rode billen, luieruitslag

Ola,



Sinds vandaag heeft onze kleine meid zo erge last van ‘luieruitslag’. Hele rode billen en nu de dag om is, zijn de billen, ook haar plasstreek, de schaamlippen vuurrood. Aan de binnenkant is de schade beperkt.



Wat is hier de reden van? Ze heeft dan ook gepoept bij elke luierverschoon beurt. Ze is vorige week begonnen met bijvoeding en sinds en maandje heeft ze 1 tandje.



Wat kan ik er aan doen om de pijn (bij het schoonmaken van haar bips) te verzachten en hoe lang duurt dit?



Dit is zooo zielig. Z gilt het echt uit van de pin als ze een poepluier heeft gehad en ik haar billen moet schoonvegen. IK smeer daarna een behorlijke kwak zalf op. Maar ja… blijft zielig.



Tips?

het kan van de tandjes komen en van de bijvoeding.



Wat je ook kunt doen na het schoonmaken is in plaats van zalf er maizena er op strooien. Klinkt gek maar het helpt geweldig :thumbup:



Het is ook echt zielig om te zien, ik kon het zelf altijd bijna voelen…

is het niet toevallig een schimmelinfectie? Schijnt heel vaak voor de komen bij kleine beebjes zeker met warm weer… ( vertelde juf van KDV me ) Elise had het ook en schreeuwde het ook uit bij verschonen… Leek ook luieruitslag, totdat het echt op d’r doosje ook kwam en het dus wel heel erg rood werd… We hebben er toen op advies van KDV een zalfje voor gehaald bij de apotheek en was met 5 dagen helemaal verdwenen. Als je wil kan ik de naam van het zalfje wel even opzoeken, het ligt nu alleen in de kamer van de kleine en die slaapt natuurlijk nu… De zalf is wel echt voor een schimmelinfectie…



hoor het wel.



groetjes,



Louise

@mlk1982 wrote:

is het niet toevallig een schimmelinfectie? Schijnt heel vaak voor de komen bij kleine beebjes zeker met warm weer… ( vertelde juf van KDV me ) Elise had het ook en schreeuwde het ook uit bij verschonen… Leek ook luieruitslag, totdat het echt op d’r doosje ook kwam en het dus wel heel erg rood werd… We hebben er toen op advies van KDV een zalfje voor gehaald bij de apotheek en was met 5 dagen helemaal verdwenen. Als je wil kan ik de naam van het zalfje wel even opzoeken, het ligt nu alleen in de kamer van de kleine en die slaapt natuurlijk nu… De zalf is wel echt voor een schimmelinfectie…



hoor het wel.



groetjes,



Louise




Idem hier.

Hai



Af en toe zonder luier schijnt ook wel te helpen. Ik gebruik vaak bepanthen zalf als mijn baby uitslag heeft of een ruwe huid, ik weet niet pof je dat ook voor rode billen kunt gebruiken!



gr Leonie

is het niet toevallig een schimmelinfectie? Schijnt heel vaak voor de komen bij kleine beebjes zeker met warm weer....


Schimmelinfectie?? :cry: :cry: Klinkt wel meteen weer heel eng en naar :eh:

Mijn kindje heeft nu bijna 2 maanden een spreidbroekje aan. Om schuren van de bandjes tegen te gaan doe ik haar een maillotje aan met afgeknipte voetjes (anders is het wel heel warm en broeierig) en daar overheen dat broekje. We hebben warmere periode gekend toch :think: Tis nu juist minder warm en broeierig...

Vanochtend zag ik wel dat dat rode en vurige tussen haar beentjes en schaamlippen minder is :?

Hoop dat het vanmidag nog minder wordt, want ik moet er niet aan denken dat het iets van een infectie is. Zij is verder wel vrolijk en heeft er naast het luierverschonen geen last van, een poepie hoor
:inlove: :inlove: 8)

Ik smeer er nu zinkzalf op. Op de creche(vandaag) gaat er sudocreme op. Lijkt mij prima toch?

Schimmelinfectie klinkt erger dan het is hoor :wink:



even een quote van KOK:

Luieruitslag kan gepaard gaan met een schimmelinfectie. Een schimmelinfectie veroorzaakt een vochtige, rode uitslag met witte of rode pukkeltjes. Raadpleeg het consultatiebureau of de huisarts als u denkt dat uw baby een schimmelinfectie heeft.




De rode en/of witte pukkeltjes waren bij ons trouwens nihil, we dachten zelf dus ook aan gewone luieruitslag, maar KDV kwam hiermee en we hebben het maar gewoon geprobeerd, en na 5 dagen was het dus helemaal weg! En het kan dus ontstaan door o.a. warmte heb ik begrepen en wrijving ( dan word het vochtig en dan is er een grotere kans op ) Het schijnt heel veel voorkomend te zijn ook… ( spruw is ook een vorm van een schimmelinfectie, maar dan op de tepel of in de mond ) Het zalfje dat we in ieder geval mee gekregen hebben ( zonder recept ) is miconazolnitraat. Maar als het met sudocreme of bepathen al minder word zou ik eerst even daar mee door gaan hoor, je blijft kopen anders he…!



succes ermee!



groetjes,



Louise

heel stom maar wat helpt is

paneermeel in de luier dit droogt het uit en de luier uitslag verdwijnt geloofde het eerst ook niet maar werkt perfect oud trucje van me oma hahah

overigens is het beter om vaker een dun laagje te smeren dan een heel dikke laag… De dikke laag sluit de huid af en helpt dus het genezingsproces niet. Hier hielp/helpt een dun laagje sudocreme uitstekend!!!

billen poetsen met een lauwwarm washandje vinden ze vaak fijner als ze last hebben van rode billen. Die lotiondoekjes willen nog wel eens prikken.

en idd een dun laagje sudo of betaphen. dikke laag is echt niet goed.



Hoop dat ze er snel weer vanaf is, kan idd schimmeltje zijn of door tandjes ofzo. Of zure ontlasting door de bijvoeding (bijv. sinaasappel)

@miranda433 wrote:

heel stom maar wat helpt is

paneermeel in de luier dit droogt het uit en de luier uitslag verdwijnt geloofde het eerst ook niet maar werkt perfect oud trucje van me oma hahah


Hier ook zeer goede ervaring met aardappelzetmeel.

Tipje van m’n moeder en het helpt echt (en je ‘gooit’ het er tegenaan, dus hoef je niet aan de billetjes te zitten om het in te smeren).



Hopelijk is ze er snel van af!



:hug:

oooooooooooooo ben niet de enige die dit gebruikte hahahha wat goed

Waarscheinlijk heeft ze gewoon een beetje last gehad van irritatie door de ontlasting… ( misschien weer een tandje op komst dan kan het ook sneller irriteren omdat de poep vaak anders is)… en de meest gehoorde staat hier allemaal al he…



-sudocreme/bepanthen

-maizena

-paneermeel



Wij zweren bij de sudocreme… maar idd niet te dik smeren…

( sudocreme gebruilen ze ook veel in de zorg bij doorligplekken ed…)

En je kan het zelf ook goed gebruiken…

hier had de jongste ook last van een schimmelinfectie ook speciale zalf gekregen, ben de naam even kwijt, maar je ziet wel duidelijk verschil tussen luieruitslag en een schimmelinfectie, bij mijn dochter was het erg rood, kleine blaasjes en nattig, vanuit het niets had ze dit, met die zalf binnen no time ook weer over.

Mijn dochter had vroeger ook schimmelinfectie…Na heel lang gedacht te hebbend dat het luieruitslag was.



Ik kreeg daktarin van de arts destijd…(20 jaar geleden)

Het ziet er veel vuriger uit dan luieruislag en het bloed ook sneller.

Nu bij mijn zoon…(luieruitslag) maizena erop…

Net gedaan… Dus keep you’re fingers crosst…

20 jaar geleden was er geen internet… nu ben ik hier dankbaar voor, want de huisarts(invaller) van vandaag kwam niet verder dan vaak verschonen…

Nog vaker… ik zit al bijna op de 20 luiers… p.d :shock:

Juist door de ervaring met mijn dochter toen,ben ik er heel er op bedacht dat hij geen luieruitslag krijgt…maar ik had hem na de voeding net verschoond en het was weer bal.

Ik leg hem al in de box op zo’n opvangdoek van het kraampakket met zijn blote billen zodat er wat lucht bij komt…

Dus nu hoop ik dat die maizena zijn werk gaat doen…



1 ding heb al bereikt…Hij heeft de hele dag liggen dreinen…(krampjes…enz)

Net vlak na de voeding 2 keer verschoond en hij ligt nu te slapen…(eindelijk)…

Op hoop van zegen…



PS: ik las ook paneermeel… maar gaat dat niet vreselijk schuren :shock: :think:

iris is ook heel gevoelig daar, als de luier ook maar iets te lang om is, dan heeft ze het al helemaal rood…



van de week had ze het bijna kapot, maar 2 dagen later zat er dan ook weer een tandje

@kimmetje23 wrote:

iris is ook heel gevoelig daar, als de luier ook maar iets te lang om is, dan heeft ze het al helemaal rood…



van de week had ze het bijna kapot, maar 2 dagen later zat er dan ook weer een tandje






Ja sneu is dat om te zien… doet bijna zeer aan je eigen achterwerk… :frowning:



Nu snap ik waarom ze met ongeveer 12 jaar massaal in de pubertijd gaan…

Ze pakken ons dan terug voor het onbegrip in babytijd :lol:

PANEERMEEL? :shock:

Maizena is de “gorritmoeders-tip” toch?

:lol: Ga er echt vanuit dat paneermeel niet klopt hoor. Arm kind, als een gehaktbal je luier in :wink:



Aardappelzetmeel of maizena omdat het én vocht opneemt én verzacht.

zuinig zijn met de maizena. anders gaat het als schuurpapier werken…