Ik moet een röntgen laten maken van mn elleboog en ook van mn kaken…
nou zijn we nog niet zwanger maar hopen wel binnenkort een positieve test in onze handen te hebben…
nu vraag ik me even af hoe dat zit met röntgen…
of dat schadelijk kan zijn voor hopelijk een hele prille zwangerschap
(al heb ik zelf geen vertrouwen meer in dit jaar… maar zeg nooit nooit…)
mijn eisprong is denk ik net geweest…
Gewoon zeggen dat je misschien zwanger bent… dan krijg je zowieso een loodschort om! Dan loop je geen enkel risico!! Hopelijk snel een positieve test!!
Ja misschien dat maar doen idd…
wil niet achteraf denken wat als…
want een volgende zwangerschap (als het ons nog een gegund is) zal zeker niet zonder angsten zijn…
ik vind het alleen zo onbenullig omdat de kans dat het niet het geval is vele malen groter is en het nog wel heeeeeel pril zou zijn als het deze maand raak mag zijn…
Gewoon zeggen dat je misschien zwanger bent. Ik hoop het zo voor jullie. :-*
Je krijgt niet altijd een loodschort om hoor, ook niet als je misschien zwanger bent!!
Ik moest ook een foto laten maken 2 mnd geleden (tandarts) en kreeg alleen zo’n onder mijn kaak/nek. Ik zei toen dat we bezig waren met zwanger worden en zij vroeg toen; ben je nu zwanger? Ik zei nee want het was toen net op of na de eisprong. Dus toen zei ze dat ik gewoon een foto kon laten maken. Ik kreeg die maand wel een vroege mk…tja je weet nooit of dat daaraan lag. Maar heb dus inmiddels wel de afspraak van vorige maand (was weer na eisprong en voor NOD en zou weer foto moeten maken) verzet met griepexcuus…En nu moet ik over een aantal dagen weer…is net na NOD…dus hopelijk dat ik dan zwanger ben, dan weiger ik die foto gewoon. En als ik ong ben geworden laat ik hem wel maken. Maar als ik nog niets weet dan ehh…dan ben ik weer ziek denk ik…
@loesje101 wrote:
… dan krijg je zowieso een loodschort om! Dan loop je geen enkel risico!!
Dit klopt niet…
Kun je het onderzoek uitstellen?
Lieve mensen… als je in het ziekenhuis vraagt om een loodschort en er echt op staat dat je die krijgt dan krijgt je die echt om.
Er bestaat helaas nogal veel onduidelijk omtrent röntgenstraling…
De straling die gemeten wordt tijdens een rontgen opname zowieso al zeeeer klein, en door de schort loop je echt geen risico.
(bovendien hangt het ook weer af van welke foto en van welk lichaamsdeel er een foto wordt gemaakt.)
Pas als je vaker en op regematige basis in aanrakeing komt met röntgenstraling (beroepsmatig) kan dit schadelijk zijn… Maar een loodschort beschermd echt afdoende.
Daarom draagt personeel binnen een ziekenhuis altijd een loodschort.
Bij de tandarts is het stralingsniveau trouwens nog weer veel lager…
Ik werk er dagelijks mee, dus geloof me…
Maar… als je erg geen goed gevoel bij hebt dan moet je het gewoon niet doen als het geen spoed is…
Neem een beslissing waar jij je goed bij voelt! Succes!
Toen ik zwanger was, mocht ik -ook niet met loodschort- bij een röntgenonderzoek aanwezig zijn. Vreemd dat dat dan in andere ziekenhuizen wel mag…
Toen ik zwanger was, heb ik er ook niet veel bij gestaan, omdat ik er anders bijna dagelijks bij zou staan…
Het is niet dat het niet mag, maar je het volste recht te weigeren bij rontgen te staan, vaak ook omdat mensen er een slecht gevoel over hebben.
Maar officieel beschermt een loodschort voldoende.
Maar nogmaals volg je gevoel!
Echt bedankt voor de reacties.
Misschien móet ik maar gewoon zeggen dat ik denk misschien zwanger te zijn…
Al denk ik van niet dit jaar
Maar ik zal mezelf enorm schuldig voelen als het wel zo is en bijv misgaat
Kaakchirurg heb ik al tweemaal afgebeld en vorig jaar is röntgenfoto uitgesteld vanwege zwangerschap.
En mn elleboog heb ik veel klachten aan dus ook wel noodzakelijk.
Nogmaals bedankt voor de reacties. Stelt me toch wat gerust.
Al krijg ik nu al de zenuwen om om zon schort te vragen. Whahaha…
Marjooo niet zenuwachtig om worden meis. Ze krijgen de vraag vast veel vaker dus je bent de eerste niet en ondanks dat je denkt dat de kans dat je zwanger bent kleiner is dan niet zwanger. Doe jezelf de kwelling van spijt van het niet vragen niet aan! :-* Daarbij hoop ik gewoon echt giga voor je dat je het juist niet ‘voor niets’ vraagt maar dat jullie weer zwanger blijken te zijn!
Nou ik ben assertief geweest en heb gezegd dat we hopen op een zwangerschap en of ik zo’n schort mocht. Nou ze ging gelijk naar radioloog en die wilde geen foto laten maken.
Ookal was het risico enorm klein.
Nou jullie begrijpen dat ik dus ook geen enkel risico neem!
Nou mn reumaconsulent maar weer mailen wat ze nu wil…
Haha voelde me wel beetje onbenullig maar ja… jammer dan!
Zelfs bij de tandarts mag je geen rontgen laten maken als je zwanger ben… Gewoon aangeven dat je miss zwanger kan zijn.
:thumbup: Top! Goed dat ze ook zo meedenken en ja lastig maar dat betekend ws gewoon een afspraak beter plannen. Ergens tussen menstruatie en eisprong in zodat je geen risico loopt. En geef ook aan dat als dat voor jou mogelijk is tenminste, ze je kunnen bellen als er onverwacht iemand zou uitvallen en ze jou ertussen kunnen krijgen voor een foto.
Dan ga ik verder duimen dat het nog een tijd duurt voor je daadwerkelijk voor een foto kunt omdat je toch echt zwanger bent. :-* Er is vast een periode in een zwangerschap (na de 12 weken oid) dat je met een gerust hart een rontgen kunt laten maken.
Ja idd na 1e trimester maar liever na de zwangerschap.
Ben blij want door jullie reacties voelde ik me wat zekerder en minder onbenullig haha.
En idd foto van kaak heb ik afgesproken dat ik kan bellen en dan aan kan geven welke weken ik wel kan komen. En evt. om de uitslagen van foto te bespreken.
Alleen met fracturen doen ze het wel maar anders liever gewoon niet.
En ik zou mezelf enorm rot voelen als ik wel foto’s had laten maken en zwanger blijk te zijn.
Bedankt voor het meedenken en reageren.