Rivier paling vervuild(DIOXINE) schadelijk in zwangerschap

Ik zat zondag Zembla te kijken en er werd gesproken over vervuilde paling en dat dat schadelijk is met name voor zwangere vrouwen ook lieten ze zien dat dit op geen enkele site vermeld word. Een kwalijke zaak vind ik!!! Al eet ik zelf geen paling omdat ik het gewoon weg niet lust er zijn vast een hoop vrouwen die het wel eten en hier dus niet van bewust zijn daarom moest ik dit even met jullie delen!

Lang verhaal toch belangrijk om even te lezen!

Aldus ZEMBLA.

De bodems van de grote rivieren en de Biesbosch zijn ernstig

verontreinigd door decennialange lozingen van zware metalen, dioxines en PCB’s. En ook al wordt er nu aanzienlijk minder geloosd, op de bodem ligt nog steeds veel gif. Zoveel gif dat de paling die daar zwemt ook nu nog vol dioxine zit. Nou dan blijkt dat met name in de grote rivieren, de Maas maar ook de Rijn, de Waal en dan ook het beneden rivierengebied, denk aan de Biesbosch, daar vinden we echt extreem hoge gehaltes en dan moet je denken aan een factor 5 tot 7 keer over de norm.

Elk jaar wordt zo’n 300.000 kilo paling gevangen in de grote rivieren en de Biesbosch. De paling die hier zwemt zit vol giftige stoffen. Het is verboden deze vis te verkopen, maar het gebeurt wel. De overheid doet hier niks aan. De belangen van de vissers wegen blijkbaar zwaarder dan die van de consument. Het eten van vervuilde paling is vooral gevaarlijk voor het ongeboren kind. Maar dat weten de meeste vrouwen helemaal niet. De aanstaande moeders zijn zich niet bewust van de risico’s van paling met te veel dioxine. Maar als een vrouw dioxines binnenkrijgt worden die stoffen overgedragen op haar ongeboren kind. Volgens professor Murk kan dit gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de baby. De moeders die veel paling eten die bouwen die dioxineachtige stoffen en ook ander soort pcb’s op, dus hun, de hoeveelheid in hun vet opgeslagen wordt steeds hoger. Als ze dan in verwachting raken dan gaan die stoffen ook naar de ongeboren kinderen toe. En die kunnen effect hebben tijdens hun ontwikkeling in de zwangerschap. Zo’n kind kan last krijgen met het immuunsysteem, dus afweer tegen ziektes. Kan later minder vruchtbaar worden. Er zijn ook gedragseffecten beschreven dus bij echt lage blootstellingen dat kinderen minder goed leren of minder zich kunnen concentreren. Er wordt gezegd bij 1 portie paling per maand dat je al zoveel dioxines binnen dat je boven de norm zit.

GEEN PALING DUS!!!

Appart want dit is toch al een behoorlijke tijd bekend en ook onder andere op de site van het voedingscentrum staat het al een aantal jaar vermeld :slight_smile:

O.a hier http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/zwangerschap/niet-doen-oppassen-met.aspx

Ook op andere sites ben ik het al vaker tegen gekomen en werd het ook vermeld in mijn studie onderdeel dieetiek en voeding tijdens mijn opleiding :slight_smile:

Google maar eens op " paling tijdens zwangerschap" dan wordt je bijna op elke site hier op gewezen.

Maar ondanks dat geniet ik nog steeds erg van paling hoor :wink:

wat stom ze lieten echt meerdere sites zien waar het niet op stond… zouden ze het er nog bij gezet hebben??? stond iig niet op bepaalde zwangerschaps sites… ik schrok er best van had het ook nog nooit gehoord, vind wel dat je over dit soort onderwerpen wel beter voorgelicht moet worden!

goed lezen want het staat er wel degelijk bij, halver wegen het rijtje :wink:

Paling eten die afkomstig is uit de Nederlandse rivieren: In Nederlandse rivierpaling kunnen dioxines voorkomen. Kweekpaling kan wel gegeten worden.

ik zag het :wink:

Volgens mij is dit al minstens 20 jaar bekend.

Ik lust geen paling gelukkig dus hier wordt het sowieso niet gegeten, buiten het feit om dat het heel erg duur is.

Ik weet dit omdat in mijn jeugd wij iedere vakantie op de boot zaten en mijn vader altijd zelf zijn paling ving en rookte.

Maar je mocht het niet te veel eten want dat was niet goed.

Ook toen lusten ik het al niet hoor.

toch best belachelijk dat ze het gewoon mogen verkopen…

@dragon wrote:

Appart want dit is toch al een behoorlijke tijd bekend en ook onder andere op de site van het voedingscentrum staat het al een aantal jaar vermeld :slight_smile:

Nou nee, volgens mij pas sinds enkele maanden… Deze aflevering van Zembla is namelijk in september 2010 ook al uitgezonden (ik heb het toen met stijgende verbazing gevolgd, ongelofelijk zeg) en naar aanleiding dáárvan heeft het Voedingscentrum die melding op de site geplaatst.

Hoe dan ook, geen paling meer eten, ook als je niet zwanger bent. Zijn met uitsterven bedreigd…

Groetjes,

LaBruja