Rhesusfactor D negatief

Hoi,

Je hoort weleens dat iemand behandeld moet worden met anti-D stoffen, tegen rhesusfactor negatief.



Weet iemand wat dit precies inhoudt???



Is dat hetzelfde als je bloedgroep, ik heb bijv. A positief, is mijn bloed dan goed, of is het iets anders van je bloedgroep.



Groetjes Wilma32


Antigenen

De bloedgroep wordt weergegeven door beide types van antigenen. Bent u bijvoorbeeld A positief, dan dragen uw rode bloedcellen zowel A-antigenen als rhesusfactor. Bent u A negatief dan dragen uw rode bloedcellen A-antigenen maar geen (negatief) rhesusfaktor.
De rhesusfactor komt voor bij 85% van de Europese bevolking. De overige 15% is rhesus-negatief. Wanneer iemand met rhesus-negatief bloed een bloedtransfusie krijgt met rhesus-positief bloed, dan gaat het bloed van de ontvanger antistoffen maken tegen de rhesusfactor en gaat het bloed samenklonteren. Zelfs indien beide dezelfde A, B, AB of O-bloedgroep hebben. Tegenwoordig wordt het bloed van donor en ontvanger eerst in het laboratorium gekruist alvorens met een bloedtransfusie toedient.

Rhesus en zwangerschap

Wanneer een vrouw rhesus-negatief is en haar partner rhesus-positief, dan kan hun kind rhesus-positief bloed hebben. (afhankelijk van het fenotype van de vader : bij DD is de factor 100% postief, bij Dd is de factor 50% positief en 50% negatief.)

Tijdens de bevalling komt soms (vooral bij keizersnede en afhaling van de placenta) een beetje bloed (meestal minder dan 0,1 ml)van de baby in de bloedstroom van de moeder terecht. Langs die weg komen de rhesusfactor-antigenen van het kind in aanraking met het rhesus-negatieve bloed van de moeder. Resultaat: de moeder begint antistoffen te maken tegen rhesusfactor. Bij een volgende zwangerschap worden deze antistoffen met het moederlijke bloed meegevoerd doorheen de moederkoek naar de foetus. Is ook dit kind rhesus-positief, dan gaan de antistoffen van de moeder het bloed van het kind vernietigen.
Daarom wordt het bloed van een rhesus-negatieve vrouw die zwanger is van een rhesus-positief kind, gecontroleerd op de aanwezigheid op rhesus-antistoffen, ook tijdens de eerste zwangerschap. Het is immers altijd mogelijk dat enkele foetale bloedcellen doorheen de moederkoek lekken en de productie van antistoffen bij de moeder in gang zetten.
Na de bevalling van een rhesus-positief kind krijgt de moeder een dosis rhesus-immuunglobuline toegediend (spuit RhoGam® ). Dit serum voorkomt dat er rhesus-antistoffen aangemaakt worden en/ afgebroken worden en een volgende zwangerschap onveilig maken.
Vindt men reeds rhesusfactor-antistoffen tijdens de zwangerschap, dan zijn er twee mogelijkheden. Of men laat het kind vroeger geboren worden, om te vermijden dat het een ernstige bloedarmoede ontwikkelt. Of men dient het kind een bloedtransfusie toe terwijl het zich nog in de baarmoeder bevindt. Hierdoor wordt tijd gewonnen en blijft de baby in de baarmoeder tot hij levensvatbaar is.

Di Dec 13, 2005 7:06 pm


Ik heb bloedgroep A en rhesus negatief. Het is dus aan elkaar gekoppeld, maar het is niet hetzelfde.



Ik heb idd een spuit gekregen, dit is om te zorgen dat mocht het kind een positieve rhesus hebben én er komt bloedcontact (vooral door eerdere miskramen bijv) dat het kind dan ziek kan worden. De moeder maakt dan nl anti-stoffen tegen haar eigen kind (dat (bloed) dan wordt gezien als lichaamsvreemd omdat het positief is).



Dit komt echt maar heel weinig voor hoor en vaak pas bij de 2e of 3e zwangerschap, maar toch voor de zekerheid wordt je behandeld.



Na de bevalling (ik had idd een keizersnee) is Olivia’s bloed gecontroleerd. Zij heeft ook rhesus negatief.

  1. Ik snap er echt nog steeds niets van hoor.

    In september kreeg ik zo’n spuit met weet ik veel wat voor antigedoe, afgelopen woensdag werden er 3 buisjes bloed afgenomen ivm dat rhesusgebeuren. En nog snap ik het niet of wil ik het niet snappen :wink:

Voor de zekerheid denk ik Lydia. Je hebt een paar miskramen achter de rug en ze willen geen risico nemen dat je anti-stoffen maakt tegen je kind (of liever het bloed van je kind). Je zou bloedcontact kunnen hebben gehad.

Ik werd ook in week 30 weer gecheckt. Na de geboorte nemen ze bloed af van je kind (via navelstreng).



Heb je na je curettage / operatie geen anti-D gehad?

Hier ook…en bij 30 weken ook weer controle…alleen geen spuit gehad met 30 weken…(bij Sanne wel) wel heb ik binnen 24 uur na de geboorte van Sem weer een spuit gehad in mijn been hiervoor…die snap ik nog steeds niet helemaal…

Ws is Sem positief. Er is een kans dat je bloedcontact hebt gemaakt en is dit een voorzorgmaatregel. Bij een eventuele volgende zwangerschap zou je anders al sneller anti-stoffen kunnen gaan maken.



Olivia was ook negatief, dus ik hoefde geen injectie.

@issie wrote:

…weer een spuit gehad in mijn been hiervoor…die snap ik nog steeds niet helemaal…
Hier ook, zowel na Saba’s geboorte als na Tosca’s geboorte. Dit is om problemen in volgende zwangerschappen te voorkomen. Ze zullen bij alle zwangerschappen blijven testen, maar dit is om in het vroege stadium (1e trimester) problemen van afstoting en bloedvergiftiging te voorkomen. Uhm, tenminste… zo heb ik het begrepen… maar ja, net na een bevalling ben je niet superhelder dus het kan zijn dat ik ernaast zit :lol: .

Ik ben B negatief.

En ook tijdens de zwangerschap van Daan en erna een spuit gehad voor de volgende…deze frummel dus.

Daan was inderdaad B positief…

Ben blij dat we NU leven en niet vroeger want daardoor ging het weleens mis!!

Klopt, ik heb inderdaad een spuit gehad in het ziekenhuis na de bbz-operatie. Au… Was pijnlijk.

Hoe hoor ik nu hoe de uitslag is dan?

Je krijgt geen uitslag Lyd. Het is meer voor de zekerheid. Mocht er bloedcontact zijn geweest (bij operatie natuurlijk meer kans) dan zijn ze problemen bij een volgende zwangerschap voor. Je moet het zien als een soort vaccinatie. Preventief.

:wink:

nee, dit was geen vaccinatie, dit was een afname. Ik neem aan dat daar iets mee moet?