regels

Ik merk dat het hier tijd wordt voor wat meer regels en structuur nu ze ouder wordt.



Wat hebben jullie voor afspraken over helpen in huis, computertijd, bedtijd enz.



Ik vind namelijk dat ze wel wat meer haar steentje kan bijdragen.

Ze wil heel graag groot zijn en vind dat wij haar niet zo behandelen 8) .



Hier dus nu afgesproken dat zijn de tafel dekt, haar eigen zooi opruimt en helpt met afruimen.

Pc afspraken hebben we nog niet en dat wordt wel tijd (ik bepaal nu gewoon wanneer en hoelang).

Tv vanaf 17.00 uur.

En kamer opruimen kunnen we denk ik beter ook maar een vaste afspraak voor hebben.

Zakgeld krijgt ze nog niet.

En bedtijd is op het moment half 9 omdat ze anders toch niet slaapt.



Ik vind haar erg brutaal de laatste tijd en daarom wil ik meer vaste regels. Ook zou ze denk ik eerder op bed moeten…



Wat hebben jullie voor afspraken?

nano heeft als vaste taak het afruimen van de tafel (ontbijt, lunch (dat is zelden thuis) en avondeten.



ik probeer nog iets te vinden om gestructureerder zijn zooi op te ruimen, maar dat gaat vrij lastig als je zelf ook niet zo opruimerig bent…



om 7 uur gaat hier z naar bed, en dan hebben n en ik een uurtje met z’n tweeen, 8 uur is zijn bedtijd. In dat uur (soms iets korter als we langer boven met z hebben zitten dollen)doen we dingen echt samen, dat kan ook samen computeren zijn (dat is dan ook enige computeren dat hij doet, zit er nooit alleen achter), en sluiten we af met voorlezen.



tv kijken mag in het weekend 's morgens als ik nog in bed lig. En doordeweeks soms tijdens het koken, of als we op tijd eten mag hij daarna klokhuis/jeugdjournaal zien. Verder blijft de tv gewoon uit.

De zooi beneden wordt wel redelijk opgeruimd want daar heb ik zicht op :wink: .

Maar haar kamer niet.



En ik wil dus eigenlijk wel een vaste computertijd afspreken omdat ik niet wil dat het en tv en pc wordt zodat ze de hele dag ergens achter zit.

Doet niemand dat?



Bedtijd is hier ongeveer kwart voor 8 maar het is zo’n treuzelaar dat ik met voorlezen erbij 45 min bezig ben minimaal en dus pas 20.30 weer beneden ben.



Maar zijn er geen meer kinderen die een beetje helpen in huis?

Niemand met een vaste structuur?

ja hoor, hier wel. Nu in de vakantie krijgen ze iedere ochtend een taak die ze moeten uitvoeren voor er gespeeld wordt. Varieert van eigen kamer doen, tot afwassen of oud papier wegbrengen.

Normaal helpen ze ook met tafel dekken/afruimen, voor we eten wordt de woonkamer netjes gemaakt en voor ze naar bed gaan de eigen kamer een beetje (eh dat is het streven iig). Eigen kamer moet zondags helemaal netjes zijn (dan kan ik maandag zuigen, stoffen enzo).



Nadat er opgeruimd is op zondag mogen ze op de computer, op woensdag als we terug zijn uit het zwembad mogen ze tv kijken. Een enkel keertje als de bui er naar is nog eens extra maar zeker in de lente, zomer en herfst blijft het hier meestal wel bij.

@Lune wrote:

Eigen kamer moet zondags helemaal netjes zijn (dan kan ik maandag zuigen, stoffen enzo).




Die hebben we hier ook idd.

Wij hebben nu met name afspraken over de i pad anders zit mijnheer daar het liefst de hele dag achter. op korte dagen (woe en vrij) en paar uur in weekend. Verder lekker met andere dingen spelen, met zijn zusje of lekker buiten.



Afruimen doen wij hier nog niet aan. Ik kan wel eens beginnen om de kids hun eigen zooi naar de keuken te laten brengen.



En kamer opruimen is ook nog niet in me opgekomen maar daar hebben we ook geen structuur in. Bij mij is het ook niet maandag zuigdag oid, ik doe het af en toe als het me uitkomt. Maar ik kan ze wel laten gaan helpen in mijn vrije weekend als ik met ze thuis ben. Zoals dit weekend zat het wel in mijn planning 8)

lune dat ze op de mogen als hun kamer opgeruimd is vind ik wel een goeie!



Zulke dingetjes ben ik een beetje naar op zoek.



Ze heeft hier nu ook de tablet ontdekt met angry birds, racen en tekenen.

Maar vraagt er vaak om in het weekend als de tv uitgaat en dat wil ik dus niet.

(in weekend mag hier de tv 's ochtends aan).



We hebben een tijdje terug in overleg besloten wat ze zou gaan doen in huis. Ze wilde dus haar eigen was opvouwen. Maar het viel haar tegen hoeveel dat was :lol: .

Dus toen werd het toch maar tafel dekken en afruimen haha (afruimen deed ze altijd al).



Maar ik merk dat nu ik niet meer kan bukken 8) ik toch altijd meer nog even opruimde dan ik door had. Rondslingerde schoenen, kledingstukken, knikkers, papiertjes enz.

Dat doe ik dus niet meer.



Ik moet zeggen dat ze ook al uit haar zelf heeft geholpen hoor met was opvouwen en bedden opmaken enzo. Dus ze wil best helpen :slight_smile:

Ik moet er alleen om denken dat ik zelf consequent ben :angel: .

We hebben geen vaste dag om de eigen kamer op te ruimen, maar als we gaan stofzuigen moet alles van de grond zijn.



Ze moeten met zijn tweeën de tafel dekken en afruimen. We hebben er vaste regels voor gehad, maar dat gaf meer ruzie dan ze samen de taak te geven.

De kleine was (ondergoed, sokken etc) hangt altijd aan het wasrek. Allebei de kinderen moeten zelf hun was van het wasrek halen. De oudste (11) moet zelf opvouwen en opruimen, de jongste (6) vouw ik nog voor op. Ze probeert het wel. De kleding moet ze zelf in de kast leggen, mits ze erbij kan natuurlijk. Ik moet haar nog wel helpen. De oudste kan het ondertussen, zij doet het ook al ongeveer vanaf haar zesde.



We hebben geen vaste regels voor computeren of tv. Een beetje hoe het uitkomt. Ligt ook aan het weer bijv. Tv kijken doen ze niet heel veel, computeren wel. Nou ja, wat heet veel. Ze besteedt nog altijd veel meer uren aan (buiten) spelen. Zolang dat in balans is zie ik geen reden voor vaste regels hieromtrent.



Bedtijd hebben we wel, maar we houden hier niet heel erg aan vast. We kijken ook naar de vermoeidheid. Normaal gesproken moet ze acht uur op bed liggen. Het komt soms voor dat de jongste van zes 's avonds nog ergens mee heen moet omdat ik aan het werk ben. Dan wordt het ook wat later. Sport van de oudste bijvoorbeeld. We proberen het zoveel mogelijk te voorkomen of een andere oplossing te zoeken, maar dat lukt niet altijd. En ze vindt het ook heel leuk om mee gaan. Zolang het niet de spuigaten uitloopt. Het wordt dan een uurtje later. Op vrijdag is dat geen probleem, als dat op woensdag een keer voorkomt is het vervelender.



De laatste regel gaat over muziek. De jongste speelt viool en moet elke dag minimaal 10 minuten oefenen. Ik moet zeggen dat het bij haar veel minder moeite kost dan bij de oudste, die piano speelt. De jongste moet 10 minuten spelen, maar speelt rustig een half uur.



Ze krijgt een euro zakgeld per maand.

Lien het scheelt wellicht nog dat Maaike een meisje is. Hier wil Nena vrijwel altijd helpen met van alles. Lasse piekert er ongeveer niet over.



En ik kan me wel voorstellen dat als je hoogzwanger begint te worden dat sommige klusjes onderhand maar eens uitbesteed moeten worden.

Ik merk ook dat we wat meer duidelijkheid moeten geven omtrent tv kijken en opruimen.

Hoort ook precies bij de leeftijd van ruim 6 m.i.



Vakantie is hier wat ruimer: tv mag ook 's morgens maar niet voor 7.30. Eerder wakker is op je kamer blijven. Hij smeert zelf een boterham en pakt drinken en mag dat voor de tv opeten/drinken. buiten de vakantie is dat alleen op zondag en max. tot 09.00. De rest van de dag geen tv. meer dan. Op schoolweken gaat de tv. max. 1,5 uur aan.



computer kijkt hij zelden naar dus als hij daar uit zichzelf om vraagt dan stimuleer ik dat sinds een half jaar wel wat… (meer dan 1 uur per maand komt hij geloof ik niet aan)



Opruimen, als ik schoon wil maken vraag ik hem te helpen,eigen bord en beker/schaaltje altijd op het aanrecht zetten na het eten.

Op zondagochtend zorgt hij dat de tafel gedekt is voor hij tv. gaat kijken!



Dieren verzorging: konijn eten en drinken en 's avonds moet hij mee om de hond uit te laten zodat hij dat straks zelf kan doen. Nu vind ik hem nog niet oud genoeg daarvoor.



Leuke tips voorbij zien komen.

goh… ben ik toch normaler dan ik dacht…



hier ook de regel dat zondagmiddag de kamers opgeruimd moeten worden zodat ik maandag kan stofzuigen en woensdagmiddag moet het ook enigszins opgeruimd worden omdat het donderdag om de andere week voor een verdieping bed verschoondag is.



verder dekken we geen tafel hier, ik schep op aan het aanrecht en zet de borden neer… haat pannen op tafel. Bestek pakt manlief en de kinderen pakken evt indien wenselijk de ketchup ofzo. Ruud ruimt altijd af en vult de vaatwasser.



Speelgoed moeten ze elke middag samen opruimen, schoenen moeten ze zelf in hun eigen mand mikken en ze moeten 's ochtends hun bed zelf netjes openvouwen aan het voeteneind en hun raam openzetten. Meer vraag ik eigenlijk niet.



Er zijn zat dingen die we samen doen, met elkaar echt. Maar daar zijn geen regels voor.



En tv kijken proberen we hier te beperken tussen 7 en 8 s’ochtends, tussen 4 en 5 s’middags en op de pc of I pad of Wii alleen op woensdag en zaterdagmiddag tussen 2 en 4… geld ook als er vriendjes zijn.

In de vakanties ben ik makkelijker daarmee… (eigenbelang) :shifty:

HIerondaks pas 3 en 5 helpen ze toch ook wel mee



Als ik boodschappen heb gedaan word er altijd mee geholpen met opruimen daar van dit omdat ze het leuk vinden om te helpen maar ga dat er wel inhouden als ze thuis zijn



na het eten altijd helpen afruimen en ik geef dan de spullen aan wat ze kunnen/mogen brengen zodat niet mijn spullen onderweg naar de keuken stuk gaan.



voor de lunch en het avond eten met z’n allen opruimen.



kamer voor het slapen opruimen ( maar ze spelen nog niet heel veel alleen boven.)



Bed tijd 19.00 uur eer dat ze er dan op liggen na verhaaltje enzo is het voor ons vaak 19.30 beneden( in vakantie is dat flexibeler)



en tv en computer is wat lastig merk ik

tv kijken tijdens koken en soms een keer in het weekend in de ochtend( lees ik heb dan zelf zin om nog even te blijven liggen)



Computeren ds/wii/ipad dat wisselt tijdens de vakantie gebruik ik het nog weleens als even rust moment van de ochtend dus na de lunch 30 minuten



en soms ip van tv kiken tijdens het koken.

straks na de vakantie gaat dit gewoon onder tv kijken vallen en dus de tv tijden en dan of tv of computer/ipad /ds



wii moeten we nog echt bij helpen dus dat zal dan meer zoals fiep zijn een momentje met 1 van de 2 even apart.

Vaste afspraken voor mijn stiefzoontje (7) die van wo TM za bij ons woont:

-Voordat hij naar zijn moeder gaat, kamer volledig opgeruimd zodat ik kan stofzuigen en dweilen.

  • op de andere dagen zijn kaer toonbaar voordat hij gaat slapen maar een mooie treinbaan mag lekker blijven liggen
  • elke ochtend zijn eigen bed opmaken, gordijnen open doen en kleren netjes opruimen/ in de was doen
  • in het weekend tafel dekken voor ontbijt
  • als ik ga schoonmaken krijgt hij vaak een klusje, bv de plinten afnemen
  • verder geen taken. Hij gaat heel moeilijk op school en moet thuis al veel oefenen. Ik vind dat hij daarnaast moet kunnen ontspannen.
  • op zaterdag ochtend PlayStation als wij en noortje nog slapen ( niet vanaf 6 uur natuurlijk )
  • tv kijken, nog te veel naar mijn zin, maar dat is niet alleen aan mij om te beslissen.
  • tijdens lange auto ritten spelen op onze telefoons of op de iPad