Rijstepap

Ik heb witte rijst over en daar kun je toch rijstepap mee maken???

Wie weet hoe???

:drool:

Oeh lekker rijstepap kreeg ik vroeger altijd bij de oma van een vriendin.

En die was zooo ontzettend lekker, die je in de winkel koopt zijn maar smerig niet zo lekker zoet.

Maar hoe je het maakt geen idee.

Als je het hebt gemaakt, kom je dan even vertellen hoe het smaakte ?

Rijstepap

Bereidingstijd: 20-30 minuten

Aantal personen: 4

Gang: Nagerecht

Keuken: Nederlands

Smaak: Zoet

Techniek: Koken

Soort gerecht: Nagerecht

Omschrijving

Stap-voor-stap recept

Ingrediënten

1 vanillestokje

1 liter volle melk

200 gram dessertrijst (pak a 400 gram, Lassie)

witte basterdsuiker of fijne kristalsuiker

naar keuze: donkere basterdsuiker - kaneel - rode bessensap (fles 250 ml, De Betuwe)

Bereidingswijze

Vanillestokje opensnijden en met mespunt merg eruit schrapen. In pan met dikke bodem melk met vanillemerg en -stokje aan de kook brengen. Rijst en mespunt zout toevoegen en al roerend opnieuw aan de kook brengen.

Vuur (van kleinste pit van gasfornuis) zeer laag zetten en eventueel vlamverdeler gebruiken, want rijstepap brandt snel aan. Deksel op pan leggen en rijst in ca. 12 minuten gaarkoken. Met houten spatel regelmatig omroeren, ook goed langs randen van pan.

Pan van vuur nemen en vanillestokje verwijderen. Rijstepap op smaak brengen met suiker en over vier schaaltjes verdelen. Lauwwarm eten (rijstebrij) of verder laten afkoelen (rijstepudding). Leker mte basterdsuiker, kaneel of rode bessensap.Kookidee: lekker romigOm het romige karakter van dit nagerecht te benadrukken kunt u 2 el ongezouten roomboter door de warme rijstepap roeren. Of klop 125 ml slagroom stijf met 1-2 el suiker en spatel dat door de afgekoelde rijstepap.

Eet smakelijk :thumbup: :mrgreen:

125 gram snelkook rijst

1 liter melk

50 gram boter

4 eetlepels suiker

Kook de rijst 30 minuten in de melk tot hij meer dan gaar is.

Voeg de boter en de suiker toe en serveer het.

@Rooike wrote:

Wie weet hoe???

Is de rijst al gekookt?

Oven vaste schaal met wat boter invetten, laagje suiker erin, rijst erover, vanille erover, suiker erover, half room half volle melk erover tot net niet helemaal onder. afdekken met alu-folie, in oven 180c voor 30 minuten, folie eraf, met bruine suiker bestrooien en kaneel, terug in de oven zonder folie voor 10 minuten.

@Nefarious wrote:

@Rooike wrote:

Wie weet hoe???

Is de rijst al gekookt?

Oven vaste schaal met wat boter invetten, laagje suiker erin, rijst erover, vanille erover, suiker erover, half room half volle melk erover tot net niet helemaal onder. afdekken met alu-folie, in oven 180c voor 30 minuten, folie eraf, met bruine suiker bestrooien en kaneel, terug in de oven zonder folie voor 10 minuten.

ik vind dat normaal altijd zo vies klinken, maar dit klinkt goed! hiervoor moet de rijst gekookt zijn?? en wat voor room moet dat zijn??? dat ga ik deze week koken! :drool:

@knipoogje1983 wrote:

@Nefarious wrote:
@Rooike wrote:

Wie weet hoe???

Is de rijst al gekookt?

ik vind dat normaal altijd zo vies klinken, maar dit klinkt goed! hiervoor moet de rijst gekookt zijn?? en wat voor room moet dat zijn??? dat ga ik deze week koken! :drool:

Hier koop ik altijd extra dikke “double cream” maar ik heb geen idee wat de Nederlandse variant is. Lekkere dikke room, in ieder geval.

De rijst is idd al gekookt. Dit is mijn ‘restje rijst’ gerecht. Als ik verse pudding maak doe ik het met pudding of risotto rijst, in een oven schaal, op dezelfde manier maar dan met meer melk en een stokje vanille en langer in de oven. Heel makkelijk, niet roeren en moeilijk aan te branden aan de bodem van de schaal. :thumbup:

@Nefarious wrote:

@Rooike wrote:

Wie weet hoe???

Is de rijst al gekookt?

Ohhhh klinkt heerlijk!!!

Kan de rijst tot morgen bewaard worden dan???

Ik heb hem idd al gekookt!

Goed afgekoeld in de koelkast, maar dan wel morgen opeten!!

Ik maakte ook wel eens heeeeeeeeeel erge dikke rijstepap, liet dat helemaal afkoelen, maakte er balletjes van, in ei en bloem met kaneel en suiker dompelen, en dan snel frituren. Heel lekker met een klodder dikke room of een schep roomijs.

Tja…tis maar net waar je van houdt he… :oops:

:lol:

Als het zoet is is het altijd te proberen hahahaha!

:mrgreen:

wij maakten vroeger ook altijd rijstepap en dan met extra rijst zodat het rijsetbrei werd :smiley:

wel warm ometen dan met bruine suiker.

oh als ik er aan denk :drool: :drool: :drool:

alleen hubbie lust het niet :frowning:

En En was het lekker ?? :mrgreen:

Ik heb hem niet in de oven gehad maar hij was om te smullen zeg!!!

Ik ga dat met die oven en ook met dat frituren wat Nefarious zei ook nog eens proberen!!! Klinkt heerlijk!!! :drool: