ridder feestje

Ik wil volgende week een ridder feestje geven voor mijn zoontje van 5. wie heeft er leuke ideeen. Ik wil bv een zwaard of zo maken maar hoe? Ben zelf niet zo heel erg crea dus alles is welkom

Uit kartonnen dozen schilden en zwaarden knippen. En dit met alufolie omwikkelen. Dat hebben wij gedaan met Merijn zijn feestje

ik lees de titel en dacht gelijk: heej die stond in het boekje dat bij de groter groeien zat (kinderfeest special!) Een heel stuk over ridderfeestjes.ik ga es ff kijken voor je!

Uitnodiging: denk dat je ze al de deur uit hebt, maar anders leuk in de vorm van een schild, paard, kasteel(toren), schatkist of riddergezicht. Of een “oude” brief maken (papier in de thee leggen).

Je kan in je uitnodiging vragen of iedereen verkleed komt als ridder.

je kan zelf zorgen voor ridderoutfits: harnassen van oude shirts met zilverspray bespoten of jute- of vuilniszakken in de juiste vorm geknipt.

Een cape kan je maken van een oud gordijn.

Bij de voordeur het zelfgemaakte “familiewapen”

Versier de kamer in de kleuren van het wapen.

Maak vooraf ridderdiploma’s die ze aan het eind meekrijgen, incl het “familiewapen”.

Zoals hierboven al genoemd: eigen zwaard of schid maken.

Kanonskogelspel: plak op een emmer de afbeelding van een kasteel, kids staan er omheen en mogen om de beurt 5x een kogel (prop papier, waterballon of tennisbal) gooien. Wie het meest raak gooit wint.

Kids blinddoeken en een toren laten bouwen van blokken, kijken wie het verste komt.

Neem een lege (schone!) wijnfles en laat de jarige ( of zelf) op een vel papier een gekke opdracht schrijven, doe die in de fles. Iedereen in een kring en de fles in het midden laten draaien. Degene die aangewezen wordt voert de opdracht uit.

hapje en sapje:

Maak een kanonskogeltaart: stapel soesjes met “cement” van slagroom tot een toren en giet hier chocoladesaus overheen. Kaarsjes erop en klaar.

Natuurlijk mogen de ridders met hun handen eten.

Als hapje tussendoor kan je kippenpootjes of satestokjes serveren, lekker bourgondisch. En voor de zoetigheid:

Knip vierkante juten lapjes, vul deze met wat lekkers (chocomunten of muntdrop, zoiets dergelijks) en knoop ze dicht met een stukje touw. Zet de geldzakjes vervolgens in een schatkist. Dit kan je ook gebruiken als afscheidskadootje met een bedankbriefje of als uitnodiging of traktatie.

Aan het eind: iedereen word plechtig tot ridder geslagen en krijgt zijn diploma. Zelfgemaakte zwaarden en schilden kunnen mee naar huis en eventueel dus met zo’n geldzakje.

Tips: vooral met jongere kids is een feestje best vermoeiend, laat soms je draaiboek los en laat ze lekker spelen.

Als er meisjes komen, kunnen zij natuurlijk jonkvrouwen zijn met hoge punthoed met sluiertje bovenop.

Zo :angel: hoop dat je er wat mee kan! (toch best handig zo’n blaadje).

Groetjess en veel plezier

Jiska