Reken ik nu zo fout?

Ik wil graag weer aan het werk.

Nu heb ik een leuke baan aangeboden gekregen met een opleiding van 2 jaar.

Ik kan per direct beginnen.



Nu heb ik de opvang eens gebeld, maar jeetje, dat is niet mals zeg.

Als mijn berekening klopt, gaan we, als ik 40 uur ga werken, er €73,80 per maand op vooruit :shock:



Ik heb de officiële uren van de nso en dagopvang nog niet binnen maar ik ben er redelijk zeker van dat mijn berekening klopt.

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die voor nog geen €75,- 40 uur willen gaan werken. (persoonlijke ontwikkeling buiten beschouwing gelaten)



Wat moet ik nu doen?

Houd ik parttime meer over?

Zou ik ploegen gaan werken in de hoop een flexibele gastouder te vinden?

Ik wil in de eerste gaan werken om meer financiële ruimte te creëren voor mijn gezin maar dat gaat op deze manier dus niet echt lukken :cry:

Iemand tips??

heb je dan ook belasting teruggaaf ed meegerekend?

Want voor dat bedrag ging ik idd niet aan het werk… in elk geval niet 40 uur per week.



Dat zou even simpel gerekend nog geen 50 cent per uur netto zijn…

Ik denk dat je de belastingteruggaaf niet hebt meegerekend.

Ik moet 1997,- betalen en ik krijg €1160 terug van de belastingdienst.

Ik krijg €1281.84 netto voor de periode dat ik in opleiding ben en dat duurt ongeveer 2 jaar, daarna wordt het wel meer.

Met mijn inkomen erbij vallen ons kindgebonden budget, huurtoeslag, en algemene heffingskorting weg en houd ik €8,- zorgtoeslag over.

Met die wegvallende extra toeslagen houd ik dus net geen €75,- over.

Dit is gebaseerd op de urenberekening die ik van de opvang kreeg en de proefberekening op http://www.toeslagen.nl



Dat nodigt toch niet uit om te gaan werken om het beter te hebben lijkt me :think:

Als de bedragen kloppen, is het juist wat je zegt, al krijg je van de belastingdienst wel weer een andere korting omdat je werkt, de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat is tussen de 775 en 1859 euro per jaar…



EN je hebt natuurlijk je vakantiegeld al is dat 1-malig… en is de salarisperiode 4 weken of 1 maand? want als het 4 weken is krijg je 13x betaald natuurlijk en je betaald de kinderopvang maar 12x dus scheelt dat ook 1x alweer ( alle bedragen helpen :wink: )



nu is het wel zo dat je zegt dat het voor 2 jaar is; opleidingssalaris is natuurlijk ook niet erg veel en na de opleiding ga je automatisch meer verdienen dus hou je er meer aan over dan… bovendien hoef je dan geen 40 uur te werken maar bijv. 24 en dan heb je ook minder opvang weer nodig…



Ik denk alleen dat het in jullie geval fiscaal niet zo goed uitkomt omdat je man veel verdient? want de bedragen die je gaat betalen en die je terugkrijgt wijken erg veel af van de bedragen die wij moeten betalen/terugkrijgen… Wij betalen 1150 en krijgen 982 terug ( voor 2 dagen ) maar zitten dan wel maar iets boven modaal met z’n 2-en …

@mlk1982 wrote:

Als de bedragen kloppen, is het juist wat je zegt, al krijg je van de belastingdienst wel weer een andere korting omdat je werkt, de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat is tussen de 775 en 1859 euro per jaar…



EN je hebt natuurlijk je vakantiegeld al is dat 1-malig… en is de salarisperiode 4 weken of 1 maand? want als het 4 weken is krijg je 13x betaald natuurlijk en je betaald de kinderopvang maar 12x dus scheelt dat ook 1x alweer ( alle bedragen helpen :wink: )



nu is het wel zo dat je zegt dat het voor 2 jaar is; opleidingssalaris is natuurlijk ook niet erg veel en na de opleiding ga je automatisch meer verdienen dus hou je er meer aan over dan… bovendien hoef je dan geen 40 uur te werken maar bijv. 24 en dan heb je ook minder opvang weer nodig…



Ik denk alleen dat het in jullie geval fiscaal niet zo goed uitkomt omdat je man veel verdient? want de bedragen die je gaat betalen en die je terugkrijgt wijken erg veel af van de bedragen die wij moeten betalen/terugkrijgen… Wij betalen 1150 en krijgen 982 terug ( voor 2 dagen ) maar zitten dan wel maar iets boven modaal met z’n 2-en …




Als wij allebei gaan werken dan zitten we wel boven modaal ja.

Zoals een van mijn medemaandmama’s ooit zei vallen we qua tegemoetkomingen nét tussen de wal en het schip maar verdienen we nét niet genoeg om er echt op vooruit te gaan.

Die combinatiekorting kan ik dus ongeveer vergelijken (qua bedrag) met de algemene heffingskorting, dan nog blijft er niet veel over.

Op zich wil ik wel aan het werk om zelf ook weer onder de mensen te komen en me te ontwikkelen maar het gaat er ook om dat we ook wat kunnen gaan sparen.

Mijn man betaald redelijk wat kinderalimentatie en daardoor hebben we het aan het eind van de streep niet heel breed, vandaar dat ik bij wil gaan verdienen maar op deze manier werkt dat natuurlijk niet.



Dat wordt dan maar geen opleiding en toch maar gaan voor het hogere salaris.

De baan die ik nu mogelijk kan krijgen is met een vast dienstverband en dus die opleiding, helaas zijn er (ook over 2 jaar) geen parttime mogelijkheden :frowning:

De salarisperiode is overigens gewoon per maand.



Zou het werken in ploegendiensten een oplossing zijn of is kinderopvang daar niet flexibel genoeg voor?

Iemand daar ervaring mee?

Ik moet er even bij zeggen dat ik, vlak na mijn eerste post waarin ik zei dat ik nog geen berekening van de opvang ontvangen had, via de mail een berekening van de uren ontvangen heb en dus ook een officiële berekening heb kunnen maken.



Vandaar dat ik in het ene bericht zei dat ik geen uren had en in het andere wel.

Mijn hemel, wat zonde he…



Maar dat wal en schip hebben wij ook gekend. Heel vervelend, maar op een gegeven moment weet je niet anders. En nu, een paar jaar later, verdienen we echt meer dan toendertijd. We zijn er dus op vooruit gegaan.



Ik zou heel goed nadenken over het feit of de opleiding jullie in de toekomst veel profijt gaat geven. Het is immers maar 2 jaar en er op achteruit (financieel) gaan jullie niet.



:slight_smile:

Het is een hele specifieke opleiding, alleen voor die functie (voor het vervaardigen orthopedisch schoeisel) mocht het in de toekomst niets worden dan heb ik er niet heel veel aan, qua werkervaring wel en een papiertje is nooit weg maar ik vind het zo jammer dat dit zo weinig oplevert nu.

Daarbij moet ik nu minimaal €200,- per maand binnen brengen om weer op ons oude niveau te komen.

Ik vind het zó zonde om voor zo’n klein bedrag me helemaal uit de naad te leren en werken én mijn kids naar een opvang te moeten doen.

Het is dus een beetje schipperen, ik wil best investeren in de toekomst maar ik moet er ook nog 2 jaar van rond kunnen komen.



Ik heb gelukkig wel meer ijzers in het vuur, ik kan eind Juli een cursus doen om mij weer in mijn oude branche sneller aan de slag te krijgen en dan kom ik de ploegendiensten weer tegen.

Iemand een idee hoe dat gaat i.c.m. opvang?



Oh en hoe hebben jullie dat gedaan met die eerste maand opvang betalen?

Wij hebben nu geen spaargeld (nog een na-wee van onze schuldsanering) en veel ruimte om te sparen is er niet.

Nu vraagt de opvang wel het complete bedrag vooraf.

Betalen in de voorafgaande maand.

Ik heb geen €2000,- rondslingeren om die opvang van te voldoen en als ik per direct kan beginnen kan het nog 6 tot 8 weken duren voor de belastingdienst over de brug komt.

Een lening ergens wil ik liever niet doen, zeker niet als ex saniet, dus dat wordt ook een beetje lastig.



Pffff, ik dacht “wel ff” aan het werk te gaan, valt dát ff tegen :oops: Ik vraag me echt af hoe alleenstaande moeders dat doen, petje af hoor!

ploegendienst lijkt me lastig, dan heb je een flexibele kinderopvang nodig ( of gastouder ) aangezien je dan ook avonden zal werken denk ik? die zijn over het algemeen weer duurder dan gewone KDV’en.



Wij hadden het probleem met kinderopvang voorschieten 1x en hebben een afspraak kunnen maken dat we mochten betalen als de kinderopvangtoeslag binnen was, lening is idd geen optie lijkt mij…



Dat van tussen het wal en schip hebben wij ook een klein beetje trouwens, dus snap het wel… als ik zou stoppen met werken zou het ook niet zo heel veel schelen, maar aangezien ik maar 2,5 dag per week werk heb ik zoiets van ach… en de kids kunnen dan gewoon 2 dagen gebruik maken van de kinderopvang zonder problemen en bovendien ben ik er dan even tussenuit… Maar dat is geen 5 dagen want dat lijkt me wel heel heftig voor zo weinig extra :?

@mlk1982 wrote:

ploegendienst lijkt me lastig, dan heb je een flexibele kinderopvang nodig ( of gastouder ) aangezien je dan ook avonden zal werken denk ik? die zijn over het algemeen weer duurder dan gewone KDV’en.



Wij hadden het probleem met kinderopvang voorschieten 1x en hebben een afspraak kunnen maken dat we mochten betalen als de kinderopvangtoeslag binnen was, lening is idd geen optie lijkt mij…



Dat van tussen het wal en schip hebben wij ook een klein beetje trouwens, dus snap het wel… als ik zou stoppen met werken zou het ook niet zo heel veel schelen, maar aangezien ik maar 2,5 dag per week werk heb ik zoiets van ach… en de kids kunnen dan gewoon 2 dagen gebruik maken van de kinderopvang zonder problemen en bovendien ben ik er dan even tussenuit… Maar dat is geen 5 dagen want dat lijkt me wel heel heftig voor zo weinig extra :?




Met ploegen heb ik minder opvang nodig omdat mijn man 's avonds gewoon thuis is.

Hij kan ook elke ochtend Chris naar school brengen dus in een vroege dienst zou ik alleen voor Abby opvang nodig hebben.

In een nachtdienst alleen die uren die ik slaap en dat kan ook (gedeeltelijk) 's avonds.

En bij een late dienst heb ik een paar uurtjes voor Abby nodig en de tijd na school tot mijn man thuis komt voor Chris.

Het zou iig flink wat uren schelen.



Dus misschien toch eens in de gastouder hoek gaan neuzen.

Hoi!

Ik ben sinds kort gastouder van een meisje, haar ouders werken ook onregelmatig.

Ik werk wel vast dagen, en in overleg evt. op een andere dag.

Maar de tijden wisselen, kan vanaf 9:00 zijn, maar ook vanaf 11:00 of 13:00 en ophalen wisselt ook, kan rond 14:30 zijn maar ook 17:30.

Ik weet dat al even van tevoren dus kan er rekening mee houden. :thumbup:



Ik maak er geen probleem van, vind het fijn dat het voor mij te combineren is met halen/brengen van de oudste naar school.

Hun hadden eerst een kdv maar das natuurlijk zonde want 11:00 brengen is dan wel de hele ochtend betalen :wink:



Werk zelf ook onregelmatig naast mijn werk als gastouder, en werk alleen als mijn man thuis is dus vind het ideaal. Werk in de thuiszorg, en begin vaak rond 19:00 tot 23:00 ( 2 avonden door de week, en om de week ook 2 ochtenden + 1 avond in het weekend.



Suc6, hopelijk vind je snel een leuke flexibele gastouder!

Oh Amaya, dat is fijn om te lezen, zoiets zou voor mij wel een oplossing zijn.

Ik hoop dat ik iemand kan vinden die ook zo flexibel is.

De weegschaal begint door te slaan naar deze baan met opleiding.

Het geeft mijn kinderen en mij meer regelmaat en het levert op de lange termijn toch meer zekerheid op en dat is toch ook wel van belang.



Maandag ga ik in gesprek met mijn mogelijk toekomstige werkgever :mrgreen:

wat de eerste opvang maand betreft (ben gastouder) je zou het nu meteen aan kunnen vragen,dan is de overbrugging korter ik spreek met ouders wel eens af dat ze betalen als toeslag binnen is.

denk dat je niet zoveel terug krijgt omdat tegenwoordig een maximaal aantal uren per maand voor vergoeding in aanmerking komt,samen met behoorlijk inkomen.wat zo te lezen helaas hard nodig is ,misschien is het toch inversteren in toekomst na de 2 jaar studie betere vooruitzichten.

wel pittig hoor werkweken van 40 uur en daarbij nog gezin en studie petje af hoor.

Ik zou het zeker doen, over een jaar heb je alleen nog nso nodig en houdt je weer meer over.

Werken is veel meer dan alleen maar geld verdienen.



succes hoor

Vind toch dat je veel aan eigen bijdrage hebt, hoor :think: .

Als ik ga tellen wat wij kwijt zijn aan opvang nu we sinds kort allebei full time werken dan vind ik het heel laag (ben al bang dat er volgend jaar een addertje tevoorschijn komt, maar site en belastingdienst geeft het zo aan)

Ik heb de toeslag op tijd aangevraagd en kreeg het een paar dagen voor de eerste rekening kwam :thumbup: . Kreeg zelfs voor mei en alvast juni op 20 mei. Ben normaal niet te spreken over de belastingdienst, maar vond dit goed geregeld.

Tot ze hier weer op gaan bezuinigen :silenced: .

@Kira80 wrote:

Vind toch dat je veel aan eigen bijdrage hebt, hoor :think: .

Als ik ga tellen wat wij kwijt zijn aan opvang nu we sinds kort allebei full time werken dan vind ik het heel laag (ben al bang dat er volgend jaar een addertje tevoorschijn komt, maar site en belastingdienst geeft het zo aan)

Ik heb de toeslag op tijd aangevraagd en kreeg het een paar dagen voor de eerste rekening kwam :thumbup: . Kreeg zelfs voor mei en alvast juni op 20 mei. Ben normaal niet te spreken over de belastingdienst, maar vond dit goed geregeld.

Tot ze hier weer op gaan bezuinigen :silenced: .




Ik kreeg van de opvang een percentage lijst erbij, welk percentage we terug krijgen van de belastingdienst maar daar komt heel iets anders (veel meer) uit dan op toeslagen.nl :?



Nou ja, ik neem maar gewoon de sprong in het diepe.

Maandag ga ik eens een gesprekje met de werkgever aan, eens kijken wat er via hun allemaal mogelijk is.

Ik denk wel dat, als ze me nog willen, ik meteen ja zeg want het is zoals rijstkorrel zegt meer dan alleen maar geld verdienen, hoewel dat in eerste instantie wel de reden was dat ik ging solliciteren.

Ach we gaan er iig niet op achteruit dus het is alleen maar goed voor ons en het zal een hele uitdaging zijn, daar heb ik wel heel erg zin in.



Ik zal blij zijn als ik weer wat andere verantwoordelijkheden krijg, op een heel ander niveau aangesproken worden overdag.

Niet "mama mag ik een boterham?"of “mamaaaaaa Abby heeft mijn ballon afgepakt!!” maar gewoon op volwassen niveau een conversatie hebben.

Daar ben ik echt aan toe :mrgreen:

Nou, we zijn een tijdje verder en ik kan inderdaad beginnen bij die nieuwe baan.

Het gaat echter met het vinden van opvang niet echt van een leien dakje.

De ene opvang is vrij duur en op lange termijn houd ik er niet veel aan over.

De andere opvang zit lekker dichtbij dus ik heb minder uren nodig en de overgang is voor de kids ook fijner omdat die in het zelfde gebouw zit als de peuterspeelzaal en de basisschool, geen grote cultuurshock voor de kids dus.



Nu is het probleem dat ze pas per 1 September plek hebben.

Ik heb de startdatum al weten te rekken naar 9 Augustus (hoewel nog niet goedgekeurd) maar 1 September??

Dat krijg ik niet verkocht aan mijn nieuwe werkgever.

Wie heeft dit nog meer aan de hand gehad en wat kan ik doen om 3 weken te overbruggen.



Even de opties die wegvallen op een rijtje:


  • opa en oma kunnen niet oppassen
  • de rest van de familie is óf te oud, óf werkt zelf nog.
  • Ik heb weinig vriendinnen waar ik mijn kids 8 uur per dag aan toevertrouw, en de vriendinnen die ik ze wél toevertrouw werken zelf of zijn door omstandigheden niet in staat om er extra kinderen bij te hebben.



    Is 3 weken een andere opvang (waar ze wel per direct terecht kunnen) een oplossing?

    Of zit ik dan met een opzegtermijn en dus dubbele opvangkosten?



    Is een gastouder een idee voor die korte periode?

    En hoe zit het dan met een opzegtermijn?



    Iemand een idee?

oew, lastig… ik zou 1 maand andere opvang niet doen denk ik, een hoop gedoe en geregel… Ik zou toch in bekende kringen iets/iemand gaan zoeken, maar als dat niet kan :think: En je partner? Kan hij niet 1 vd dagen opvang regelen? Dat hij 3 vrije dagen opneemt? Voor hoeveel dagen per week zoek je opvang in die maand? Misschien wisselende diensten waardoor opvang probleem maar een paar uur is per dag? en zo vrienden/kennissen proberen te regelen?



1 maand andere opvang KAN wel natuurlijk, gewoon aangeven bij hun dat het voor 1 maand is, al moet je dan wel de regelementen goed doorlezen of er niet bijv. 2 maanden opzegtermijn is… Maar dan moeten je kids 2x wennen en je moet kinderopvang na 1 maand alweer weizigen, lastig, lastig… kan je niet met je nieuwe werk regelen dat je de maand augustus bijv. 1 dag minder werkt? scheelt weer 1 dag opvang… Ik weet niet of werk evt. ook in de weekenden kan, maar kan 1 van jullie misschien aangeven in die maand de weekenden te werken en daardoor 2 dagen door de weeks vrij te zijn? Is even wat geregel, maar zo moet er toch wat te fixen kunnen zijn?