Wat kan 't gevolg zijn als je blijft lopen met gescheurde vliezen?
Ik twijfelde gisterenavond of m’n vliezen gescheurd was. Ik heb de hele zwangerschap door al ongewenst urineverlies en afscheiding. Dit voel ik ook, als ik wat verlies. Gisteren werd ik 'n beetje boos op m’n zoon en huppa, daar kwam 'n lading. Het voelde heel ongecontroleerd en totaal niet als urine. Maar omdat ik boos werd (druk op m’n buik zette), twijfelde ik.
De vk gebeld en overlegd. Moest afwachten of ik nog meer ging verliezen.
Ik heb ook al zo af en aan harde buiken en voorweeen, zet niet door en zwakt vaak ook helemaal af.
Vannacht constateerde ik bloed in m’n slipje. Een paar druppels, hooguit 5, maar we kunnen niet achterhalen waar dat vandaan kwam. Ook daarna geen verandering in 't gerommel. Het rommelt soms wel in m’n buik, maar niet meer of zo dan gisteren.
Ik heb de vk gebeld en ben daar geweest. Ze heeft me onderzocht en gekeken of ze vocht zag lopen. Ze dacht dat 't toch urine moest zijn geweest, maar voor 't geval dat mag ik niet in bad en geen sex hebben. Wat 'n straf :liar:
Mocht ik nog vocht voelen lopen of twijfelen, dan moet ik bellen en laat ze me in 't zkh nakijken of toch niet m’n vliezen zijn gescheurd.
Ik vraag me af, stel nu dat ze wel gescheurd zijn, hoe gevaarlijk is 't dan om zo door te blijven lopen?
Ik weet van m’n vorige zwangerschap, die ook begon met 'n scheur in 't vliezen, dat ik binnen 72 uur moest bevallen ivm infectiegevaar. Kwam 't niet zelf, dan werd ik ingeleid. Maar nu weten ze 't niet zeker, dus wordt er ook geen actie ondernomen.
Maar stel nu dat 't wel gescheurd is… :think:
Als je je echt zorgen maakt, zou ik gewoon de vk weer bellen en vragen om een controle in het ziekenhuis.
Beter het zekere voor het onzekere toch?
Persoonlijk zou ik het laten checken. Dan maar meteen goed.
ik wordt er ook 'n klein beetje kierewiet van, moet ik zeggen. Heb liever gewoon weeen en dan maar vroeg bevallen, dan de twijfel…
Maar als ik nu naar 't toilet ga voor 'n check, dan is er weer niks… Maar dan denk ik aan de vorige keer, toen was 't ook ‘ploeps’ en verder niks. tot de vk in 't zkh m’n vliezen echt goed doorbrak…
tja zou het toch zelf zeker willen weten…
Bij mijn oudste heb ik zonder het te weten met een scheur in mijn vliezen rondgelopen.
Ze kwamen er pas achter toen ze mijn vliezen wilden breken na een aantal dagen echt ziek in het zhuis te hebben gelegen… en dat dus niet meer wou, vliezen waren al door.
Mijn klachten kwamen dus van een infectie en kan je zeggen… daar word je niet vrolijk van. Voor de geboorte al dagen liggen spugen, overal pijn en heb me nog tot een maand of 3 na de geboorte zwak gevoeld… bleef in eerste instantie ook spugen en dus afvallen als een tierelier (klinkt leuk, maar 10 aankomen in 9 maand en vervolgens 28 afvallen in 2… is geen aanbeveling).
Na de geboorte de kleine ook aan de antibiotica, infuusje in zijn hoofd en dus niet lekker bij me kunnen hebben die eerste week…
Dus ik zou toch aandringen op onderzoek in het zhuis (bij mij was een echo op dag 1 van de opname al genoeg geweest om te constateren dat het vruchtwater zo goed als weg was… maar ik heb daar dus nog 3 dagen gelegen voor een arts het briljante plan kreeg die echo te maken :shifty: Tja dat zou me nu niet meer gebeuren, maar bij je eerste en een tot dan toe geweldige zw.schap en bovendien hondsberoerd).
Ik ga zo maar es bellen of ik even langs kan gaan in 't zkh.
Anders slaap ik vannacht mss niet…
Marije, had je helemaal niet gevoeld dat je “leegliep”?
Want dat is wat m’n vk vraagt, of 't druppelt. Ik kan me niet herinneren bij Kai dat ik toen druppelde of nog vocht verloor, na dat beetje 's morgens.
@Kaatjes wrote:
Ik ga zo maar es bellen of ik even langs kan gaan in 't zkh.
Anders slaap ik vannacht mss niet…
Marije, had je helemaal niet gevoeld dat je “leegliep”?
Want dat is wat m’n vk vraagt, of 't druppelt. Ik kan me niet herinneren bij Kai dat ik toen druppelde of nog vocht verloor, na dat beetje 's morgens.
nee ik heb dus echt niks gemerkt… maar ja ik was toen ruim 39 weken zwanger en lag voor mijn gevoel halve dagen in bad, de rest van de tijd zat ik op de wc :lol: . Valt natuurlijk wel mee, maar ja wat je zegt… vaak heb je al wat meer afscheiding + idd bad + wc bezoek.
Ik was gewoon echt verbaasd toen ze me konden melden dat mijn vliezen dus al gebroken waren en nog verbaasder om bij de echo ons kindje te zien dat praktisch droog lag… alleen dat beetje wat elke dag weer aangemaakt werd (maar ik dus blijkbaar ook bleef verliezen).
Ben achteraf vooral ontzettend blij dat het ondanks de infectie goed is afgelopen met ons allebei :thumbup:
Zo belachelijk toch dat julie om een doorverwijzing moeten vragen?
Wij kunnen gewoon naar het ziekenhuis gaan wanneer wij dat zélf willen…
Ik blijf me verbazen over jullie landje hoor… dus als je als mens niet op je strepen staat laten ze je gewoon lopen met onzekerheid… wat naar zeg!
Maar goed, doet er nu niet toe, ik zou het zeker laten controleren, onzekerheid is niet fijn! :-*
ALs je op je vuist blaast, dan zou je het ook moeten verliezen!
En beter te veel dan nooit bellen! Het gaat tenslotte om je kindje.
Ik blies op mijn vuist en er kwam niks hoor, maar ze waren zeker gebroken voelde het 1x een hoos dacht urine, tot de weeën meteen kwamen…(en ik bevallen ben), de volgende hoos verloor ik pas toen de vk mijn vliezen ook even goed brak (hoge vliesscheur )
Bietje, zo zwartwit is 't bij ons (mijn vk bedoel ik) niet. Ze stuurt me echt door als ik dat wil, maar omdat ik zelf ook niet zo sta te springen, ‘biedt ze het zo aan’. Als ik zei dat ik wilde gaan, was ik vanmorgen al geweest.
Maar ik heb zelf ook niet zo’n zin om steeds voor jan doedel te gaan. Dat komt omdat Kai er nogal van onder de indruk raakt als ik 't woord zkh laat vallen. Hij wordt dan heel onrustig, vraagt of ik ziek ben en slaapt er 's nachts ook slechter door (vorige week 1x geweest en ook weer 'n trubbelnacht tot gevolg). Ik vind dat dan zo zielig voor hem. Maar ja, onzekerheid en de gezondheid van deze uk is ook heel belangrijk…
@Bietje wrote:
Zo belachelijk toch dat julie om een doorverwijzing moeten vragen?
Ik blijf me verbazen over jullie landje hoor… dus als je als mens niet op je strepen staat laten ze je gewoon lopen met onzekerheid… wat naar zeg!
Maar goed, doet er nu niet toe, ik zou het zeker laten controleren, onzekerheid is niet fijn! :-*
Zonder verwijzing staat de hele wachtkamer vol met onzekere zwangeren die extra controle willen hebben. nee, zo werkt het natuurlijk niet!
@Mariiyelle wrote:
@Bietje wrote:Zo belachelijk toch dat julie om een doorverwijzing moeten vragen?
Zonder verwijzing staat de hele wachtkamer vol met onzekere zwangeren die extra controle willen hebben. nee, zo werkt het natuurlijk niet!
Wij hoeven er ook niet om te vragen, maar afspraak is gewoon snel gemaakt , komt spoed bij te staan.
Zou wat zijn elke zwangere vrouw zou dn om de haverklap daar wel staan toch
@Sweet-Love wrote:
@Mariiyelle wrote:@Bietje wrote:Zo belachelijk toch dat julie om een doorverwijzing moeten vragen?
Wij hoeven er ook niet om te vragen, maar afspraak is gewoon snel gemaakt , komt spoed bij te staan.
Zou wat zijn elke zwangere vrouw zou dn om de haverklap daar wel staan toch
Ja dat is iets anders! Ik had wel een brief nodig voor de goedkeuring van de vk waarin staat met wat er mis is + mijn zwangerschapkaart!
Maar daar is toch niks belachelijks aan?
@Kaatjes wrote:
Bietje, zo zwartwit is 't bij ons (mijn vk bedoel ik) niet. Ze stuurt me echt door als ik dat wil, maar omdat ik zelf ook niet zo sta te springen, ‘biedt ze het zo aan’. Als ik zei dat ik wilde gaan, was ik vanmorgen al geweest.
:thumbup: :-*
kaatjes als ik jou was zou ik ook naar le hospital gaan! beter het zekere voor het onzekere. Miscchien kun je tegen Kai zeggen dat je ergens anders naartoe gaat???
dikke :hug:
Heb je inmiddels al iets ondernomen???
Bij me schoonzus zijn de vliezen te vroeg gebroken, kwam ook de VK aan huis en die deed met een staafje checken of het urine of vruchtwater was?
Kunnen ze dat niet bij jou doen? dan heb je wel duidelijkheid.
mariiyelle, ik hoef geen verwijsbrief o.i.d. mee te nemen. Ze worden door de vk op de hoogte gebracht en zij vraagt weer of er meteen plek voor me is. Maar ik kan ook niet zomaar zonder aan te geven naar de verloskamer gaan.
MegaMindy, was dat maar zo, dat ze dat zo even testen. Ook in 't zkh testen ze zo niet, ze keek alleen of ze vruchtwater zag lopen en of er voldoende in de baarmoeder aanwezig was (d.m.v. echo).
Ik ben dus wel naar 't zkh gegaan. Nooit voor jan doedel, want ben wel 'n stuk geruster nu. Heb halfuur CTG gehad, dat zag er heel goed uit. Daarna heeft de vk me nagekeken. Ze gaf aan dat de bloeding waarschijnlijk komt door 'n scheurtje/adertje, net zoals je tandvlees tijdens de zw-schap sneller kan gaan bloeden, of je neus. Zo kan dat dus ook in je vagina. ze zag dat 't wat roder was dan normaal, maar niet verontrustend. 'n schimmelinfectie (waarvoor m’n eigen vk me naar de ha verwees…) heeft ze ook uitgesloten. Ze vond dat ik eerst maar even af moest wachten, zolang ik nergens last van heb.
Er loopt ook geen vruchtwater, dus er is niets gescheurd.
maar als ik twijfel, iets voel, wat dan ook, moet ik m’n eigen vk weer bellen.
Heb wel spierpijn in m’n buik, net alsof ik 'n dag weeen (of rare buikspieroefeningen waarbij je heel je buik hebt getraint) heb gehad. En dat is niet, soms wat harde buiken, maar niet iets geks ofzo.
Laat 't nu weer 'n week gewoon goed gaan