Rode saus voor de macaroni

Er maken er vast wel een aantal zelf rode saus.

Hier ook, maar eigelijk doe ik altijd hetzelfde en ben opzoek naar wat alternatieven, verandering van spijs doet immers eten.

Hier zet ik altijd 6 grote trostomaten en 12 tasty tom tomaatjes op met wat water, een bio-groentebouillonblokje, 2 uien, 4 tenen knoflook, 1 rode en 1 groene paprika en een peppadew pepertje.

Dat laat ik inkoken tot het een prutje is en dan gaat het door de zeef.

Dan hooguit nog wat kruidenzout en peper en dan doen we daar pasta naar keuze, gegrilde groente en kip of gehakt bij en soms laten we dat achterwege.

Maar wie heeft een andere variatie op de saus?

Wat gooi jij erdoor wat je saus zo lekker maakt?

jeetje :shock: jij maakt er meer werk van dan ik…

Ik doe 2 blikjes tomatenpuree, mengen met wat water om het dunner te maken. Peper en zout en Italiaanse Kruiden van de beverwijkse bazaar erdoor. En van te voren gehakt rullen en uitje bakken en dat erdoor…

Dat ist…

Ik kan niet tegen paprika, we houden beiden niet van scherp en we vinden beiden groenten erdoor ook niet lekker…

Door de saus doe ik geen groente hoor… maar we doen er vaak wel gegrilde groenten los bij…

of een flinke salade

Ik kook het echt tot prut en zeef het dan, dan is het een gladde egale saus, van de uien en paprika enzo vind je niets terug.

Maar ik eet graag biologisch en eerlijk en ik vind zelf ingekookte tomatensaus toch wel vele vele malen lekkerder dan tomatensaus kant en klaar of dingen uit blik ofzo.

Alleen als ik snel klaar wil zijn dan gebruik ik tomatenblokjes op sap en dan maak ik daar saus van… :shifty:

Hoe lang sta jij gemiddeld per dag in de keuken Cell?

Ik ben dus iemand die geen keukenwonder is en maak dus uit gemak kan en klaar sausjes (heinz of knorr)

Maar als ik jouw sausje zo lees dan loopt het water me in de mond :drool:

Ik ga zo dus papier pakken en jouw tomatensausrecept opschrijven en binnenkort proberen :wink:

eh… ik sta echt geen uren in de keuken hoor.

Zo’n saus hoef je alleen maar even op te zetten… het gas doet z’n werk.

Af en toe roeren en thats it.

Ik heb het nu al klaar gemaakt voor vanavond, ben ik dan zo klaar.

Maar dacht wel tijden het pruttelen… wat zou ik er es aan kunnen veranderen…

Houd wel van een beetje pit dus misschien een keer een minder zoet pepertje… :think:

Ik gebruik meestal tomatenblokjes uit blik. Ik doe overigens wel veel groenten in de saus (welke precies dat varieert… ui en knoflook zowiezo, paprika, prei, champignons, courgette, broccoli, wortel, erwtjes…). Soms gewoon zo zonder vlees, soms met gehakt, soms met kip, soms met vis. Wat groene pesto erdoor is ook erg lekker :drool:

Soms gebruik in van die pakjes tomatenpulp in plaats van blokjes uit blik, of ik snij er gewoon wat verse tomaten doorheen.

Oh, en van een klein beetje tomatenketchup wordt de saus lekker zoetig.

aapie, zelf saus maken met tomaten uit blik gaat net zo snel als uit een pakje :wink:

Hoeveel water gebruik je?

Ik gebruik tot nu altijd kant en klare gezeefde tomaten, maar ben op zoek naar een recept helemaal van verse producten.

eh… geen idee… :shifty:

Ik heb de grote tomaten op de bodem liggen van een gewone middenmaat kookpan en dan zet ik ze net niet onder water, zeg maar 1.5 cm steken ze nog boven t water uit.

Maar met de gesnipperde uien en de kleine tomaatjes erbij en de paprika’s die ik overigens in stukjes bijvoeg en het dan laten inkoken en dan of de staafmixer erop of zeven (ik heb zo’n appelmoes zeef) is het altijd precies de goede dikte…

Kant en klaar gezeefde tomaten is wel een goed alternatief hoor, maar als er tasty toms zijn of echt lekkere donkerrode trostomaten, dan vind ik het echt heel lekker om helemaal zelf te doen.

Beetje ketchup doen wij ook nog wel eens, of een klein blikje tomatenpuree extra met een lepeltje bruine suiker.

Heb inmiddels van een buurvrouw wel de tip gekregen om er ook een handvol verse oregano en basillicum door te gooien en mee te zeven/pureren.

En idd een lepel pesto of verse olijven met piment…

Ik ga straks door mijn al ingekookte en gezeefde prutje nog wat olijven en basillicum doen (heb ik beide, 1 in de tuin, ander in de koelkast)

Mijn moeder doet

2 dingetjes tomatenpuree(+ beetje water), gehakt, een ui, uienpoeder en paprikapoeder.

En ik vind het altijd jammmiee!

Zelf maak ik gewoon spaghetti of macaroni met zo’n groentepakket.

Gooi d’r eens in groente pakket doorheen zou ik zeggen.

Verder niets aan doen toch.

Het klinkt in ieder geval erg lekker, en ik gaat hem ook een keertje proberen.

Hier thuis ben ik van “een beetje van mezelf en een beetje van honig” :oops:

Oh ja wij gooien altijd geraspte kaas erover heen, erg lekker.

Gehakt met zout en peper rullen, gerookt spekblok in stukjes snijden (is veel lekkerder dan de voorgesneden blokjes) en apart bakken. Vlees uit de pan even apart houden. Uien en knoflook bakken, groenten (paprika, courgette, champignons) bakken, 2 blikken gepelde tomaten en 2 kleine blikjes puree erbij, vlees erbij. Ik maak hem altijd op smaak met ketjap, sambal, suiker, worshestershiresaus, zout, peper en Italiaanse kruiden.

Ik vries de helft altijd in, zodat we er 2x van kunnen eten.

Lekker met geraspte kaas en parmezan.

sambal en worcestershiresaus… check… dat ga ik ook es proberen :thumbup:

Dit is gewoon onze basis hoor… er gaat vlees of vis of vales of iets bij en soms niets en altijd wel parmezaanse kaas erbij, salade of gegrilde groenten…

Maar de basissaus is gewoon altijd hetzelfde…

Ik vind de meeste kant en klare kruidenmixen en sauzen veel zouten en bindmiddelen bevatten en daar ben ik niet zo van.

Ze stoppen dan weer emulgator en bindmiddel in de saus en dan doen ze er weer smaakversterkers bij om het weer naar tomaat te laten smaken.

Ik kreeg altijd last van oprispingen en maagzuur als we zo saus aten.

Dus eigelijk nu al weer jaren zelf saus maken, veel lekkerder, veel eerlijker en bijkans niet veel langer in de keuken hoor. :thumbup:

@Cell wrote:

Ik vind de meeste kant en klare kruidenmixen en sauzen veel zouten en bindmiddelen bevatten en daar ben ik niet zo van.

Ze stoppen dan weer emulgator en bindmiddel in de saus en dan doen ze er weer smaakversterkers bij om het weer naar tomaat te laten smaken.

Ik kreeg altijd last van oprispingen en maagzuur als we zo saus aten.

Dus eigelijk nu al weer jaren zelf saus maken, veel lekkerder, veel eerlijker en bijkans niet veel langer in de keuken hoor. :thumbup:

Klopt daarom probeer ik ook zoveel mogelijk zonder pakjes te koken. De poeders zeg maar

Ik gebruik meestal ook tomaten uit blik- vind verse tomaten vooral buiten de zomer om niet zo heel veel smaak hebben :shifty: . Verder doe ik het iedere keer anders. Maar het lekkerst vind ik de saus van mijn moeder:

In een grote pan een gesnipperd uitje met wat knoflook fruiten en daar dan de tomaten bij doen. Zij maakt het vaak meet gezeefde tomaten, maar doet er vooral in de zomer ook wel eens verse tomaten doorheen. Dit prutje lekker laten ‘stoven’ tot het ingedikt is. Dan op smaak brengen met zout en peper en kruiden naar wens (vaak gedroogde oregano, tijm en wat piri-piri).

Dit kun je dan pureeren of niet, naar gelang je eigen smaak. Terwijl het pruttelt ga je verder met het gehakt. Gehakt eerst aanmaken met beschuit, ei, nootmuskaat, zout&peper, dan rul bakken in een ruime koekenpan tot het echt goed ‘knapperig’ is. Is de saus zo goed als klaar dan pas voeg je het vlees toe. Samen nog even door laten koken en klaar.

Als ik snel saus moet maken maak ik altijd deze, en is erg lekker vinden wij.

Ik doe altijd een blik gepelde tomaten, 1 blikje tomatenpuree 2 uien snipperen en 2 teentjes knoflook.

Daarbij 300 gram gehakt, en wat tijm erbij.

gehakt rul bakken, als het lekker bruin is gaat er een scheut extra olijfolie over en dan :

1 a 2 uien, vrij grof gesneden, 1 teentje knoflook geperst, 1 a 2 gesneden paprika, zout, peper. Na ong. 2 minuten gaan de champignons erbij voor 1 a 2 minuten en dan de ontvelde tomaten in het seizoen of een pakje tomatenblokjes en kruiden(vers of gedroogde italiaanse).

Dit laat ik 15 tot 20 minuten pruttelen, de laatste 5 minuten gaat er een blikje (15 gr) tomatenpurree door.

ik zie hier ook lekkere dingen voorbij komen :drool:

Natas

Cell, dit tomatenbasisrecept van Jamie Oliver is hier favoriet. Wij doen er ook gehakt door en soms wat extra groenten zoals champignons, prei en courgette. Deze tomatensaus maak ik eens in de zoveel tijd en vries er een paar porties van in. Echt heerlijk en makkelijk :drool: !

Ingrediënten:

1 grote teen knoflook fijngehakt of geperst

2 eetlepels olijfolie

naar smaak 1 klein gedroogd pepertje verkruimeld of fijngewreven

2 theelepels gedroogde oregano

3 blikken a 400 gram Italiaanse pruimtomaten

1 eetlepel rode wijnazijn

1 handvol verse basilicum of marjolein of beide grof gehakt

zout en zwarte peper uit de molen

2 a 3 eetlepels extra virgin olijfolie.

Bereidingswijze:

Fruit de knoflook in de olijfolie in een pan met dikke bodem op een laag vuur. Doe er dan de oregano en eventueel het pepertje en de tomaten bij. Roer voorzichtig, zodat de tomaten niet stuk gaan, anders komen de pitjes tevoorschijn en die maken de saus een beetje bitter. Door de tomaten heel te laten en het mengsel heel langzaam te laten koeken krijg je een heerlijk zoete saus. Je kunt als je wilt de pitjes uit de tomaten halen, maar is niet nodig. Breng alles aan de kook en laat het een uur heel zacht sudderen. Roer de azijn erdoor en hak dan de tomaten in de saus aan stukken. Meng er nu het verse basilicum of marjolein of beide door. Breng de saus op smaak met zout en peper en roer er 2 a 3 eetlepels van je lekkerste extra virgin olijfolie door.