Ruben ~ operatie achter de rug en uitslag bekend

Gisteravond ontdekten Martin en ik een bobbeltje vlak boven Rubens plassertje aan de rechter kant en ook zijn zakje is nu erg klein geworden . We hebben zelf het idee dat het rechter balletje weer omhoog geschoten is (was bij de geboorte ook zo). Martin heeft gevoeld en hij kon volgens hem geen balletje voelen in het zakje.



Heeft iemand ervaring met wat er gedaan wordt mocht het balletje inderdaad omhoog geschoten zijn? Wat doen ze eraan en op welke leeftijd?



Het is op dit moment voor ons een beetje moeilijk om met Ruben naar de dokter te gaan, maar zoiets heeft toch geen grote haast?

niet dat ik niet wíl helpen, maar ik heb geen idee of het kwaad kan :think: . ik zou voor de zekerheid wel even met de ha bellen ookal kun je zo snel niet voor een afspraak , dan weet je tenminste of het kwaad kan of niet.

…voor zover ik weet heeft dat geen grote haast hoor.

(maar ik ben uiteraard geen arts :mrgreen: )



onze zoon heeft dit ook gehad, op CB toen ie klein was waren ze wel ingedaald, maar na een operatie waren ze omhoog geschoten.(toen hij ong. 2 jr. was)

(kan door schrik, kou e.d. dat ze omhoog schieten)

meestal dalen ze op gegeven moment wel weer… wij moesten dat ook afwachten. Alleen gebeurde dat bij onze zoon niet.

toen hij 6 jr. was is hij er aan geopereerd.



Hij kreeg ontzettend veel pijn (we wisten niet wat er precies was; hij is gehandicapt) en had een bult in zijn lies. Met de operatie ontdekten ze dat zijn balletje afgestorven was. Dit is dus wel het uiterste scenario hoor.

Zijn andere balletje is later naar beneden geplaatst.



De bult in zijn lies kan ook een liesbreukje zijn hoor, dat dachten ze nl. eerst ook bij onze zoon.



Groetjes van mij

Toen Guus een paar dagen oud was kwam de huisarts langs en haalde de “ballenkaart” op. Dit was een blauw papiertje van de wijk (1e controle thuis) en daarop stond dat zijn balletjes ingedaald waren.



De uitleg van de arts hierbij was dat als ze later eventueel terugschoten, ze in ieder geval wisten dat na de bevalling ze waren ingedaald.



Dus ik zou dit wel melden aan de huisarts, dan hoor je vanzelf wel of je iets of niets moet ondernemen.



Verder weet ik ook nog wel van mijn broertje dat ergens in de pubertijd jongens een controle krijgen of alles nog wel op de goede plek zit. Als de balletjes teruggeschoten zijn dan worden ze alsnog in de zak geplaatst omdat ze anders te warm zitten en dit kan leiden tot onvruchtbaarheid.



Groetjes, Petri

hoi



bij mijn zoontje schieten ze ook wel eens omhoog.



het beste kun je het voelen als ie in een warm bad zit dan zakken ze vaak, en dan ff voelen :oops: :slight_smile:



maar echt veel kwaad kan het volgens mij niet hoor op het buro zeggen ze er bij mijn zoontje niks van

Inmiddels zijn we bij de huisarts geweest. Hij dacht maar 1 balletje in het zakje te voelen, maar het zou ook een liesbreuk kunnen zijn. Daarom heeft hij ons doorgestuurd naar de chirurg. Die moet nu aanstaande dinsdag gaan bepalen wat het is en of er iets aan gedaan moet worden.

Toch fijn dat je even naar de huisarts bent gegaan. Dan wordt de boel echt goed gecontroleerd en er eventueel iets aan gedaan.



Sterkte ermee.



Groetjes, Petri

Vanmiddag zijn we dan naar de chirurg geweest. Gelukkig stond Ruben goed toe dat de chirurg hem onderzocht ondanks dat het pijn deed.



Het bleek dat beide balletjes netjes ingedaald waren. Vervolgens dacht de chirurg aan een liesbreukje, maar bij verder onderzoek bleek het dat niet te zijn. Hij dacht een verdikking bij de lymfklieren of in de zaadleider te voelen en wil dit nu verder gaan onderzoeken.



We hebben nu voor 24 oktober een echo van de liezen van Ruben staan. Daarna moeten we terug naar de chirurg die dan gaat kijken wat het is. Eventueel wordt Ruben dan via een dagbehandeling geholpen.

sterkte secreetje!!! wat vervelend voor ruben!

Hoi Sec,



Wij hadden hetzelfde hier, Guus stond al op de operatie-lijst voor een liesbreuk, alleen het gekke was dat er op de echo niets te zien was. Toch iedere keer als hij huilde zag je echt een worstje in zijn lies en daarna niets mee. Uiteindelijk bleef dat “worstje” ook weg en heb ik de kinderarts nog maar eens goed laten kijken en voelen. Het gekke is dat na een paar maanden het niet meer terug gekomen is. Ik heb hem van die operatielijst af laten halen, ga geen operatie doen als het goed is. Waarschijnlijk is het een vochtopeenhoping geweest en ik ben blij dat hem die operatie bespaard gebleven is.



Hoop dat het voor Ruben ook niet teveel ongemak wordt, wat nodig is is nodig; maar toch.



Succes ermee, Petri

Vandaag ben ik vanwege Quinten bij de huisarts geweest en heb het over Ruben gehad. De huisarts denkt nu dat het een waterbreuk is:


Waterbreuk
of hydrocele , vochtuitstorting in de weivliesholte die tegen de zaadbal aanligt. Bij kinderen kan dat worden veroorzaakt door een breuk (zie breuk (1)) waarbij er een open verbinding met de buikholte blijft bestaan. Op latere leeftijd ontstaat een waterbreuk vaak als gevolg van een ontsteking of verwonding van de zaadbal.

Behandeling
Bij jonge kinderen wordt afgewacht of de waterbreuk in het eerste levensjaar verdwijnt. Zo niet dan wordt, evenals bij de later ontstane waterbreuk, de weivliesholte operatief verwijderd. Als de operatie een risico oplevert kan ook van tijd tot tijd de weivliesholte worden aangeprikt, waardoor het vocht afloopt.


Tekst: © Uitgeverij Het Spectrum bv, 2006

Matthijs heeft aan beide kanten een waterbreukje.



Zijn zakje ziet er anders uit dan bij andere kinderen.



Het is bij hem nog niet weg, 24 oktober moet ik naar het CB en vraag dan of ze nogmaals willen kijken hoe of wat (hij is inmiddels ook al 2 jaar en heeft dit dus al 1.5 jaar)



succes met Ruben!!!

Vanmiddag ben ik met Ruben naar het ziekenhuis geweest voor verder onderzoek van de bult in zijn lies. Om 14.30 uur hadden we een afspraak op de afdeling radiologie. Daar zou een echo van de bult gemaakt worden.



We werden opgeroepen door een hele aardige verpleegster. Die nam ons mee naar de echokamer waar nog een verpleger zat. Ruben moest plaats nemen op de onderzoeksbank. Zijn broek en onderbroek moest omlaag en de luier uit. van de verpleegster mochten de schoenen en de broek aan blijven, maar dat vond Ruben niets. Dus maar schoenen uit, broek uit en luier af.



Ruben bleef gelukkig netjes op de bank liggen en liet alles toe. Hij lag lekker met zijn Poppie te duimen en te kletsen met de verpleegster die ook de echo deed. Op het scherm heb ik meegekeken en ik zag dat de bult een grote zwarte vlek op het scherm was. De verpleegster dacht dat het de blaas was die bij Ruben op de verkeerde plaats zat, maar Ruben had net zijn luier vol geplast dus dat kon niet. Daarom heeft ze de radioloog erbij geroepen. Die heeft ook alles bekeken en dingen op de echo erbij getypt. Al die tijd bleef Ruben netjes stil liggen!



Na de echo moesten we door naar de polikliniek Chirurgie. Het was nog maar 14.45 uur en we hadden een afspraak om 15.30 uur. Lang wachten dus. Ruben heeft al die tijd gespeeld met de lego in de wachtkamer tot we geroepen werden om 15.20 uur. We mochten plaats nemen in een behandelkamer en de chirurg zou zo komen. Ruben werd steeds drukker en liet een ballon alle hoeken van de kamer zien. Ook wilde hij overal aan zitten.



Om 15.45 uur kwam de chirurg eindelijk. Omdat de echo geen goed uitsluitsel had gegeven, wilde hij nogmaals voelen aan de bult. Dus Ruben weer uitgekleed en gelukkig liet hij het weer goed toe dat de chirurg de plek onderzocht. Daarna vertelde de chirurg dat hij dacht dat het een onschuldige ophoping van vocht is, maar dat hij het niet zeker weet. Daarom zal Ruben toch geopereerd moeten worden. De bult wordt dan weggehaald en onderzocht.



De operatie (een dagbehandeling) zal begin december plaatsvinden. Volgens de chirurg zou Ruben de volgende dag al weer de oude zijn en zijn er geen speciale behandelingen van de wond nodig.

Een week voor de operatie krijgen we te horen wanneer deze plaats zal nemen. Volgende week moeten we al vast naar de pre-operatieve screening voor onderzoek vanwege de narcose.

jee wat zielig



maar wat goed dat hij zo goed bleef liggen en alles toeliet!

succes!

:hug: en n dikke :-* voor Ruben

Gister aan het einde van de middag werden we gebeld door het ziekenhuis. Ruben wordt morgen om 8.00 uur geopereerd. Er was iemand uitgevallen en ze hebben ons kleine mannetje er voor in de plaats gezet. Zie er zo tegen op :cry: . Hoe moet ik nu zo snel Ruben voorbereiden op een operatie?



Ze gaan hem trouwens extra goed in de gaten houden tijdens de narcose omdat Ruben èn een toeval waarvan de oorzaak onbekend is èn valse kroep heeft gehad. Verder krijgt hij een ruggeprikje (ander soort dan bij volwassenen) waardoor hij als het goed is pijnvrij wakker gaat worden.



Hoop zo dat de bult niets ernstigs blijkt te zijn :pray: .

Sterkte meid… ergens wel fijn dat het zo snel is, heb je minder tijd om je zenuwachtig te maken. En het klinkt alsof jullie goede begeleiding krijgen. Maar het blijft niet leuk voor je kleine mannetje.



Toi toi toi!

Hee lieverd… Sterkte morgen, ik zal aan jullie denken :hug: :kaars:

Misschien inderdaad maar goed dat het zo snel is. Dan heb je het maar achter de rug. Ik ga in ieder geval mijn vingers blauw duimen dat alles goed mag verlopen.



:-* Juud

sterkte hoor morgen; niet niks zo’n klein menneke al geopereerd…