Roesje of volledige narcose

Over 2,5 weken gaan ze bij mijn dochter (4) neusamandelen verwijderen, nu sprak de KNO arts over een roesje. Een tijdje terug vertelde iemand dat ze stage liep in een ziekenhuis en eens sprak met een KNO arts over narcose etc, die kno-arts gaf het advies om absoluut geen roesje te doen, omdat het niet altijd even lekker loopt.



Nu kan ik er verder niet veel over vinden, maar misschien kunnen jullie er wat meer over vertellen ?

Zelf heb ik de ervaring dat ik van een roesje vreselijk misselijk was daarna en zeker 2 dagen niks binnenhield terwijl ik na een algehele narcose absoluut geen las had van misselijkheid.

Maar dat is misschien iets persoonlijks.

Bij een kind lijkt mij het gewoon prettiger om gewoon niks mee te krijgen van de hele behandeling. Ze begrijpen het immers nog niet zo goed en je weet niet hoe ze hier mee om zullen gaan. Ik zou dus, als ik moht kiezen, eerder kiezen voor een algehele narcose denk ik.



Sterkte!

K is toen ze nog geen 1 was geopereerd aan heer neusamandelen, over een roesje werd echt niet gesproken, ze ging gewoon onder algehele narcose en volgens mij is dat ook het meest standaart om te doen

Zou zeggen omdat ze dus nog maar 4 is om voor algehele narcose te kiezen zodat ze niks meekrijgt, als je iig die keus kan krijgen. Stel het lukt niet helemaal goed en de artsen staan dat daar te verkondigen en weet ik veel wat dan krijgt ze dat allemaal mee…alles wat er om haar heen gebeurt krijgt ze mee ook al is het in een roesje.

Met algehele narcose is het lekker slapen en wakker worden en alles is klaar…

Hier in t zh doen ze kleine kinderen met een ‘roesje’.

Onze kleine is vorige maand geholpen aan haar neus en keel amandelen met een roesje.

Narcose doen ze op jonge leeftijd liever niet als het niet noodzakelijk is.

Ik zou met de anesthesist een gesprek aangaan hierover, hier in het zkhs is dat standaard bij een ok bij een jong kind. Een narcose is ook echt niet zonder risico, dus ik zou me even goed (laten) informeren over de voors en tegens van beide opties. :slight_smile:

Wat D zegt.

Zeker als je twijfelt, zou ik het bespreken met de persoon die er verstand van heeft.



Uit eigen ervaring weet ik alleen dat ik 1 keer ook misselijk ben geweest van een volledige narcose.

En 6 jaar geleden zijn mijn keelamandelen verwijderd, dit was ook onder volledige narcose, en hier was ik niet misselijk van.

Was wel blij dat ik er niets van heb meegekregen.



Maar wellicht zit er een verschil tussen kinderen en volwassenen.



Ik zou echt even een gesprek aanknopen, iedereen ervaart dit toch anders.

En een anesthesist kan je waarschijnlijk goed uitleggen wat de voors en tegens zijn.

Zoonlief al.twee keer.onder.nardose geweest voor het plaatsen van.buisjes, wat is het verschil? Roesje is toch een ander woord.voor.korte narcose??

De benaming “roes” komt mij ook niet over als een plaatselijke verdoving.

Ik verwacht ook dat het een lichte narcose zal zijn en zij er niets van mee gaat krijgen.



Maar bij twijfel, vraag gesprek aan met anesthesis, dan weet je het zeker.

op internet het volgende gevonden



Dormicum wordt gebruikt bij een roesje

Dormicum is een ander soort sedativa dan datgene wat je normaal bij algehele narcoses gebruikt.

Dormicum zorgt voor antegrade amnesie d.w.z. dat vanaf het moment het spul intraveneus is ingespoten, je voor een bepaalde tijd niets herinnert. Je kan ervan in slaap vallen maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

Van de andere “narcose middelen” val je echt in slaap. Je bewustzijn wordt echt uitgeschakeld. Dit eigenlijk tot ong 10 minuten als je verder niets anders zou doen. Tijdens de algehele anesthesie worden dan andere middelen gebruikt om je narcosediepte te onderhouden. Bijvoorbeeld met damp of sedativa op een perfusor.




Mijn vader krijgt 1 keer in de zoveel tijd een super vervelend onderzoek, met een roesje. Tijdens dit onderzoek is hij niet helemaal weg, valt af en toe wel in slaap, maar bij echte pijn wordt hij iets wakker en kreunt hij wat. Dus ze voelen het wel, maar later herinner je je niets meer.

Dochterlief is gisteren verlost van al haar amandelen, ze is inderdaad onze ‘narcose’ geweest doormiddel van een ‘kapje’.

Ze heeft NERGENS last van gehad, ze was niet groggy,niet misselijk en bovenal heel snel weer wakker. Geen van de 4 kids op de kamer hadden last van misselijkheid, ze ging al snel weer verder met spelen na de ‘operatie’.



Dus hier totaal geen problemen met het roesje.



Daarin tegen ben ik ook onder narcose geweest, middels middeltje in mijn infuus en daar ben ik dus 48 uur heel ziek van geweest…

Nog even gesproken met die vrouw, en vertelde dit:



Het gaat bij amandelen er vooral om dat de kinderen eerst een roesje krijgen en dan pas gesluderd (geschraapt) worden als ze net weer bij komen. Als ze dat niet doen, dan kunnen de kindjes het bloed niet wegslikken dat vrij komt bij het schrapen dus ze moeten net wakker worden en net genoeg nog genoeg onder invloed van het roesje moet zijn zodat ze het niet bewust mee maken.



Maar deze vrouw (mijn vlos) noemde het eigenlijk onmenselijk om kindjes zo te behandelen [crazy] . De kans dat je net te laat bent en ze het allemaal wel bewust mee maken is aanwezig en het gebeurt ook en dat is een traumatische ervaring. Dus zij adviseerde me om het altijd onder volledige narcose te doen.