Ik ben gisteren met Esmée naar de huisarts geweest en die constateerde het RS Virus. Ze was een twijfelgeval om op te nemen, omdat ze een kraakje hoorde op de longen. Gelukkig mochten we haar mee naar huis nemen met een antibioticumkuur en een inhaler met atrovent.
Nu lees ik een artikel op internet dat antibioticum niet werkt bij het RS virus. Het is een kwestie van uitzieken. Wie heeft hier ervaring mee?
Even diep graven uit mijn opleiding: een anti-bioticum is niet effectief bij virussen maar alleen bij bacteriele infecties!
Mijn zoon heeft het gehad, toen ie 10 dagen oud was, is geen lachtertje hoor, ze zitten met massa’s slijm op de longen en hoesten zich te pletter. Het zal wel overgaan met die ventolin maar zal wel een tijdje duren.
Sterkte hoor en goed in de gaten houden want ze kunnen het heel erg benauwd krijgen.
Hier RS met tweeëneenhalve maand gehad. AB heeft geen nut, omdat het een virus is. Ventolin had bij ons zoontje geen effect.
Wel wat tips:
- Onder hoofeinde een flinke stapel boeken leggen, zodat hij nog net niet verticaal ligt. Hier lag een stapel van 15 cm.
- Op de zij leggen met steuntje bij buik en rug (ik had een zijliggingskussentje)
- voeden niet alles tegelijk (bij ons kwam het er dan allemaal weer uit), dus per keer minder, maar wel vaker
- in warme badkamer stomen
Sterkte en heb je vragen PB me gerust. Ons zoontje klonk steeds alsof hij ging stikken. Ik vond het een naar geluid. :-*
Wawa,
Is je kindje dan nu nog frequent verkouden? Onze zoon is bijna zogoed als de winters na die RSV infectie verkouden geweest. :?
Onze Justin heeft januari 2008 RS gehad. Het was echt zó sneu. Hij hoefde niet opgenomen te worden, omdat hij niet reageerde op de vernevelaar. Wanneer ze goed reageren op de venevelaar willen ze de baby’s nog wel eens opnemen om de benauwdheid te verlichten.
Wij kregen toen de tip van de kinderarts om de maxi-cosi naast ons bed te zetten, en daar Justin lekker in te laten slapen. Dat kon voor die paar nachten geen kwaad, en ze slapen in die houding veel beter als ze zo benauwd zijn. En zelf kon ik tenminste ook slapen, en als ik wakker werd hem af en toe schommelen. Dat was ideaal in die omstandigheden.
Justin heeft er wel extra gevoelige luchtwegen aan overgehouden. Hij zit nu continu aan de puffers.
Maar goed, er is ook sprake van dat hij astma heeft, dus waarschijnlijk heeft het één het ander versterkt zeg maar,
Sterkte ermee, hopelijk gaat het snel weer beter.
Dat van het extra voeden en minder per keer had ik al door. Ze spuugt nu extra veel door het hoesten. Haar hoofdeinde heb ik ook al omhoog gedaan met een handdoek eronder (het is geen 15 cm denk ik).
Ik vind het wel sneu dat ze in de toekomst ook vatbaarder is. Maar daar is nu toch niks meer aan te doen.
Er lijkt nog geen verbetering te zijn. Nog steeds veel hoesten, weinig drinken, hijgen en piepende ademhaling. Maar tussendoor is ze wel vrolijk dus het is een kwestie van afwachten.
kijk er wel mee uit hoor…
Idd ab kuur werkt niet en ons Mies heeft het onlangs ook gehad.
Hij was de ene dag gewoon heftig verkouden, de andere dag haalde hij ineens meer dan 70 x per minuut adem met een enorme golfbeweging in de buik (je zag het net onder zijn middenrifje steeds indeuken) en hij heeft uiteindelijk van zaterdagnacht tot donderdag in het zkh gelegen aan de sondevoeding en zuurstof…
Ook hier komt Astma in de familie voor en het schijnt dat kindjes die zo heftig Rs krijgen over het algemeen prematuur waren OF in aanleg al astmatisch zijn.
Mies is sindsdien nog niet verkoudheidvrij geweest, dus we zien wel.
maar Rs is heel gemeen voor die kleintjes
AB werkt niet bij virussen, máár ik heb wel vaker gehoord dat toch AB werd voorgeschreven omdat er door de slechte weerstand vaak een bacteriele infectie bij zou komen. dan heb je dat getackeld zeg maar. ik weet niet of het echt veel scheelt.
veel beterschap in ieder geval!
Rick heeft ook RS gehad toen hij 7 maanden was, met opname van 3 dagen erbij voor extra zuurstof. Omdat de verneveling bij Rick niets deed, mochten we weer naar huis, maar toch echt een flinke nasleep van gehad. Moet zeggen dat sinds Rick niet meer naar het KDV gaat (en nu sinds een half jaar wél naar de psz) hij niet meer echt verkouden is geweest.
Heeft de huisarts een kweekje genomen?
Melk is helemaal niet fijn op dit moment, omdat dat de slijmvorming verergert, maar ze hebben het zo nodig. Misschien dat je in overleg met je HA wat minder melk kunt geven en misschien ORS of verdunde AA? Naast het saturatieniveau is uitdroging een groot gevaar bij RS, door het vele braken.
Naast het omhoog zetten van het hoofdeind, kan je nog de volgende verlichtende dingen doen, zoals bij elke verkoudheid:
- ui kapot snijden en naast het bedje zetten. Ik deed de stukken ui in een waszakje (waar je bh’s enzo mee wast) en knoopte die aan het hemeltje.
- luuf werkte hier goed, hoewel er ook kindjes allergisch voor schijnen te zijn
- babybadje voor verkouden baby’s (ik gebruikte die van Etos eigen merk)
- neusspray
Heel veel sterkte en beterschap!
Hou vooral haar eten goed in de gaten.
Melk he, lekker voor het slijm :thumbdown:
Wanneer ze echt weinig drinkt zou ik je door laten verwijzen naar de KA.
Heeft de ha dan die slijmtest bij Esmee gedaan?
Mirthe is herstellende van een broertje/zusje van het rs-virus.
Zij heeft een week in het ziekenhuis gelegen, maar dan vooral omdat ze niet genoeg at en sondevoeding kreeg.
beterschap :hug:
Ninthe heeft afgelopen week ook in het ziekenhuis gelegen met RS. Ze hebben inderdaad via een slangetje in haar neus slijm afgenomen om de diagnose te kunnen stellen.
Antobiotica helpt niet bij een virus, uitzieken is dus het devies.
Het gaat nu wel weer goed met Ninthe, al hoest ze nog steeds akelig.
Beterschap!
De huisarts dacht aan het RS virus gezien de klachten en ze hoorde een kraak op de longetjes. Geen slijmtest gedaan dus.
We zijn voortijdig gestopt met de AB, omdat ze er gigantische diarree van kreeg. En ook giga luieruitslag en dat was echt heel pijnlijk. Het gaat stukken beter met haar. Geen hoesten meer of benauwdheid. Wel nog slecht drinken, maar ook dat komt goed. Ze drinkt nu zo’n 600 ml per dag.