Relfux of?

Hallo meiden,



Inmiddels zit ik met mijn handen in het haar wat betreft mijn jongste dochter Jenna. Even een korte geschiedenis van haar korte leventje tot nu!



In de kraamweek trachtte ik haar borstvoeding te geven, dat ging de eerste paar dagen aardig echter met tepelhoedje. Na die paar dagen, had madam ineens weerstand voor de borst. Echt ze werd furieus zodra ik haar aan probeerde te leggen, ze wilde niet aanhappen en duwde zichzelf weg van mij. Zelfs de kraamverzorgster (heel ervaren) had nog nooit zo’n weerstand gezien. Lactatiedeskundige erbij gehad en 2 dagen extra kraamzorg. Uiteindelijk de strijd opgegeven want Jenna werd alleen maar bozer en bozer en moest al bijgevoed worden met de fles vanwege haar lage geboortegewicht (2495 gram) en te veel afvallen. Nog proberen te kolven en elke 2 uur gekolfd voor 4 dagen lang, alleen de productie werd niet meer maar minder.

Uiteindelijk dus met 15 dagen volledig op de fles.



Nu had de kraamverzorgster al opgemerkt dat Jenna misselijk was, ze dacht van het vruchtwater. Nou dan heeft ze dat vruchtwater nog steeds niet verwerkt want Jenna blijft “misselijk”.

Ze huilt heel veel (ja zeker meer dan 3 uur op een dag), wil veel drinken maar krijgt natuurlijk maar om de 3 a 4 uur (90cc), overstrekt veel, kokhalst heel veel en geeft regelmatig melk terug. Soms komt het na 2 uur na de fles nog omhoog zetten en het komt ook geregeld uit haar neus. Meestal slikt ze het weer terug.

Ze kermt huilt en piept daarbij en komt maar niet in slaap door de melk die omhoog komt. Zo raakt ze overmoeid, gaat weer huilen en is het cirkeltje weer rond tot de volgende fles.

Tel daarbij de krampen op en het bekende huiluurtje rond etenstijd en je hebt een meisje die bijna de hele dag huilt (ze is nu voor het eerst stil en in slaap vandaag).



Mijn man kan absoluut niet tegen het gekrijs, dus eigenlijk is alle zorg voor mij en weet ik inmiddels niet meer wat te doen. Ik probeer zo kalm mogelijk te blijven, laat haar veel zuigen op mijn pink en probeer ondertussen mijn oudste wat aandacht te geven. Die heeft overigens al aan de juf gevraagd of je ooronsteking kan krijgen van een krijsende baby (stiekem wel grappig, maar ook zielig).



Verder dik ik de voeding in met nutriton, staat alles al schuin omhoog, slaapt ze veel bij mij (op haar zij liggend op mijn buik/borst) 's nachts en heb ik haar overdag veel in mijn armen. Ben met spoed op zoek naar een draagdoek!



Nou ja goed, ik ga dit alles morgen bespreken op het cb maar wil graag ervaringen van jullie horen al is het alleen maar om dingen te herkenen en te horen dat ik het goed doe als moeder want mijn god wat wordt je wanhopig hier van…

Wat ontzettend vervelend voor jullie en jullie kleine meisje!



Wat ik zo lees klinkt inderdaad als reflux. Alle voorwaarden hiervoor heb je dus al getroffen, heel goed!

Sommige kinderen hebben ‘verborgen reflux’ daarbij komt de voeding net niet ver genoeg omhoog echt te spugen, maar wel ver genoeg om de slokdarmwand te irriteren.



Bedenk dat het wel even kan duren voordat alles weer rustig is (zeker als voeding na ca 2 uur nog omhoog komt kan al erg zuur zijn en veel irritatie in de slokdarm geven). Hoe lang doe je het al zo?



Hoe verlopen de drinkmomenten zelf? Drinkt ze rustig, duurt de voeding lang?



Enneh die opmerking van je oudste dochter… :lol: :roll:



En dat ze veel wil drinken, lijkt me logisch, ze moet inhalen. Dat zou ik even navragen bij het cb, misschien mag ze ook wel meer?

Ach meid, het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal van een paar weken geleden hoor… wat ontzettend naar, zeg!!



Hier gaat het inmiddels een stuk beter na een pylorushypertrofieoperatie, medicijnen tegen de reflux (losec) en obstipatie (lactulose) en voeding tegen koemelkallergie (nutramigen).

Ik zeg niet dat jullie deze dingen nodig hebben, maar ik wil jullie wel adviseren om jullie niet zomaar af te laten schepen met ‘het hoort er gewoon bij’. Ok, de ene baby huilt meer dan de ander… en ja, sommige baby’s hebben gewoon meer last van krampjes en dergelijke. Maar als jullie het gevoel hebben dat er iets gewoon niet klopt, blijf dan volhouden en zorg dat de kinderarts meewerkt! Dat hebben wij ook gedaan, en eindelijk na weken, hebben we nu ineens een heel ander kind!!



Verder wil ik jullie gewoon heel veel sterkte wensen, want een baby die zoveel huilt is gewoon heel erg zwaar en sloopt je totaal… :hug:

@ T@nj@:



Ze drinkt erg gulzig, dat was in eerste instantie de reden om nutriton toe te voegen want anders had ze in 5 minuten de fles leeg. Nu doet ze er net een kwartiertje over (met 1 schepje nutriton). Laat haar tussendoor ook boeren en houd haar vrij rechtop met drinken geven. Gebruik de s-fles van difrax met de kleinste speen.

Misschien mag ze al meer ja, dat zal ik morgen ook vragen aan het cb (ben dan ook benieuwd hoeveel ze weegt), maar misschien wil ze gewoon meer omdat het even verlichting geeft?! Dat vond ik zelf tenminste met maagzuur in de laatste weken van de zwangerschap.

En hoe lang ik het al zo doe?! Eh eigenlijk al sinds de kraamweek, ze spuugde/kokhalsde al vanaf dag 1 en toen we helemaal overgingen op de fles werd duidelijk dat nutriton nodig was.



@Tierr



Ah wat hebben jullie een hoop doorstaan zeg! Was ook zeker niet van plan me te laten afschepen en gelukkig zijn er meer die vinden dat er iets mis is (mijn zus, mijn schoonmoeder) en ga ik dus ook niet aan mijzelf twijfelen. Zelfs de huisarts gaf me zonder moeite een verwijzing en vertrouwde mij op mijn woord.



Nu moet ik morgenochtend eerst langs de huisarts, dan cb en heb 9 maart een afspraak staan bij de kinderarts.

Klinkt helemaal als mijn jongste destijds toen ze nog een kleine baby.

Zij had ook een verborgen reflux…Zon 2 uur na de voeding hoorde je het gewoon omhoog komen, ze werd dan heel boos deed er alles aan om het weg te slikken maar dat lukte natuurlijk niet Dat wat omhoog kwam was maagzuur met stukje witte voeding erin :sick:<br /> <br /> Zij heeft toen zantac voorgeschreven gekregen van de KA..Ik wist vervolgens niet wat me overkwam...Een tevreden babietje wat niet meer 18 uur per dag aan het huilen was, maar hooguit 1 uurtje op een dag...<br /> <br /> Ik zou zeggen, stap richting de huisarts..De meeste durven met zon klientje geen medicatie voor te schrijven maar sturen je door naar ene kinderarts…Vertel gewoon waar jij aan denkt voordat je eerst de hele medische mall molen word ingegooid (observatie in zkh, allergie vrije voeding, nog meer nutriton en zo kan ik nog wel f fdoorgaan…)



Succes!

:hug: voor Jenna en voor jullie!



Is het misschien een idee om met Jenna naar een osteopaat te gaan?

Wellicht kan die wat voor verlichting zorgen?



Heel veel succes ermee!

Nou de huisarts had gisteren geen tijd :roll: Dus wacht ik toch maar op 9 maart…

Verder is ze helemaal nagekeken door cb-arts en helemaal goed gekeurd. Ze heeft geen voorkeurshouding, al een stevig nekje en groeit goed (even 290 gram in een week) dus osteopaat…tja ik weet niet. Als het nou iets met wervels/houding was geweest dan had ik het zeker gedaan, maar mijn gevoel zegt dat dit alleen met medicatie op te lossen is.



Cb-arts zei dat ik haar niet bij me moest laten slapen, ook niet schuin maar juist plat in bedje. Want dan kan de melk die omhoog komt er ook makkelijker uitgegooid worden en zakt het niet telkens terug.

Tja viel ook wel weer wat voor te zeggen, dus ik heb madam maar in haar ledikantje gelegd gisteren (enige wat nog plat stond) en jeetje…die heeft me een partij goed geslapen.

Ik snap er dus niets meer van, maar kan er in ieder geval weer tegen aan.

wat super dat ze zo goed geslapen heeft… bij Roan adviseerden ze juist om bedje omhoog te zetten… maar goed het helpt en daar gaat het om toch???

Afgelopen week op eigen houtje toch maar de hoeveelheid voeding opgehoogd en dat scheelde aanmerkelijk in Jenna’s huilgedrag :oops:

Die arme meid had gewoon heel veel honger en nu krijgt ze de max wat mag (voor haar leeftijd/gewicht) en is een stuk tevredener.

Desalniettemin blijft ze natuurlijk wel last houden van de melk die omhoog komt (en weer zakt en weer terug omhoog komt etc…) wat haar pijn doet. Daar heb ik gisteren bij de kinderarts Zantac voorgeschreven gekregen.

Gisteravond mee begonnen en vannacht heeft ze erg goed geslapen, nadat we de afgelopen nachten heel wat getobd hebben dus wie weet werkt het :pray:

Een van de kenmerken/symptomen van reflux is dat baby’s hongerig kunnen lijken…



Luc en Stan waren ook erg hongerig, zaten met 1 a 2 maanden al op 6 flessen van 200 ml. Ze hebben tot zeker 1 jaar nog een nachtvoeding (01.00 a 03.00) gehouden. Met anderhalf jaar sliepen ze nog steeds niet door (ook al gaven we geen nachtvoeding meer) maar ze werden vooral wakker en moesten dan veel boertjes en windjes laten. We zijn naar de huisarts gegaan hiervoor en ze hebben waarschijnlijk een soort vertraagde maaglediging of reflux en ze krijgen hiervoor nu medicijnen. Toen werd mij ook verteld dat je vaak hoort/ziet dat baby’s met maagklachten veel willen drinken, dat dit een van de symptomen kan zijn. Ook een afbuigende groeicurve kan een teken zijn.



Fijn dat ze afgelopen nacht goed heeft geslapen, hopelijk werkt de Zantac voor haar klachten.

Om nog maar even een update te geven (weet niet of iemand het nog volgt, maar wie weet help ik er iemand mee in de toekomst met dezelfde issues), inmiddels krijgt Jenna 150+5 aan voeding en slaapt ze sinds kort even afkloppen de nachten door.

We zijn overgestapt op nutrilon A.R. ipv zelft nutriton toe te voegen en dat plus de Zantac helpt erg goed, ze spuugt een stuk minder en dat wat terug komt laat ze gewoon uit haar mondje lopen zonder het op een brullen te zetten.

Wel heeft ze inmiddels een megavoorkeurshouding gekregen, ze vertikt het om naar rechts te kijken. Dus alsnog aan de fysio.

maaike… ik volg je topic nog steeds.



die voorkeur… dat krijgen ze wel goed.

probeer je erg geen zorgen over te maken…



hier ook 2 gehad die dat hadden en is allemaal goed gekomen…





verhaal betreft nutriton is zooooo herkenbaar…



hier had de jongste alleen nutrimigen, maar voor de rest zelfde reacties…

Hoi,



Ik lees je topic vandaag voor het eerst ( ben nog niet zo lang ingeschreven)

Het klinkt mij heel bekend in de oren. Mijn dochter van nu 10 maanden heeft ook last van reflux. Ze heeft ook in het begin veel gehuild en daarbij kreeg ze nog veel krampjes. Wat het er allemaal niet beter door werd. Door al het huilen en niet slapen werden wij ook steeds onzekerder wat Lotte ook voelde en nog meer ging huilen. Zo hebben wij ook een heel poosje getobt. Nu is ze inmiddels 10 maanden en nog steeds kan ze niet zonder verdikkingsmiddel en dan nog geeft ze geregeld over. We zijn al eens bij de huisarts geweest maar omdat Lotte voor de rest goed groeit doen ze niks. De huisarts had contact gehad met het ziekenhuis omdat als wij niks indikken ze wel 16 keer op een dag overgeeft. De kinderarts had gezegd dat het nog wel tot 11 maanden kon duren voordat het helemaal volgroeid is.

Inmiddels staat ze en ligt ze niet zoveel meer op haar buik en nu wordt het wat minder maar het is een vervelend probleem vooral omdat er vaak zo laconiek over wordt gedaan.

succes dus het kan dus ook nog wel een poosje duren voordat het helemaal over is.