Bij ons is het op de babykamer 's nachts maar rond de 14 a 15 graden, is dit te koud? Hij heeft een gewoon pakje aan met een slaapzak (van de hema, zonder mouwen) en daarover een dekentje. Nu slaapt hij na een voeding 's nachts 3-4 uur door en toen het warmer was op de kamer en buiten ook warmer sliep hij soms wel 4-5 uur door 's nachts. Heb dus het idee dat hij zich beter warm moet houden en daardoor eerder wakker wordt. Hij voelt gewoon lekker aan als hij uit bedje komt niks gloeiend heet of zo en zijn handjes zijn ijskoud net ijsblokjes.
Moeten we de kamer naar 17 a 18 graden brengen of zo lekker laten.
Overdag slaapt hij veel in de kamer in de wandelwagen, dit is vaak uit gemak, want als ik hem boven leg wordt hij vaak sneller wakker voor een volgende voeding. Overdag is Bas erg wakker en ben stiekum blij als ik even een uurtje voor mezelf heb om iets op te ruimen. Als Bas wakker is wil hij aandacht en die wil ik hem ook geven. Dit houd in dat hij ook gewoon even in de box of wipstoel ligt, maar wel binnen gehoorafstand van mij.
Hoi Welkom.
Ik vind 14-15 graden wel een beetje koud hoor. Zeker als de handjes koud zijn, zou ik de temperatuur wat opvoeren.
In het ziekenhuis is mij vertelt dat de kamer van de baby 22 graden moet zijn.
Nou woon ik niet in Nederland, dus het zou kunnen zijn dat ze er hier anders over denken, maar 15 graden is toch wel aan de lage kant.
Succes ermee en nog gefeliciteerd met Bas.
Groetjes Steph. :-*
Beter te koud dan te warm. Inderdaad, als het te koud is, wordt een kindje eerder wakker. Dus ik zou hem iets warmer aankleden, of de kamer iets warmer maken (18 graden wordt hier geloof ik aangeraden). Koude handjes zijn niet erg (al had ik vanmorgen het idee dat mijn dochter zichzelf wakker maakte door met haar koude handjes over haar gezicht te strijken). Als het nekje maar lekker warm aanvoelt is het goed.
Maar ehh, wat voor slaapzak heb je? Een gevoerde of niet? Want met een slaapzak is een dekentje eigenlijk niet nodig. Je zou een gevoerde slaapzak met afritsbare mouwen kunnen kopen. Of de slaapzak uitdoen en een dubbele deken gebruiken.
Hoi Welkom,
Zo’n slaapzak die aan de buitenkant van badstof is zeker?, in t creme?
Die hebben wij dus ook.
Ja, en is deze zak gevoerd? het is volgens mij dus niet echt een winterzak…
Want Biebels zo’n slaapzak met afritsbare mouwen is volgens mij voor de al wat grotere baby 's, die hebben ze niet in maat 50/62…
Want dan zou inderdaad alleen de slaapzak voldoende zijn.
De zak van de Hema is dus een beetje dubbel, en als het zo koud is in de slaapkamer (idd beter koud dan te warm, dan zou ik volgens mij ook een dekentje er overheen doen. :think:
In onze slaapkamer is het nl. ´s nachts ong. 17 gr., en ik doe over deze slaapzak een dubbel laken.
Dat de handjes koud zijn is niet erg, idd in het nekje voelen.
Succes… :thumbup:
Groetjes van Mij
Mijn meisje is inderdaad aan de grote kant, even snel kijken welke maat ik heb…
70 cm staat in de nek. Mijn dochter was bij de geboorte 53 cm, ze zal nu wel bijna 60 cm zijn, denk ik. Als ze er maar niet in kan kruipen, en dat lukt haar niet!
Ik heb wel een gevoerde slaapzak volgens mijn schoonmoeder. Helaas is het bijna niet mogelijk om de temperatuur op het kamertje omhoog te houden op 18 graden, want dan moeten we continue stoken, omdat het boven niet goed geisoleerd en beneden wel.
Mijn schoonmoeder adviseerde nu om slaapzak aan te houden en dan ipv dubbele deken maar een deken te geven. Bas ligt graag strak onder de dekens, maar zonder slaapzak kruipt hij omhoog boven de dekens en dat is toch echt te koud.
Het nekje voelt heel lekker aan en zijn beentjes zijn zelf wat aan de warme kant vind ik.
Bas is nu 54 cm.
Ik heb even gegoogeld :mrgreen:
En dit vond ik.
Dus het kamertje is prima op themperatuur :thumbup:
De ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen 15 en 18 graden. Stel de centrale verwarming daar op af. Als het in de zomer erg warm word, is het verstandig om er net als voor uzelf ook voor de baby het beste van te maken: desnoods alleen in een rompertje onder de klamboe. En tochtvrij uiteraard. Wiegendood komt niet vaker in de zomer voor, juist eerder in de winter. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de neiging om juist in de wintermaanden de kinderen extra warm aankleden – te warm voor de moderne slaapkamer met centrale verwarming.
Nu we het daar toch over hebben: doe ook wat aan de kleding van de baby als het in de auto lekker warm wordt of wanneer u uit de frisse buitenlucht een warme omgeving binnengaat. Warmtestuwing is een effect dat zich heel snel kan voordoen en dat gevaarlijk is voor een baby.
Erg belangrijk: Een baby regelt zijn temperatuur vooral via het hoofdje. Laat dat dus altijd onbedekt. Neem verder uzelf als maatstaf. Heeft u het warm en wilt u wat luchtigers aan, dan heeft de baby daar ook behoefte aan.
Handig is een thermometer in de babykamer.
Als u wilt controleren of uw slapende baby het niet te warm heeft, voel dan aan het nekje. Meer zekerheid nog geven de voetjes. Voelen die lauw aan, dan heeft de baby het aangenaam.
mijn schoonzusje had tot voorkort alleen een gaskachel beneden staan dus `s nachts helemaal geen verwarming. hij heeft de winter maanden ook goed overleeft. :mrgreen:
en als het nekje goed voelt dan is de temp ok
Maaike slaapt met 16 graden in de slaapzak van de hema (blauw met ijsberen; die is heeeel dik) met de badtof piama van de hema :mrgreen: en een rompertje met lange mouwen (van de hema :mrgreen: ).
Verder geen dekens.
Zo zijn haar voetjes lauw.
Toen het zo straks even 18 graden werd had ze zweetvoeten :mrgreen: .
hoi
fransje heeft meestal ook koude handjes hij ligt dan wel in een winterslaap.
Mar denk dat je weinig eraan kan doen die kleine van mijn vriendin heeft ook altijd koude handjes.
Denk zowiezo dat het handig is om de temp in de gaten te houden van de kamer maar als hij voor de rest lekker warm aan voelt hoef je je denk ik geen zorgen te maken.
Mischien toch nadenken voor evt. isolatie of een verwarming op stroom af en toe bij hem op de kamer zetten om de kamer warm te maken en dan weer weg halen.
I.v.m veiligheid hoewel zoiets mischien wel helemaal geen kwaad kan
Yeline slaapt in een flanellen pyjama met een winterslaapzak en 2 dekentjes en dan heeft ze nog 's ochtends koude beentjes. Bij ons in de slaapkamers is het nu rond de 12 graden bbrr
Bij ons werd aangeraden 16 graden in de slaapkamer en 18graden in huis.
Bij mij is het wel altijd 22graden in huis anders heb ik het te koud.
Kind & Gezin kwam thuis is langs en zei dat het wel wat te warm is en dat ik dan maar juist een dun dekentje over haar moest leggen.
Te warm :? ik had het wel koud hoor voor mij mocht het nog warmer zijn zelfs.
Bij ons is het dus 18 op de slaapkamer en 22 in huis.
bij ons zoontje is het altijd rond de 19 graden op de kamer. Hij ligt in lange mouwromper met pyama en mouwloze trappelzak. dit gaat erg goed.
Ik vind onder de 18 graden wel koud. Ik vraag mij of hoe het is als ze urenlang koude lucht inademen of dit wel zo bevordelijk voor de longen is. ivm kou vatten. als ik zelf in een hele koudekamer lig, ben ik zou verkouden en hoest me rot dan.
ons zoontje heeft bijna 4 weken in het ziekenhuis gelegen en daar was het echt wel veel warmer. te warm is zeker niet niet goed, maar temp rond de 18 a 19 vind ik toch het meest ideaal. Zeker niet kouder. Ik voel s avonds ook even zijn voetjes en nekje. Als zijn voetjes koud zijn doe ik hem altijd even sokjes aan, dat scheelt ook wel.
nou ben ik zelf al een koukleum dus vind ik 14 gr wel aan de koude kant.
zelf zou ik het wel rond de 20 houden.
Inmiddels al weer een dikke week verder en heb ik gemerkt dat Bas het heerlijk vind de temperatuur op zijn slaapkamer, want nu met een slaappakje aan, dan een slaapzak zonder mouwen en een enkele deken, slaapt hij heerlijk. Zijn armen liggen boven de dekens en hij voelt heerlijk aan, vind zelfs dat soms zijn beentjes wat aan de warme kant zijn als ik hem verschoon. Bas houdt van warmte, maar schijnbaar houdt hij zich dus goed warm op deze manier.
Beneden in de huiskamer is het overdag 18 a 19 graden en 's avonds na 20.00 wordt het 20 graden. Als we zijn wezen wandelen is hij lekker ingepakt en als we thuiskomen wil ik hem niet wakker maken door zijn jas uit te doen of het deken terug te slaan en zet ik de kinderwagen dus vaak op kantoor of in de hal, want daar is het ook rond de 16 graden en kan zijn jas en deken erop blijven.
Ik weet nog dat mijn jongste broertje een baby was. We woonden toen op de boerderij en boven was het nog niet geisoleerd en ook geen dubbelglas. Het was er in de winter koud!!! Zeker wel onder de 10 graden. Dus dat was bij hem aan elke kant een kruik en dan hield hij het wel warm. Ik vind die 22 graden ook overdreven hoor. Zo warm heb ik het uberhaubt niet in huis. Ook overdag in de woonkamer niet.
Als ze wat meer aan de kou gewend zijn worden ze ook minder snel ziek.
Ik zou wel ff 's ochtends zijn/ haar temperatuur op meten. Zolang die maar boven de 36,7 blijft hoef je je geen zorgen te maken en heeft je kindje het warm genoeg. Dus niet te veel aan trekken van ideale kamertemperaturen, maar kijken naar de lichaamstemperatuur van je kindje. Komt het beneden de 36,7 dan heeft je kindje het te koud en moet je het dus iets warmer aankleden of een extra dekentje over doen.