Ik heb een zoon van 12 weken en het gaat allemaal goed. Maar…nou vind ik zelf regelmaat erg prettig en dat ging ook altijd goed voor dat onze kleine man kwam. Nu is de regelmaat ver te zoeken en dat is helemaal niet erg maar voor onze kleine kan ik er ook geen regelmaat in vinden. Ligt dat aan mij of komt het doordat hij nog zo heel jong is.
Hij krijgt borstvoeding en overdag komt hij meestal om de 3 uur, en na zijn voeding gaat hij meestal slapen en dan leg ik hem zo in bed. Overdag huilt hij niet als hij naar bed moet. meestal rond 18.00 doe ik zijn pyama aan en krijgt hij nog een voeding en leg ik hem in bed. En vaak gaat dat gepaard met hem huilen, soms laten we hem huilen (10 min) maar we pakken hem er ook wel is uit. omdat hij dan echt overstuur lijkt. s avonds en s’nacht zit er soms wel 5 uur tussen de voedingen maar dan kan het ook zijn dat hij daarna weer na een uur komt.
Hij heeft geen vast voeding en slaaptijden, het enige vasten is eigenlijk dat ik rond 18.00 zijn pyama aandoe. Hoe kan ik dit beter aan pakken?
franca
Waarom wil je dat? Je zegt dat het allemaal goed gaat, dan is dat toch niet logisch?
Mijn ervaring is dat er rond de 5 a 6 mnd een ritme in komt, vanzelf. Tot die tijd lijkt het me veel belangrijker te kijken naar je kindje; wanneer is hij moe, wanneer wil hij drinken en niet hoe laat is het, zou hij al moeten slapen.
Ik vind het goed klinken wat je doet. Je probeerd hem te helpen om een ritme te krijgen. Dat is ook het enige wat je kunt doen. Een baby heeft niet in 1 a 2 weken een ritme gevonden. Dat komt vanzelf en daar heeft hij jou hulp bij nodig!
Nu is het juist ook belangrijk om aan zijn behoefte te voldoen. Je ook aan te passen aan wat hij nodig heeft, en zo krijg je vanzelf een ritme en regelmaat!
3 maanden is nog best wel jong voor echte regelmaat denk ik. Luuk is bijna 9 maanden en heeft geen echte vaste eet- en slaaptijden. Pas met een maand of 4 is hij overdag vaste slaapjes gaan doen, maar de tijden kunnen best verschillen. Ik kijk gewoon wanneer hij moe wordt, en vaak zit daar wel een bepaald ritme in…2 uur wakker, 2 uur slapen ofzo. Vaste tijd voor ‘bedritueel’ deden wij met 12 wkn ook en hij sliep toen al snel de nachten door. Als Luuk bij het in bed stoppen ging huilen, gingen wij gewoon door met het ritueeltje, muziekje aan, weltrusten zeggen en weggaan. Ik bleef dan boven om een minuutje of 2 later weer terug te gaan…soms wel 2 of 3 keer. Al snel sliep hij zonder huilen in. Heb je geprobeerd je zoontje te troosten terwijl je hem in z’n bedje laat liggen? Of er even naast gaan zitten om over z’n bolletje te aaien ofzo.
Met de nachtvoedingen kan ik je niet echt verder helpen, Luuk kwam 's nachts altijd maar 1x voor een voeding. Valt hij misschien in slaap voordat hij genoeg heeft gedronken? Dan kun je proberen z’n luier ff te verschonen en opnieuw aanleggen.
Hoi,
Ik denk dat je het echt geweldig doet! Je kindje is nog maar 3 maanden en volgt een prima ritme. Leuk dat hij overdag om de 3 uur komt en 's nachts om de 5 uur. Echt, zo’n kleintjes kennen geen klok dus hij doet hij het al redelijk gestructureerd. Slapen als ze moe zijn, wakker zijn en spelen als dat kan. Eten als ze honger hebben (en dat kan idd soms al na een uur zijn) Het enige ‘verschil’ dat je een beetje kan maken is dat als je 's nachts voeding geeft, je niet gaat spelen, maar hem meteen terug in bed legt. Ik zou niet proberen om te veel een ritme te gaan opleggen, je wordt er alleen maar gefrustreerd door omdat ze hun iegen ritme volgen en trouwens als ze danb een beetje een ritme hebben dan komen de regeldagen er aan en dan ligt het weer helemaal overhoop…
Zo te horen gaat alles prima :thumbup:
Hij is nog zo klein en dat ritme komt vanzelf wel.
Vast rituelen zijn kinderen wel gek op misschien dat alvast proberen te gaan doen.
bedankt voor de lieve antwoorden. Waarom ritme?? Omdat ik bijna in elke boek wel lees dat het zo belangrijk is en dat je er al jong mee moet beginnen. Het is ons eerste kindje dus ik weet er nog niet zo heel veel van af.
En ja soms ongevraagde adviezen maken we wel is onzeker!
Slaapritueel hebben wij niet, (wat voor zou goed zijn?? elke x zijn pyama aan, of een boekje, liedje zingen??) en s’nachts is het voeden en dan zijn bedje weer in, meestal drinkt hij ook (half)slapend.
Er zijn nog veel meer manieren om een kindje op te voeden dan volgens RRR. Zie hieronder een paar linkjes. Luister vooral naar je gevoel en kijk naar je kindje. Je kindje hoeft nog niet volgens een vast ritme te functioneren. Dat kun je ook nog niet verwachten. Over slaaprituelen: een slaapritueel kan van alles zijn. Het kan zijn in bad, dan de borst en naar bed. Het zijn dat je een speciaal liedje zingt. Ik zou het simpel houden omdat hij nog klein is. Wanneer je kindje ouder is kun je het uitbreiden door bijvoorbeeld een boekje voor te lezen, tandjes poetsen enz. Hier heb je wat voorbeelden van de slaaprituelen van andere ouders: http://www.kiind.nl/articles/112/Slaapritueeltjes.html
En hier andere linkjes over opvoeden zonder persé RRR te volgen.
http://www.natuurlijkouderschap.org/rubrieken/algemeen/
http://www.moedernatuurlijk.nl/
http://www.alfiekohn.org/index.php
Liefs Moirah