Roetvlekken van muur verwijderen

Dochterlief heeft aan de gashaard gezeten. Ik was even bezig en ineens hoor ik ergens een vaag niet goed klinkend geluid…het geluid van de haardblokken die langs elkaar schuiven en ja hoor…dochterlief is bezig met als gevolg dat ik nu roetvingers op de rand van mijn haard heb… :wall:

Het is een glad gestuct muurtje met tex erop, net van het witte af. Uit ervaring weet ik dat als ik met een doekje ga boenen, ik ook de verf eraf haal en lelijke strepen krijg. Ik heb eerst de stukjes opgeraapt en toen met een borstel de rest weggewaaid zeg maar, maar de vlekken zitten er nu nog.

Help hoe krijg ik die weg???

Oei! Lastige vlekken… Misschien heb je hier wat aan?

http://www.vooroma.nl/vlekkengids/roetvlekken.htm

roetvlekken zijn eigenlijk alleen goed weg te krijgen met wegenwit. Dit is dezelfde verf die men gebruikt om wegmarkering te maken. is te koop bij verfspeciaalzaak zoals Phoenix.

Wij hebben het ook daar gehaald. Bij ons huis hebben we tijdens de verbouwing de oude haard verwijderd. De aannemer kwam hiermee. Je smeert het erop, laat het drogen. Dit is het enige dat echt goed dekt.

Daarna kun je ermee doen wat je wilt.

is wel prijzig, 20 euro voor een klein blikje maar het werkt echt…

je zult dan alleen wel kleurverschil zien met de rest van de muur, of je moet nog stucspul hebben van derest van de muur en dat er op dat stuk nog een keer overheen doen.

dit vondt ik via google

Niet wrijven want daardoor trekt de roetvlek nog verder in.

Probeer eerst met voorzichtig kloppen en blazen zoveel mogelijk van het roet te verwijderen. Strooi eventueel eerst een laagje aardappelmeel op de vlek: dit neemt het roet op. Ook daarna weer alleen voorzichtig kloppen en blazen.

Een stukje plakband zachtjes op de roetvlek duwen en dat een paar maal herhalen. Het plakband haalt het eerste losse roet weg.

Is de vlek nog niet verwijdert, spoel deze dan goed uit in een handwarm sopje.

Is de vlek dan nog niet verdwenen, probeer dan alcohol, natriumperboraat (5%) of een mengsel van gelijke delen ammonia en waterstofperoxide (3%).

en heb eens zn klein geel flesje gezien bij de drogist met roet weg maar wat het precies is weet ik niet :?

Bedankt voor de reacties!

Ik ben eerst maar eens even met een gum aan de slag gegaan…dat werkt voor heel veel vegen enzo op de muur en wat bleek, alles is er zo goed als af! Ik zie nog wel waar het allemaal zat, maar denk dat het anderen niet eens opvalt.

Wat een simpel gummetje al kan doen! :dance:

jet, i.p.v. jouw spul kan het veel goedkoper… koeienvlaai… en daarna opnieuw stucken, gegarandeerd zonder kleurverschil en zonder geur!

Maar niet geschikt voor de vlekken van hier, haha zie je al bezig met een koeienvlaai weet nl. nog als de dag van gisteren dat wij dat ook deden met onze verbouw… ooh wat vond ik het vies, die emmer met koeienvla die we uit de wei hadden gehaald (wel biologisch natuurlijk he :wink: )

natas

Ik zou de rest van de vlek met een klein beetje bleekwater opdeppen.