rode stipjes op gezicht

Ze heeft alleen gisterenavond koorts (nou ja, 38.0 dus) gehad. Vandaag tussen 37.0 en 37.4. Hieke is wel een dametje dat van warm slapen houdt. Alleen een zomerslaapzakje is voor haar te koud. Dus ze ligt momenteel in een zomerpyamaatje (alleen shirtje) zomerslaapzakje en een enkele deken. Op haar kamer is het 20 graden ongeveer.

Is 5e/6e ziekte besmettelijk? (ivm dagverblijf)

Nee 5e ziekte is volgens mij besmetting voorbij als de pukkeltjes er zijn…

Het kán gevaarlijk zijn voor zwangere vrouwen in het eerste trimesten begreep ik en het laatste trimester…

Ow ik ben te lui om het op te zoeken…anders even googlen :mrgreen:

Maar als ze koortsig is geweest kan ze dus daar ook nu warmtepukkeltjes van hebben! :shifty:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfde_ziekte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfde_ziekte

Dan zou het vijfde ziekte kunnen zijn… :think: En dan moet ik dus toch zekerheid hebben ivm het kdv. Nah, zal morgenochtend nog wel eens goed kijken en haar temp in de gaten blijven houden.

Dank! :-*

Heb nog eens even verder gezocht maar als ik de foto bij deze link bekijk dan lijkt het er wel verdacht veel op. :eh:

Ik vond over 5e ziekte ook nog dit:

@artsennet wrote:

Wat zijn de verschijnselen?

De vijfde ziekte komt vooral voor bij kinderen van 4 tot 10 jaar, meestal in het voorjaar of de vroege zomer. Het kind krijgt rode wangen met grillige, rozerode vlekjes. De uitslag breidt zich uit naar romp, billen, armen en benen. De vlekjes vloeien samen tot grotere vlekken. Het kind kan wat koorts en jeuk hebben, maar voelt zich verder niet ziek. Na ongeveer tien dagen is de uitslag verdwenen. Bij warmte, kou, inspanning of stress kunnen de vlekjes tijdelijk terugkomen.

Morgen naar de huisarts. Punt. Dan maar een overbezorgde moeder. :shifty:

Wel leerzaam zo, 5e en 6e ziekte… Ik bedoel, ik had het nog nooit gehoord… groentje ben ik. :lol:

ik haal ze altijd door elkaar :roll:

6e ziekte dus,die is bij ukkies.

Celiza heeft m ook al te pakken gehad :?

Maar als de vlekjes er zijn is het meestal zo goed als voorbij…

Maar ha is nooit ‘‘teveel’’ bij kleintjes hoor…beter 1x teveel dan … :wink:

:hug:

Ja, en 6e ziekte is het niet want ze heeft geen hele hoge koorts (gehad). Ik neem tenminste aan dat die niet ongemerkt voorbij gaat, koorts van 39+? Hieke heeft dat in deze bijna 5 maanden nog nooit gehad.

Morgen bellen dus want stel dat het rode hond is (kans klein maar je zal net zien) dan is het wel goed om te weten hoe daarmee om te gaan. Bij mijn vriend op het werk zijn 2 zwangeren en van 1 van de moeders op de kdv weet ik ook dat ze zwanger is. Dus… wel belangrijk.

Gelukkig is en blijft Hieke voorlopig vrolijk, drinkt goed, slaapt goed. Lijkt er verder geen last van te hebben. Ook hebben we niks veranderd aan voeding of wasmiddelen…

Bedankt iig voor het meedenken. :thumbup:

Succes meis :-*

En Celiza is ook niet verder gekomen dan 38.7 maar had wel de 6e ziekte :wink:

Pfff nou weet ik het niet meer. Uitslag is voor 80% weg, Hieke is heel erg vrolijk en heeft geen verhoging. Èn de huisarts is vandaag terug van vakantie dus waarschijnlijk kan ik vandaag niet terecht. :shifty:

Moeilijk hoor. Wat Hieke betreft geloof ik het eerlijk gezegd wel, maar is het besmettelijk en zo ja, hoe lang dan? :think: :shifty:

We konden terecht bij een invaller (mij best…) en die zegt dat het 5e ziekte is. Toch. Hoewel ze daar erg jong voor is denk hij toch dat het dat is. Ik moet haar vandaag thuishouden van het dagverblijf ivm besmettelijkheid en woensdag mag ze gewoon weer. Wel vrijdag nog even terugkomen om te laten zien, omdat ze dus wel jong is ervoor.

Madammeke zat natuurlijk weer de show te stelen… :clap: :silenced: :mrgreen:

:hug:

Toch wel!

Ow met Celiza ben ik niet naar de huisarts geweest :shifty: herkende het dus zelf (werk op een kdv) en het was voor de uitslag even zielig en ik me maar afvragen wat ze had :roll: dacht tanden en toen kwamen de vlekjes…ja die herkende ik wél!

Maar na nog geen 2 dagen vlekjes weg en Celiza blij…

Ze was volgens mij toen ook zo jong…

:eh:

Wat zei hij dan verder?

Het kan toch geen kwaad…is toch gewoon een kinderziekte?

Snap niet zo goed dat je weer terug moet…en volgens mij is de besmetting al lang voorbij dus kan zij ook niet besmetten en wij laten volgens mij kindjes toe als ze maar GEEN koorts hebben of écht ziek ziek zijn zeg maar…

We hangen wel altijd een briefje op om zwangere vrouwen te waarschuwen en dat ouders er allert op zijn!

Verder zei hij niet zo veel. Hij wil haar dus terugzien ivm haar leeftijd. Verder niks bijzonders geloof ik. Merk verder niet zoveel aan Hieke. Ze is nu wat onrustig maar het was ook een beetje een rare dag vandaag. Denk dat dat het eerder is dan de 5e ziekte. Ze gaat woensdag gewoon weer naar het kdv en donderdag op bezoek bij een vriendinnetje van bijna 6 maanden. Business as usual.

Dank je wel. :-*