Ritme/regelmaat

Ik wil een soort Ritme - regelmaat inbrengen, bij Riley ook gedaan met +/- 4 maanden, omdat hij toen onrustiger werd.



Nu is het vooral go with the flow, ze past zich redelijk aan aan ons, maar 's avonds blijkt het nu vaker een ‘ramp’…

Ze is wel rustig, maar dood moe.



Ik wil haar niets opleggen, en zeker niet haar eerder naaar bed omdat ik dan rust heb, maar denk dat enige ritme/regelmaat. wel handig zou zijn voor haar ook.



Ze krijgt nog geen bijvoeding, slaapt door van wanneer ze gaat slapen tot 6-7 uur.

Riley’s regelmaat weet ik dus niet meer. Ze drinkt +/- elke 4 uur.

Rond 6-10-14-18 en soms dan nog 21-22 uur dan slapen.

Ligt er net aan of ze nog wakker is of dan al niet slaapt. (ook van 18.00 u, slaapt ze door.)



Hoe is dat bij jullie? icm broertjes en zusjes?

onze jongste man ligt as we type in de kinderwagen beneden te slapen.

Eigenlijk alle avonden nog.

Maar hij slaapt dan gewoon de hele tijd en heeft nergens last van.



Als wij naar boven gaan gaat hij mee, voed ik hem nog een keertje en dan gaat hij zijn wiegje in.



Overdag slaapt hij ook beneden.



Voor wat betreft ritme/ regelmaat… wij zitten doordeweeks natuurlijk in een gedwongen ritme van school en dat betekent dat ik hem soms wakker moet maken oid maar in tegenstelling tot zoon 3 heeft hij er geen enkel probleem mee en ook niet dat het weekend allemaal wat losser is. Dan kan en mag hij gewoon slapen wanneer hij dat wil.



Weet wel dat ik het heel jammer vind dat hij straks niet meer in de kinderwagen gaat passen… want dan ‘moet’ hij overdag boven slapen en dat is uiteindelijk meer gesleep en onrustiger voor ons allemaal ben ik bang.

Hier had ons ventje wel erg baat bij een ‘vast’ ritme (al twijfel ik nu heel erg of het heeft gelegen aan dat hij ziek is gweest)



Maar goed wij deden hem savonds vaak rond 19.00 douchen en rond 19.30 voeding en dan in bedje om te slapen voor de nacht. Hij kwam dan gewoon in de nacht waarneer hij kwam, was vaak rond 3 uur en werd steeds later.



Verder had en heb ik overdag niet echt een ritme of regel maat.

Hij slaapt wanneer hij moe is. En eet wanneer hij honger heeft. En vaak is dat toch wel het ritme, eten spelen slapen. Maar dat komt denk ook omdat ik dat er zelf een beetje in mee heb gestuurd, omdat hij savonds dus onrustig werd.







Ik laat alleen niet langer als 4,5 uur tussen de voedingen zitten, want hij moet aan 5 voedingen per dag komen, en als er dus te lang tussen zitten, ga ik dat niet redden en moet ik hem savonds of snachts nog wakker maken. En op mn werk met voeden is het makkelijker als we beetje vaste tijden hebben…

Maar dat heeft er allemaal mee te maken dat hij ziek is geweest, en gewoon aan zn hoeveelheid moet komen per dag.



Hier ging het eigenlijk bij allebei vanzelf.

Ons kleine ventje zit ook op 4 voedingen. Soms nog een 5e voeding 's avonds.

En dan zoals MegaMindy zei: eten, lekker spelen en dan weer slapen.

Bij de eerste tekenen van vermoeidheid (gapen, door oogjes wrijven) leg ik hem leker in zijn bedje (=wiegje bij ons op de kamer) en meestal gaat hij dan vrijwel meteen rustig slapen.



Ik had er eerst wel een beetje schrik voor, wat betreft het slapen in het eigen bedje…

Niet het slapen op zich, maar het naar bed brengen… Oudste ventje is namelijk een hele ondernemende peuter, en ik was bang dat ie in die korte tijd dat ik boven was, de boel beneden zou afbreken…

:shock:

Maar moet zeggen dat die zorgen niet echt gegrond waren… Ik zeg altijd tegen hem: mama brengt even je broertje naar bed. Ga jij de puzzel maar even afmaken (of boekje lezen of autootje rijden of… Nouja, wat ie dan ook aAn het doen is), dan kom ik kijken als ik weer beneden ben.

En 8 van de 10 keer doet ie dat ook braaf :wink:

Luna slaapt gewoon in onze kamer (ook overdag in haar ledikant), enkele keer is ze in slaap gevallen in de box, maar dat is niet vaak.

Wij wonen in een flat, dus gelijk vloers, dus niet dat gesleep van boven naar beneden.

Hoor nu steeds vaker dat dat een ‘Voordeel’ is.



Wij zitten niet echt in een gedwongen ritme, ja die van Riley :lol: Die moet elke ma/woe/vrij in de middag naar het kdv.

Die van hem is ook gewoon

06-07.00 u wakker.

08.00 eten

10.00 u fruit

12.15 u lunch.

15.00 u tussendoortje.

17.30 avond eten

18.30 u douchen - om de dag -

19.00 u naar bed.



Hij slaapt zelden overdag, en als hij slaapt is het tussen 11 en 14.00 u

Ik dacht eerst gewoon vaste tijden slapen voor Luna, ze slaapt wanneer ze moe oogt.

Hallo,



we hebben bij Elin al heel snel rust, regelmaat en reinheid ingebracht. En daarbij aangepast naar het ritme van Lars. Ze slaapt altijd in haar eigen bedje. Haar ritme is nu zo:



07.30 de fles

09.00 uur paar hapjes fruit

slapen van 09.30 -11.00

11.30 fles

slapen van 13.30-15.30

15.30 fles

slapen van 18.30-19.30

19.30 fles

Slapen van 21.00-07.30 uur



Zo kunnen we toch nog e.e.a. doen en zij doet het er heel erg goed. Ze is erg rustig, slaapt op de vaste tijden en eet op de vaste tijden. Erg makkelijk meisje.

Hier nog steeds geen vaste tijden, wel ongeveer (7/ 11/ 15:30/ 20:00 uur voeden), maar gewoon naar bed als ze gaat gapen en jengelen.



De eerste maanden wel veel regelmaat ingebracht. Dus niet alles op een vaste tijd, maar wel in vaste volgorde. Wakker worden - voeden - verschonen - op schoot/ samen spelen - zelf spelen in de box of wipstoel - slapen. Daar heeft ze echt baat bij gehad.

Ik vond het in het begin ook lastig om wat ritme te krijgen met onze meid, ook omdat de oudste wakker werd als ik haar even liet huilen in bed. Toch heb ik het maar even volgehouden om ze gewoon op vaste tijdens in bed te leggen, en sinds 1,5 maand slaapt ze meteen zodra ik haar op bed leg :slight_smile: . Eigenlijk beter dan haar grote broer… :wink:



ons schema is

07.30 fles

09.00-11.00u slapen (ik maak haar wakker anders slaapt ze lang en lukt het 'smiddags niet goed)

11.00 fruit

13.00u fles en naar bed (ik leg haar dus bewust samen met grote broer op bed)

meestal rond 15.00u wakker

15.30u groenten

17.30u fles

18.30u naar bed (grote broer gaat direct erna om 19.00u)



Succes! :-*

22.00u papfles

Luna heeft haar eigen schema aangewend wat voor haar en voor ons werkt.

Nu is het 6-10-14-18 melk en tussen de voeding van 6en 10 slaapt ze rond 8 uur en daarna om 12 uur weer en eind van de middag tussen 14 en 15 uur nog een uurtje.

(soms ook van12 tot 16 uur … Dan schuift ze zelf met de voeding is ze in de ochtend later wAkker)

bij voeding krijgt ze nog niet.