Rhesus C negatief

Iemand enig idee hoe het zit met bloedgroep C negatief? tijdens mijn vorige zwangerschappen werd hier nog niet op onderzocht. Nu is gebleken dat ik bloedgroep A positief, C negatief heb. Over een week of 3 moet ik weer opnieuw prikken… en dan? Geen idee dus, op internet is er van alles over D negatief te vinden, maar niet over C negatief.

Ik ben blijkbaar ook c-negatief. Een paar weken geleden is gekeken of ik antistoffen aanmaak. Dit was niet het geval, dus niks aan de hand. Als je dit wel aanmaakt krijg je een injectie (net zoals bij d-negatief). Verder is er dan ook niks aan de hand. Op de site van het Rivm staat veel info.

Ongeveer 18% van de vrouwen is rhesus c negatief.

Soms maken vrouwen antistoffen aan tegen het bloed van het kindje als deze rhesus c positief bloed heeft.

Deze antistoffen kunnen bloedarmoede bij de baby veroorzaken.

Dzarom wordt in wk 27 van de zwangerschap bloedonderzoek gedaan om te bepalen of er antistoffen aanwezig zijn tegen rhesus c.

Wanneer dit het geval is zal verder bloedonderzoek worden gedaan.

Misschien kan je beter zoeken op Resusgroep c. Voor zover ik het begrijp houd dat in dat de ene resusfactor positief is. In jouw geval de meest bekende resusfactor, D. Volgens Wikipedia bestaat er ook resus c en resus e factoren. Blijkbaar ben jij resus c negatief.

Ik weet niet of dit gevolgen kan hebben als je kindje resus c positief is. Dat kan je beter aan je ha of verloskundige vragen. Ik neem aan dat ze dat niet voor niets testen.

Ik heb ook bloedgroep a positief met rhesus c negatief. Mij is verteld dat ze inderdaad prikken rond de 27 weken om te kijken of je antistoffen aanmaakt maar dat ze je geen prik kunnen geven omdat die tegen d negatief is. Mij is ook verteld dat ze eigenlijk niet goed weten wat ze met de informatie moeten omdat ze nog niet zo ver zijn in hun onderzoeken. Als je antistoffen aanmaakt ga je geloof ik wel naar de gyn. Dan kunnen ze ook met echo’s in de gaten houden of er geen vocht rond de organen ophoopt enzo. Meer konden ze niet echt vertellen. Ik moet dus binnekort ook prikken en dan kijken wat eruit komt. Hopelijk niets dan is het ook gelijk klaar.