rhesusfactor en vruchtbaarheid

Hallo,



Mijn moeder is rhesus negatief. Ik en mijn broers hadden alledrie last van geel zien toe we geboren werden.

mijn moeder vroeg zich af of het feit dat zij negatief is, invloed kan hebben op mijn vruchtbaarheid.

Ik zelf weet eigenlijk niet of ik positief of negatief ben, heb wel bloedonderzoek gehad, daar kwam niks raars uit.

Want als je rhesus negatief bent, is het zwanger worden dan moeilijker?

Kan ik mijn bloedgroepdingus gewoon opvragen in het ziekenhuis?

Ze hebben met de intake toendertijd eigenlijk ook niet gevraagd naar dit soort dingen.



Groetjes

Pebble

Rhesusfactor maakt werkelijk niets uit ivm wel of niet vruchtbaar zijn.

Ikzelf ben rhesus negatief en mijn vriend positief en ook wij zijn nu zwanger en de omweg die we nodig hebben gehad lag absoluut niet daaraan. Het enige waarmee rekening wordt gehouden is TIJDENS de zwangerschap. Om risico’s te vermijden tijdens de bevalling (de tweede levert het meeste risico op bloed/bloedcontact op) krijg je geloof ik zo rond 30 weken een spuit en ongeveer 2 weken na de bevalling mocht hier bv het kindje rhesus positief zijn.

Verder is er geen probleem mee.

ook ik ben negatief en andre positief,

ik ben ook al 2 x zwanger geweest, wel beide keren misgegaan helaas, of dat wat met de resus te maken heeft? Ik twijfel er aan, maar de artsen en gyns zeggen dat dit niet kan, wel heb ik gelijk na de 2e missed abortion een injectie gehad bij een volgende zwangerschap hoeft dat ws niet weer zoals ik begreep

Ikzelf ben o-negatief. Ik heb wel een miskraam gehad voor Rhodé, maar of dat doordat ik negatief ben komt kan je nooit weten.

Ik heb met 32 weken een resusprik gehad en meteen na de bevalling hebben ze bloed uit de navelstreng van Rhodé gehaalt om te controleren welke bloedgroep zij heeft.

Zij was positief, en daarom kreeg ik meteen weer een resusprik om een eventuele volgende zwangerschap goed te laten verlopen. (dus dat mijn lichaam geen antistoffen tegen het babytje aanmaakt)



Dus nee…ik heb nog nooit gehoord dat iemand van wie de moeder negatief is daardoor vruchtbaarheidsproblemen kan hebben, maar als je het zeker wilt weten kan je natuurlijk altijd een verloskundige in de buurt bellen. Ze willen altijd wel helpen met dit soort vragen!

ok thanks! We vroegen het ons gewoon af.