risotto-recepten

Mijn man heeft dit weekend de boodschappen gedaan en risotto-rijst meegenomen. Ik heb dit wel eens gemaakt, maar dan met “kant-en-klare” risotto, daar zat het smaakje zeg maar al aan en stond bij wat er nog meer door moest. Ik weet dat je het met bouillon moet doen, maar hoe of wat. Hebben jullie nog lekkere risotto-recepten? Die ook kind-proof zijn (niet al te ingewikkelde ingredienten en smaken)?

je fruit eerst een uitje, daarna gooi je daar de goede hoeveelheid risotto rijst bij. Laat je glazig worden. Intussen maak je 1 liter (of zo) buillon. Hier doe je een scheut van bij de risotto, tot deze helemaal is opgenomen door de risotto. Dan doe je een volgende scheut, net zo lang tot de risotto goed gaar is. Dus pas volgende erbij gieten als er geen water meer in je pan zit. Als het klaar is, kun je er een beetje boter doorheen roeren en (wat mij betreft onmisbaar bij een risotto gerecht) parmazaanse kaas. Vervolgens kun je er doorheen doen wat je wilt: gebakken paddestoelen, doperwtjes, pompoen, asperges. Ik meng het vaka ook nog met stukken geitenkaas en bv walnoten of zo.

zoals Fiep zegt, hier vaak met doperwten, mais of andere milde groenten erdoor en met lekkere pittig gekruidde kip erbij

Voor ik de boullion er in doe gooi ik er een glas witte wijn door, laat dat verdampen, dan het sap van 1 citroen, dat laten verdampen.



Dan de boullion staps gewijs er in.



Dat is de basis.



Vegetarisch:

Butternut squash met salie boter

Spinazie met pijnboom pitjes

Wilde champignons

Geroosterde rode paprika/rode ui/tomaat (dan gebruik ik rode wijn ipv witte)



Non-vega:

Ham blokjes en erwtjes

Gerookte zalm en asperges

Bacon en champignons



Goede lading vers geraspte pecorino erdoor, en verse peterselie (niet de gekrulde troep!)

Ik gebruik altijd 900 cc kippenbouillon en half glas witte wijn voor 300 gram risotto (2 volwassenen en 2 kinderen).



Dan twee teentjes knoflook persen en een gesnipperde ui (zie je niks van terug, dus kidsproof :wink:) in laagje olie in pan verhitten. Risotto erbij en even meebakken tot deze glazig is. Beetje bij beetje bouillon/wijn erbij doen en na ca. 30 tot 35 minuten is de risotto klaar.



Ik bak altijd in een aparte pan kastanjechampignons in olie (niet te fijn snijden) met flink wat peper er door.



In droge pan heel even een handvol pijnboompitten roosteren.



Verder rasp ik vast parmezaanse kaas (flinke hand vol) en snipper ik wat peterselie.



Kinderen: risotto op bord met flink wat kaas erover en klaar



Zelf: risotto, champignons er door heen scheppen. Kaas erover met wat peterselie.Pijnboompitjes erover en klaar ben je.

Dank jullie voor de tips. Ik heb al een paar lekkere combinaties voorbij zien komen (die de kids ook wel zullen lusten). We gaan het morgen eten :drool:



Juulke: Lusten jouw kinderen ook geen champignons? Wat is dat toch?

@MB1976 wrote:



Juulke: Lusten jouw kinderen ook geen champignons? Wat is dat toch?




Als ze onherkenbaar zijn, eten ze ze gewoon, maar anders :roll: De jongste at ze eerst wel tot hij 2 werd, vanaf toen was het … lust ik niet … De oudste is nu bijna 6 en die gaat onderhand steeds meer proberen, dus ik hoop dat de jongste gewoon met hem mee lift.



Risotto lusten ze ook niet, maar wel kaasrijst. Dat het hetzelfde is hebben ze niet door, dus wat op hun bord ligt heet dus geen risotto maar kaasrijst :mrgreen:

Ik bak met de ui vaak wat knoflook en kruiden mee (basilicum, oregano, of een italiaanse kruidenmix). Halvewege gooi ik er een blik tomaten door en maak het vervolgens op smaak met eventueel wat extra kruiden. OP het bord grove kaasvlokken er op een smullen maar (iks chep e rop mn bor dnog rucola door maar daar houden de andere niet van)

Jammie… Lekker parmezaanse kaas (vers geraspt) over strooien.



Wij eten het meestal met tartaartjes met gesmolten mozzarella en gebakken champignons (ja, hier lusten ze die wel :thumbup:)



En o ja, manlief maakt het, want die heeft genoeg geduld voor risotto en ik niet :mrgreen:

:drool: Risotto!! Ik vind die heerlijk.

Meestal gooi ik er fijngesneden wortel, of mais, of doperwten, of een combi van deze er doorheen. Ik gooi de groentes er overigens gewoon bij. Meestal als ik op de helft ben met het klaarmaken. Koken ze vanzel met de risotto gaar. Vaak goed gekruide stukjes gebakken kip op de bord erbij. Heerlijk.

De eerste x dat ik risotto at was het recept met een tomaatje en garnaaltjes. Die was ook erg lekker.

Ik fruit bij risotto vaak niet alleen een uitje, maar ook wat bleekselderij :drool: . En ik gebruik altijd iets meer bouillon dan aangegeven staat op de verpakking. Daarop staat geloof ik 180 cc op 100 g risotto, ik gebruik vaak op 350 g risotto geen 630 cc maar 750 cc. Anders wordt bij mij de risotto niet gaar genoeg.



Ook lekker om te maken met risotto: jambalaya :drool: . Uitje fruiten + groene paprika. Risotto erbij en klaarmaken. In aparte pan wat ham uitbakken. Bij de risotto doen net als wat gesneden tomaten, garnalen, tabasco. Lekker met een zachte salade met vruchtjes en romige dressing :drool: . Hmm, binnenkort maar weer eens maken!

Op het pak staat juist meer, 300cc per 100 gram. Ik gebruik 1000cc per 300 gram (voor ons viertjes).

Oh, dan heb je of gewoon een andere risotto, of ik vergis me :eh: . Nou ja :slight_smile: .