouwen met 8 centimeter gewoon nog een ruggenprik krijgen. Gisteren kreeg een vrouw zelfs de keuze met 10 centimeter of ze met een ruggenprik wilde gaan persen of het op eigen krachten wilde gaan doen.

In NL gaat dat ook al zo hier, ik bedoel je kunt tegenwoordig dan gewoon echt helemaal ‘pijnloos’ bevallen ?

Vraag me dit af voor een eventueel 3de kindje, ik heb hele makkelijke bevallingen gehad maar die persweeen vond ik 1 grote HELL. Ik droom regelmatig dat ik zwanger ben van een 3de en ik doodsbang ben om te persen. Ik wil dolgraag een 3de kindje, enige wat het tegen houd is echt het persen. Weeen boeien mij niets kan ik dagen doen als het moet, weeen doe ik met een lach.Al zou ik het heel erg zwak van mezelf vinden om 2 kinderen op de wereld te zetten op de natuurlijke manier en bij een 3de bewust kiezen voor een ruggenprik

ik heb weinig kaas gegeten van ruggenprikken, maar volgens mij wil men graag dat je niet meer verdoofd bent als je gaat persen omdat je anders niet voelt waar je heen moet persen. Bij de ontsluitingsweeen is het een kwestie van ‘overleven’, bij de persweeen moet je ook gericht iets doen. Als je dan niets voelt, gaat dat veel moeilijker.

Je bent uiteraard geen mietje wanneer de optie tot pijnloos bevallen er zou zijn en je daarvoor kunt kiezen. :-*

Maar net als Fiep denk ik dat je wel iets moet voelen voor het persen. Hoor juist wel eens verhalen van vrouwen die de persweeën niet voelen (omdat ze er niet zijn bv) en die het laatste stukje dus het moeilijkste vinden.

De richting is handig om aan te voelen tijdens het persen maar ook of je niet te hard perst ivm scheuren ed. kan me dus ook niet echt voorstellen dat ze met 10 cm ontsluiting nog een ruggeprik voorstellen. Maar het is het navragen bij een VK of gyn waard toch? Heel veel VK’s zullen het ws wel weten als het mogelijk is. Al is er mss wel de optie om een soort pijnstilling te krijgen maar dan niet volledig. :think:

Dat van die 8cm is tegen mij ook gezegd toen ik op 7 cm was, alleen is alles daarna zo snel gegaan dat ik gewoon bevallen ben met ruggenprik.

Persdrang voelde ik in buik en zij maar van uitscheuren e.d. heb ik helemaal niks gevoeld. Richting aangeven met persen kan ik mij dan ook niks bij voorstellen. Nou was mijn bevalling snel, vanaf het moment dat de arts zei dat ik mocht persen tot N er was heeft denk ik een minuut geduurd. Had het langer geduurd dan hadden ze de ruggenprik vast wel uitgezet.

Moet zeggen dat ik door deze bevalling wel heel erg op zie tegen een eventueel volgende bevalling. Zo makkelijk en pijnloos als afgelopen keer zal het wel niet worden.

En zwak, tja ik weet het niet. Ergens denk ik dat het misschien ook wel mooi is als je de pijn en de bevalling beter meemaakt. Als ik gezond voor de keus had gestaan, geen idee wat ik dan had gedaan. Het was nu een beslissing van mij met de artsen aangezien ik de pijn en de stress er even niet bij kon hebben.

Het kán dus wel, geheel pijnloos bevallen alleen denk ik dat het bij mij ook te maken heeft met de snelheid van het bevallen. :slight_smile:

Bij Y.eline ben ik met een ruggeprik bevallen en omdat het op het laatst te snel ging is hij met ruim 9 cm pas uitgezet. Ik voelde mn persweeen dus niet en moet het echt hebben van de ctg en voelen aan mn buik dat hij hard werd (kreeg mn benen niet eens omhoog omdat ik geen gevoel erin had dus moest elke keer zeggen dat ze mn benen vast moesten houden tijdens het persen). Wist echt niet hoe ik moest persen omdat het gevoel er niet was…na 45 min en met vacuum is ze geboren anders had het veel langer geduurd. Denk als ik de persweeen wel gevoeld had het echt sneller was gegaan…

het laatste stuk van de ontsluitingsweeen zou ik graag gemist hebben… maar het 'oer’moment van persdrang voelen en daar iets mee mogen en kunnen dan weer niet.

Dat heb ik 4x als (letterlijk) bevrijdend ervaren.

Nou moet ik wel zeggen dat op de 1e bevalling na (knip, pressie, kind moet NU geboren worden) ik ook heel makkelijk en kort heb hoeven persen en dat stuk van de bevalling echt als fijn heb ervaren gewoon :shifty: .

Ik ben gisteren toevallig bij de anethesist geweest voor info, omdat ik een spierziekte heb en daardoor de weeen extreem voel (meer dan normale mensen).

En ik wil 1 bevalling die ik een beetje normaal kan doorkomen, zonder mijzelf helemaal uit te putten van de pijn etc.

Ze kunnen op 2 manieren een prik zetten.

Op de ene manier verdoven ze je, en dat betekend dat je dus ook geen persdrang en al meer voelt.

Op de andere manier, doen ze een buisje in de rug, waardoor je de pijn minder voelt maar wel de persdrang etc.

Daar gaat mijn voorkeur dus geheel naar uit!

(zo heeft hij het een beetje uitgelegt, zal heus niet al te kloppend zijn zoals ik het nu schrijf maar zo zat het ongeveer haha).

Ik wil over 2 weken aan de GYN vragen, wanneer ik dan eventueel de ruggenprik zou kunnen krijgen.

Ik word ingeleid, en moet de bevalling zo wie zo met opwekkers doen waardoor ik heel veel “stormen” heb. En langere bevallingen.

Zodoende nu ook mijn keuze dat ik nu misschien toch wel pijnstilling wil.

De persdrang en al, vond ik heerlijk (ik hoef dan ook maar echt max 10 minuten te persen voordat mijn kids er waren).

Maar misschien gaat deze bevalling wel sneller, maar wilde nu gewoon even de zekerheid van hoe en wat.

@chantal!! wrote:

Bij Y.eline ben ik met een ruggeprik bevallen en omdat het op het laatst te snel ging is hij met ruim 9 cm pas uitgezet. Ik voelde mn persweeen dus niet en moet het echt hebben van de ctg en voelen aan mn buik dat hij hard werd (kreeg mn benen niet eens omhoog omdat ik geen gevoel erin had dus moest elke keer zeggen dat ze mn benen vast moesten houden tijdens het persen).

Lag je niet op een bed met beugels dan? Lijkt me niet eg prettig om dat steeds aan te moeten geven. Aan de ander kant herinner ik van mn nichtje dat ze zo’n kramp had in haar benen na de bevalling van de beugels (met ruggenprik en dus lang in die houding gelegen)

Cin. wat jij omschrijft met die ruggenprik met buisje in je rug ik gok er op dat dat ook is gebeurd bij mij. Maar alsnog was het wel de bedoeling dat hij uitgezet zou worden bij 8cm. Maar ben blij dat dat niet nodig was.

Kimmygirl, nee niet in de beugels gelegen… heb ook heel lang geen gevoel gehad in mn benen ben om 18:55 uur bevallen van dr en kon 's avonds voor het slapen gaan nog steeds niet op mn benen staan omdat ik geen gevoel erin had :silenced: .

Volgens mij wordt er bij voorkeur alleen een ruggenprik gegeven als de bevalling echt ‘op gang’ is omdat het er anders ook juist voor kan zorgen dat het stil komt te liggen.

Als je toch al aan de opwekkers ligt lijkt me dat dan weer een andere situatie.

Als ik naar mezelf kijk heb ik met 7cm een ruggenprik gekregen (icm opwekkers) omdat de ontsluiting niet vorderde en omdat ik uitgeput was. Achteraf gezien moet ik al verder geweest zijn want ik had 9 cm toen ik terugkwam.

Volgens mij is idd het protocol dat de ruggenprik uitgezet wordt bij het persen omdat je anders de persdrang niet of nauwelijks voelt (ik iig amper, ik moest het ook doen met de ctg en instructies). Hierdoor ligt het aantal kunstverlossingen vele malen hoger en dat is natuurlijk ook weer iets wat voorkomen moet worden.

Uiteindelijk hebben ze hem bij mij aangelaten (ik weet eerlijk gezegd niet precies waarom…) en ging het persen echt prima, maar puur omdat ik zelf redelijk goed ben in het aansturen van mijn spieren. Voor mijn gevoel heb ik totaal op eigen kracht geperst.

Al met al denk ik dat er zoveel verschillende situaties mogelijk zijn dat ze het per bevalling bekijken…

Persdrang voelde ik in buik en zij maar van uitscheuren e.d. heb ik helemaal niks gevoeld.

dat kan ook zonder pijnstilling: ik heb een totaal ruptuur gehad bij de eerste bevalling, en daar heb ik dus echt niets van gemerkt (jwael, het deed allemaal vreselijk veel pijn, maar ik had niet het gevoel dat ik uitgescheurd was, terwijl dat van te voren echt mijn nachtmerrie was). Ik belde dus echt na de bevaling mijn moeder op met de mededeling dat ik zo naar huis zou gaan. toen ik ophing hebben ze me even verteld dat we eerst naar de OK moesten om de boel te redden. Ik had werkelijk geen idee.

Ik heb overigens bij beide bevallingen persweeen gehad die ik niet goed aanvoelde. De eerste bevalling is mede daardoor ook vrij belabberd verlopen. Bij de tweede kreeg ik pas op het allerlaatst opeens door waar het heen moest. En toen kreeg het persen pas echt zin. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat een ruggenprik dan gewoon echt veel complicaties/tang/vacuum-bevallingen tot gevolg heeft.

Bij mij is de pomp op een gegeven moment ook uitgezet… toen kreeg ik weer weeopwekkers weet ik nog en toen ik mocht persen voelde ik een lichte druk van onder, en heb geperst…

voelde ook net als chantal heel lang geen gevoel in mijn benen …

Bij beide keren geen ruggenprik gehad, maar vond het persen bij allebei ver-schrik-kelijk! :shifty: :hand:

Ik kan alleen nu niet goed uitleggen wat er precies zo erg aan was en waarom het niet ging… :think:

Bij de eerste had ik geen krachtige persweeën achteraf, en m’n zoontje lag er niet goed voor (werd keizersnede na 40 minuten persen).

Bij de 2e waren de persweeen zo heftig en allesoverweldigend dat ik gewoon niet kon persen, alleen maar oerkreten uit kon brengen… :oops:

Ik weet alleen nog dat ik gedwongen werd tot persen en dat ik het zo vreselijk zwaar vond. De wee deed pijn als ik niet perste, en de pijn ging weg als ik wel perste, maar ik vond het persen toch ook weer erg, mede door de angst wat er ging gebeuren denk ik. HOe hard ik ook perste, ik voelde helemaal niks, geen gevoel van ‘dit gaat lekker’ of ‘daar moet ik naartoe persen’, niks van dat alles, alleen maar het gevoel dat ik er doodmoe van werd. Uiteindelijk bleek zoontje 2 te groot (ruim 8,5 pond) en werd na 1 uur en 10 min besloten tot een keizersnede, thank God! :angel:

Maar om op de vraag van de ts terug te komen: ik denk dat het beter perst zonder ruggenprik omdat je dan voelt waar je heen moet persen, als het tenminste volgens het boekje gaat en niet zoals bij mij. :wink: En geen een bevalling is natuurlijk hetzelfde, het kan heel goed zijn dat je die 3e zo lanceert omdat er al 2 voor zijn gegaan…

Ik heb ook weleens gehoord dat die prik zo laat mogelijk wordt uitgezet, en dat je dan toch minder pijn voelt bij het persen, maar of dat echt zo is…geen idee maar het klinkt wel logisch. :think:

En nee, je bent geen mietje omdat je de 3e met een ruggenprik zou doen, ik zou het eigenlijk iedereen aanraden die nog moet bevallen. :oops: (hier komt er geen 3e meer, maar ik heb het nog wel serieus overwogen, mede omdat ik wist dat het een geplande keizersnede zou worden, en dat ik dus niet meer de hel van het persen hoef mee te maken. :angel: )

bij mijn dochter heb ik een ruggeprik vrij snel gehad omdat ik het niet meer aankon. Vanaf het moment dat ze mijn vliezen doorprikten kreeg ik weeen en weeen opwekkers erbij, dus geen moment rust gehad. kamelenweeen/weeenstorm. niks geen langzame opbouw.

Dankzij de ruggeprik heb ik nog even geslapen en toen was ik alweer zover dat ik 10cm had!!!

Ik voelde dus WEL dat ik moest persen en heb de hele bevalling met verdoving gedaan en dat werkte zo perfect dat ze op het moment dat je misschien gaat uitscheuren, dus wanneer het hoofdje net naar buiten voor de helft is, heel rustig tegen me zeiden dat ik moest wachten en dat voelde “vervelend”. Terwijl als de meeste vrouwen op dat moment moeten wachten het volgens mij echt pijn doet!

al met al, heb ik dus geen nare ervaring gehad en dat is maar goed ook want mijn placenta raakte niet los dus moest ook nog onder narcose.

Hele heftige bevalling, maar dankzij de ruggeprik gewoon goed te doen!

Tis dus heel wisselend. Waarschijnlijk zou het toch al snel te laat zijn voor een ruggenprik hier. 1ste bevalling duurde 5 uur, en 2de bevalling 3 uur.

Maar mensen met een ruggenprik, ik vraag me dan af of de onderkant ook een beetje verdoofd is ? Bij het persen heb ik het echt gevoel of al mijn botten breken daar beneden, zooo pijnlijk niet normaal.

Romata bij mij deed het echt geen pijn, voelde alleen dat ze eruit gleed zeg maar :wink: :thumbup:

bij mij ook geen pijn… :thumbup: heb bij de nacontrole ook gevraagd of ik het de volgende keer ook mocht hahaha was er zo blij mee. :lol: