regeling gastoudervang

Weer een goede gastouder die stopt door mevrouw Dijksma :evil: . Mensen, waar hebben we het hier nog over…Moeders van 4 kinderen met bijna compleet afgeronde opleidingen op dit gebied, moeders met 7 kinderen met nèt niet de precies omschreven opleiding mogen geen gastouder zijn, tòt dat ze de 4weken opleiding gevolgd hebben die mevrouw Dijksma vraagt. Mensen die dit werk met hart en ziel doen, die goed in hun werk zijn en die door ouders (de experts in het kiezen van de juiste opvang voor hun kind) gekozen zijn, worden door een stel regels die kant nog wal raken, aan de kant geschoven. Laat mevrouw Dijksma eens naar de gastouderbureaus kijken, en daar eisen aan stellen, zodat deze niet langer hoge tarieven kunnen berekenen aan ouders terwijl ze daar niets voor hoeven doen. Dà à r zit het probleem, niet bij de gastouders die met liefde op de kinderen passen. Vind je het ook van de gekke welke eisen mevrouw Dijksma (PVDA) stelt waardoor ouders een heel beperkte keus krijgen in de gastouders voor hun kind? Vind je het ook verschrikkelijk dat je als ouder misschien overgeleverd bent aan de crèche, omdat er niet genoeg gastouders meer zijn? En dat de vraag is of je nog wel een plek daar voor je kind kunt vinden ivm de wachtlijsten? Teken dan alsjeblieft deze petitie! EN laten we hopen dat mevrouw Dijksma zich weer gaat realiseren wat het inhoud om bij een sociale partij te horen…

Edit beheer post aangepast.

amen!

En toch begrijp ik mevr Dijkstra wel.



Van het gastoiuderschap word ontzettend veel misbruik gemaakt.



Ik ben een SPW-er, heb daar 3 jaar voor naar school gemoeten om op een KDV te mogen werken, enigszins lijkt het mij niet meer dan redelijk dat als jij een gastouder moet betalen voor hara diensten en zij meerdere kinderen opvangt zij zich aan dezelfde regels als wij moeten houden.



Ik hoor soms van gastouders dat ze per dag meer dan 7 kindjes hebben, wij mogen dit helemaal niet, ik begrijp heus wel dat er uitzonderingen zijn, maar eerlijkheidshalve ben ik de mening toegdaan dat het niet mere dan fair is dat zij dezelfde regels handhaven als bv een KDV als zij profesionele kinderovang verzorgen.



Ik snap dat heel veel mensen in een ontzettend moeilijk pakket worden gebracht door deze radicale beslissing in het GO-schap, ik vind wel dat ze best meer tijd hadden mogen krijgen om aan de nieuwe regels te moeten voldoen.



Wellicht dat ik nu heel KOK over mij heen krijg, maar so be it :wink: :mrgreen:

Wij worden allemaal gescreend voordat wij de kinderopvang in mogen, ik vind het niet meer dan normaal dat een proff GA aan dezelfde regels moet voldoen dan wij. Daarbij ben ik wel van mening dat zij daar als zij daar aan voldoen ook naar betaald moeten krijgen.

ik ben het absoluut met je eens dat er meer profesionalisering bij de gastouders mag komen, maar waarom zo in eens en in zo’n kort tijdsbestek. En als je weet waar de “opleiding” uit bestaat is dat echt een lachertje en dan heb je het officiele diploma helpende welzijn, iets waar andere mensen 2 jaar voor naar school zijn geweest. Verder heb je nog een praktijkexamen bestaande uit 3 uurtjes waarbij ze bij je thuis komen kijken hoe je het doet. Tja, kan me wel anders gaan voordoen dan ik ben, maar ik zit wel achter de laptop als de kids aan het spelen zijn, heb ze heus ondertussen wel in de smiezen hoor, zoals elke moeder die wel eens achter de pc zit met haar kids om zich heen.

Verder moeten we al een verklaring omtrent gedrag inleveren en word je verplicht elk jaar opgeroepen voor ehbo. Dit moeten we nu ook al, dus dat veranderd niet.



Het is meer dat mevr. Dijksma niet heeft nagedacht over de gevolgen.

Ze had verwacht dat ong 8000 gastouders gingen stoppen, iets wat nog wel op te vangen viel met andere gastouders. Maar uit de laatste tellingen zijn er gewoon al 40.000 die per 1 januari gaan stoppen, dat is niet meer op te vangen hoor! Hier hebben kdv-en flinke wachtlijsten en naschoolse opvang is al helemaal een ramp. Ook zegt ze dat die wachtlijsten er helemaal niet zijn…pardon :shock: :hand:



Nou ja, het is nu eenmaal zo en ik ga hard mn best doen om alles voor elkaar te krijgen, niet eens voor mezelf maar gewoon voor mn vraagouders.

ow ja en over de betaling, die ga ik zeker opschroeven zodra ik “afgestudeerd” ben. Via 1 gastouderburo verdien ik per 1 januari maar 3,70 en dat pik ik dan niet langer! (andere buro’s zit ik meer op het gemiddelde van de regio en die ligt hier op 4,25.

Tis ook belachelijk voor woorden maar daarom gaan er veel ouders weg bij de gasthouder en betaalt men die op hun kids passen wel zwart :thumbup:



Ook al heb je zelf kinderen groot gebracht en toch diploma moet gaan halen? :think:

Elmo ik ben er heel eerlijk in dat ik niet weet wat de opleiding precies inhoud. Helpende welzijn is iig voor een kdv niet voldoende, daar moet je echt spw3 voor hebben en er is nu een spw 4 opleiding in het leven geroepen omdat het nivo van spw3 danig verslechterd is de afgelopen jaren.



Ik begrijp jullie standpunt wel hoor, dat is het helemaal niet, ik vind ook best dat de regels mbt GO wat soepeler mogen zijn dan die bv van een kdv, maar ik ben wel de mening toe gedaan dat als je idd proff GO opvang bied, daar best wel wat tegenover mag staan. juist door dat in te voeren verkleind men het misbruik ervan en ik denk dat dat de voornamelijkste reden is.

dat het misbruik word tegengegaan door deze regeling ben ik het ook niet mee eens, want het misbruik zit m niet alleen bij de g.o, maar ook bij de buro’s. En hoe worden die aangepakt? wat moeten zij extra gaan doen? Alleen de betaling moet dan kassiersfunctie worden, maar ook dat kan je allemaal automatisch laten verlopen, je zal alleen wat extra administratie erbij krijgen.



Dat je met helpende niet op een kdv kan werken weet ik, maar wel bijv op een peuterspeelzaal of in de bejaardenzorg. Das toch krom?

Een opleiding van 5 avonden, een theorie en praktijkexamen en een uitgebreid portfolio, that’s it.

Blij toe hoor, want had niet heel veel zin om 3 of 4 jaar opleiding te moeten gaan volgen (daar ben ik heel eerlijk in), maar vind het nog steeds niet een profesionele opleiding als ik eerlijk ben.

@Joy wrote:

En toch begrijp ik mevr Dijkstra wel.



Van het gastoiuderschap word ontzettend veel misbruik gemaakt.



Ik ben een SPW-er, heb daar 3 jaar voor naar school gemoeten om op een KDV te mogen werken, enigszins lijkt het mij niet meer dan redelijk dat als jij een gastouder moet betalen voor hara diensten en zij meerdere kinderen opvangt zij zich aan dezelfde regels als wij moeten houden.



Ik hoor soms van gastouders dat ze per dag meer dan 7 kindjes hebben, wij mogen dit helemaal niet, ik begrijp heus wel dat er uitzonderingen zijn, maar eerlijkheidshalve ben ik de mening toegdaan dat het niet mere dan fair is dat zij dezelfde regels handhaven als bv een KDV als zij profesionele kinderovang verzorgen.



Ik snap dat heel veel mensen in een ontzettend moeilijk pakket worden gebracht door deze radicale beslissing in het GO-schap, ik vind wel dat ze best meer tijd hadden mogen krijgen om aan de nieuwe regels te moeten voldoen.



Wellicht dat ik nu heel KOK over mij heen krijg, maar so be it :wink: :mrgreen:

Wij worden allemaal gescreend voordat wij de kinderopvang in mogen, ik vind het niet meer dan normaal dat een proff GA aan dezelfde regels moet voldoen dan wij. Daarbij ben ik wel van mening dat zij daar als zij daar aan voldoen ook naar betaald moeten krijgen.




ook gastouders moesten al aan regel voldoen,maar nu slaan ze door waardoor heel veel goeden gastouders afvallen.en de opa en oma 's waar het om begionnen is gewoon kursus doen(hebben tijd zat)terwijl goede gastouders niet weten waar de tijd vandaan te halen.onder werktijd zoals bij KDV is niet mogelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.

en de vergelijking met kdv is niet te maken zijn 2 heel verschillende manieren van opvang.aan de ouder te kiezen wat hun willen beiden hebben goeden en slechte kanten.

ouders worden nu betuttelt en wel zelfde eissen als kdv maar geen zelfde uurvergoeding voor ouders GO max 5 Per uur KDV 6,25 per uur scheeld nog al wat per maand opvang

@maritkollau wrote:

@Joy wrote:
En toch begrijp ik mevr Dijkstra wel.



Van het gastoiuderschap word ontzettend veel misbruik gemaakt.



Ik ben een SPW-er, heb daar 3 jaar voor naar school gemoeten om op een KDV te mogen werken, enigszins lijkt het mij niet meer dan redelijk dat als jij een gastouder moet betalen voor hara diensten en zij meerdere kinderen opvangt zij zich aan dezelfde regels als wij moeten houden.



Ik hoor soms van gastouders dat ze per dag meer dan 7 kindjes hebben, wij mogen dit helemaal niet, ik begrijp heus wel dat er uitzonderingen zijn, maar eerlijkheidshalve ben ik de mening toegdaan dat het niet mere dan fair is dat zij dezelfde regels handhaven als bv een KDV als zij profesionele kinderovang verzorgen.



Ik snap dat heel veel mensen in een ontzettend moeilijk pakket worden gebracht door deze radicale beslissing in het GO-schap, ik vind wel dat ze best meer tijd hadden mogen krijgen om aan de nieuwe regels te moeten voldoen.



Wellicht dat ik nu heel KOK over mij heen krijg, maar so be it :wink: :mrgreen:

Wij worden allemaal gescreend voordat wij de kinderopvang in mogen, ik vind het niet meer dan normaal dat een proff GA aan dezelfde regels moet voldoen dan wij. Daarbij ben ik wel van mening dat zij daar als zij daar aan voldoen ook naar betaald moeten krijgen.




ook gastouders moesten al aan regel voldoen,maar nu slaan ze door waardoor heel veel goeden gastouders afvallen.en de opa en oma 's waar het om begionnen is gewoon kursus doen(hebben tijd zat)terwijl goede gastouders niet weten waar de tijd vandaan te halen. onder werktijd zoals bij KDV is niet mogelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.

en de vergelijking met kdv is niet te maken zijn 2 heel verschillende manieren van opvang.aan de ouder te kiezen wat hun willen beiden hebben goeden en slechte kanten.

ouders worden nu betuttelt en wel zelfde eissen als kdv maar geen zelfde uurvergoeding voor ouders GO max 5 Per uur KDV 6,25 per uur scheeld nog al wat per maand opvang




Dat is bij ons ook niet mogelijk hoor, alles is in de avonduren of word op een dag gepland dat je vrij bent.



Ik geef ook aan dat men doorslaat en dat het anders had gekund, maar mijn mening is en blijft dat ik het niet meer dan reeël vind dat iemand die in principe dezelfde betaalde baan als ik uitvoerd daar net zo veel als ik voor mag verdienden maar daar ook de nodige papieren voor nodig heeft.



Ik kan het plaatje ook andersom posten en neerzetten dat een GO “onze” klanten wegneemt omdat ze goedkoper kunnen werken, dat zou niet fair zijn en dat zet ik er nu alleen maar neer ter verduidelijking.



De nieuwe eisen van een GO staan dus (nog?) bij lange na niet ter vergelijking met die van een KDV en dta hoeft van mij ook niet, maar ik vind het beslist niet verkeerd dat het fenomeen GO en GOB onder de loep word genomen. Er zijn ongetwijfeld hele goede gastouders, maar er zijn er ook mindere en nogmaals er word misbruik van gemaakt ook in opa en oma kring (ken een gevalletje van dichtbij) Tuurlij kzijn de GOB ook schuldig in het misbruik maken van, maar ik denk zeker dat die de komende tijd ook zeer zeker onder de loep worden genomen.

Joy, ik ben het helemaal met je eens

Ik vind het ook wel goed dat een gastouder een opleiding moet volgen

Enne ik heb zelf voor onze dochter ook een gastouder

Gelukkig voor haar had zij al genoeg papieren :smiley:

gastouders nemen geen klanten van KDV weg maar is bewuste keuze van ouders,zijn genoeg gastouders met spw opleiding.

Die in kleine groepjes werken prettiger vinden,en hun eigen kinderen niet naar opvang hoeven te brengen ook pluspunt in dit geval.



Maar genoeg hier over iedereen zijn mening ,moet kunnen werk al jaren als gastouder en zal dat ook blijven doen heb vrijstelling voor opleiding met mijn verzorgende diploma.Daarin tegen krijgt docent Nederlands(hbo nivo) geen vrijstelling,dus erg krom allemaal.



Maar goed laat mijn plezier in mijn werk niet afpakken door nieuwe regelgeving,wil en kan ik mijn vraagouders en kindjes niet aandoen.

Ik gaf daar ook direct bij aan dat dat niet mijn mening is Marit.



Ik snap dat jij gezien jou positie als GO daar anders in staat dan ik, maar net als wat jij ook zegt ieder zijn mening daarover en dit is de mijne :wink:



Je moet dit niet zien als een persoonlijke aanval op jou, er ZIJN hele goede gastouders en als jij daar eentjevan bent helemaal top, maar er zijn ook minder goede gastouders en de controle daarop is gewoon bagger (sorry voor mijn formulering) Als oud4er zijnde moet je je kindje dan in goed vertrouwen afgeven aan 1 iemand die in principe ermee kan doen en laten wat hij/zij wil.



Op een kdv heb je altijd controle door je directe collega’s en dat wil niet zeggen fdat daar nooit wat mis gaat, maar wij worden ook vele malen strenger gecontroleerd door de GGD soms op het belachelijke af.



Een mening kan j eniet weerleggen, jij di evan mij niet en ik net zo min die van jou, dat wil ik ook niet, maar ik moet wel zo vrij kunnen zijn om die van mij hier neer t ekunnen zetten en zols ik al vele malen eerder gepost heb ben ik het met de gang van zaken mbt tot de snelheid er het ook niet mee eens, maar dat er hogere verwachtingen opgelegd worden vind ik niets mis mee. Je scheid daar mijns inziens wel het kaft van de koren mee.

@Joy wrote:

Ik gaf daar ook direct bij aan dat dat niet mijn mening is Marit.



Ik snap dat jij gezien jou positie als GO daar anders in staat dan ik, maar net als wat jij ook zegt ieder zijn mening daarover en dit is de mijne :wink:



Je moet dit niet zien als een persoonlijke aanval op jou, er ZIJN hele goede gastouders en als jij daar eentjevan bent helemaal top, maar er zijn ook minder goede gastouders en de controle daarop is gewoon bagger (sorry voor mijn formulering) Als oud4er zijnde moet je je kindje dan in goed vertrouwen afgeven aan 1 iemand die in principe ermee kan doen en laten wat hij/zij wil.



Op een kdv heb je altijd controle door je directe collega’s en dat wil niet zeggen fdat daar nooit wat mis gaat, maar wij worden ook vele malen strenger gecontroleerd door de GGD soms op het belachelijke af.



Een mening kan j eniet weerleggen, jij di evan mij niet en ik net zo min die van jou, dat wil ik ook niet, maar ik moet wel zo vrij kunnen zijn om die van mij hier neer t ekunnen zetten en zols ik al vele malen eerder gepost heb ben ik het met de gang van zaken mbt tot de snelheid er het ook niet mee eens, maar dat er hogere verwachtingen opgelegd worden vind ik niets mis mee. Je scheid daar mijns inziens wel het kaft van de koren mee.




zie het niet als aanval op mij hoor



ggd komt volgend jaar bij GO ook controleren trouwens,ben heel benieuwd hoe dat gaat.maar zie wel aangezien GOB ook al 2x per jaar komt om veiligheid enz te controleren zakl het wel goedkomen hoop ik.

ik heb gelukkig maar 1 GOB anders kwamen ze per GOB 2x per jaar,controlle prima maar moeten niet overdrijven :smiley:

De GGD zijn echt wel moeilijk in bepaalde dingen hoor, wij moeten tig papieren invullen dmv hokjes kans op… en dan uitgesloten, mogelijk, zeer vaak



Noem dan dingen als kan een kind door een wesp gestoken worden, kan een kind over speelgoed vallen.



Wij hebben het het eerste jaar naar eer en geweten eerlijk ingevuld, dus veel dingen mogelijk en we kregen qua veiligheid een negatief advies van de GGD mijn vestigingsmanager en de organisatie zijn hiertegen in berioep gegaan en uiteindelijk is het GGD rapport aangepast. Kunst is dus om zoveel mogelijk uitegesloten aan te kruisen en zo niet een duidelijke uitleg, maar er staan vragen bij en de meesten daarvan die zijn echt niet uit te sluiten…

klinkt als de RI die wij al jaren via het gastouderbureau invullen,en bespreken met hun en zonodig

besproken minpunten zo nodig verbeteren

daar wordt ook elk jaar raport van gemaakt en gaat inderdaad heel ver.

jaa die leuke GGD die langs gaat komen heb ik ook al zin in :liar:

Maar idd als je Risico Inventarisatie goed is, lijkt me het geen probleem verder. Eerst maar eens mn portfolio op orde krijgen, dan mn theorieexamen doen, dan praktijk…ow en dan pas ergens een keer de GGD!! duurt nog wel een jaar ofzo…zo niet langer