Rhesus kleine c negatief

Hallo dames,

MIjn vk vertelde me dat ik rhesus kleine c negatief bloed heb. Dit wordt getest sinds juli 2011. Het heeft iets te maken met de rhesusfactor. Voorheen werd er alleen op D. getest en moest je bij rhesus D negatief een anti-d prik. NU controleren ze dus ook op c en kleine c. Het komt er op neer dat ik met 27 weken nog een keer geprikt wordt om te kijken wat de bloedgroep van het kind is en of ik antistoffen heb aangemaakt tegen het bloed van he kind.

MAAR ik heb bloedgroep 0 pos en ml ook. dus het kind ook. Dan hoeft het toch eigenlijk niet getest zou ik denken? Ik pos. en kind pos. dan kan ik geen antistoffen gaan aanmaken?

ik heb o negatief, en ook voor deze bloedgroep moet je een spuit halen.

maar mijn man heeft deze bloedgroep ook.

ik wilde die spuit dus niet.

wel moest ik hier voor tekenen (want kind kan ook van andere man zijn)

Van wat jij nu bloedgroep O positief noemt is de rhesus D dus positief. Rhesus C is wat anders.

Toevallig heb ik vandaag bloed laten prikken om te testen op antistoffen (ben 27 weken, heb bloedgroep A pos en dus rhesus C negatief blijkbaar), maar de gyn zei dat de kans klein is dat ik die heb. Het gaat om 10 babies op de 180.000 per jaar. Die hebben bij de geboorte een laag HB, wat problematisch kan zijn. Mocht je antistoffen hebben dan krijg je extra groeiecho’s en zijn er wat andere dingen waar ze op de echo naar kijken.

oh dank je Kitty!

Knollie; ging het bij jou dan om rhesus D?

hoi!

Wilde nog even laten weten dat ik weer ben geprikt, en nog steeds negatief! Dus dat is mooi, geen risico voor beeb.