Hey iedereen!
Ik heb een dochtertje van bijna 4 maanden met reflux. We hebben ondertussen al 5 soorten pap geprobeerd, soms geeft ze een tijdje iets minder terug en heeft ze minder pijn maar op t moment heeft ze weer erg veel last.Ze krijst soms van de pijn, is heel onrustig, schopt en slaat snachts in haar slaap… Wij slapen al 4 maanden amper omdat we haar snachts steeds rechtop moeten houden, haar bedje staat schuin, ligt een refluxkussen in maar telkens na een half uur, max een uur begint ze te huilen omdat ze last heeft van het teruggeven. We nemen haar dan voorlopig bij ons en slapen elk om beurt met vele kussens onder ons zodat zij zo recht mogelijk zit. Niet de ideale oplossing maar zo slaapt ze dan wel zo n 6 of 7 uurtjes door. Ze heeft al zantac en gaviscon gekregen maar had weinig resultaat. Dan volgde een gastroscopie waardoor ze losec kon nemen ( neemt ze nu 12 dagen) maar het teruggeven en de pijn is nog erger geworden. We gaan ook al naar een osteopate.Ze krijgt ook al van haar 3 maanden groentenpap in de hoop dat er verbetering zou volgen maar nee… Ze krijgt nu novalac ar maar de kinderarts zei om nu nutragimen met soja te proberen. Iemand hier ervaring mee? Of nog andere tips? We beginnen stilaan uitgeput te geraken…
Och, wat sneu zeg, en wat vervelend dat je al zoveel hebt geprobeerd en dat het allemaal niet blijkt te helpen.
Mijn dochtertje had het ook, maar zij reageerde erg goed op zantac, had wel even zijn tijd nodig voordat het ging werken.
Helaas geen tips, geen ervaringen met andere voedingen.
Wens je wel vel succes ermee, want dit is zo vermoeiend.
Allereerst, sterkte!
Gebruik je ook nutriton? allicht wel, maar ik lees het niet terug, dus noem het maar even…
Verder kan ik je niet zo heel veel tips geven. Wij hebben ook tot een maand of drie-vier zo aangeklooid, nutriton hielp hier wel (medicatie hebben we verder niet gehad).
Ik heb Nutramigen als voeding voor mijn zoontje. Maar dat is omdat hij koemelkallergie heeft en geen reflux. Het kan wel zo zijn dat ze dus kma heeft en daardoor zoveel gasvorming in haar darmpjes heeft en het daarom uitgilt en er geen plek meer is voor de voeding. Als ze het heeft zal die voeding haar verlichting geven
Sebastian heeft ook last van reflux. hij heeft nu zantac, we dikken zijn voeding iets in en zijn bedje staat schuin. dit helpt voor hem goed. er bestaat ook medicatie die er voor zorgt dat de maaginhoud sneller naar de darmen doorgevoerd worden en kan het niet terugstromen naar de slokdarm. misschien dat in combinatie met iets als zantac? had de ka of het cb geen verdere adviezen?
Sebastian is ook een vrij druk en onrustig kindje. wij bakeren hem in met slapen. hij spuugt niet heel erg dus vond het cb en de ka het geen probleem. dit helpt hem ook goed om te slapen, eerst maaide hij zich vaak wakker met zijn armpjes of sloeg zijn speen eruit. je moet het wel een paar weken volhouden, en Sebastian gaat steeds beter (langer slapen) ik moest er soms wel 6-8 per nacht eruit voor hem en nu nog maar 1-2 keer, al hele verbetering dus.
veel sterkte :hug:
ik zou in overleg gaan met de arts en een tijdje proberen om koemelk vrije voeding en dan het liefst nutramigen te gaan proberen omdat ze niet op de medicijnen reageerd kan het heel goed zijn dat ze koemelkallergie heeft dat was hier het geval moet je maar eens gaan google op wat voor reactie ze kunnen krijgen mocht het kma zijn en het is het proberen waard succes :hug: mocht je vragen hebben mag je me gerust pb
Beide jongens hadden ook een reflux, zij kregen Motilium (dat zorgt ervoor dat het sneller van maag naar darm gaat) en Losec. De Motilium deed weinig voor mijn gevoel. Losec werkte wel maar duurde wel even voordat het werkte.
Ik gaf bv en heb geprobeerd het in te dikken met Nutriton maar dat vonden ze zo smerig dat ik daar snel weer mee gestopt ben.
Ik heb ook gedacht aan koemelkallergie en heb zelf een maand geen koemelk gegeten/gedronken, maar ook dat hielp niet.
We hebben ze ook ingebakerd, dat zorgde wel voor iets meer rust omdat ze dan minder beweegden waardoor de voeding blijkbaar beter in hun maag bleef.
Rond 5 maanden werden ze iets rustiger en het spugen iets minder.
Sterkte, het is zo vermoeiend :hug:
Ik heb ze trouwens tot 5 maanden om de 2 uur gevoed dag en nacht omdat ze het zuur steeds weg wouden spoelen bleek achteraf. Dat is in die zin dan weer een voordeel van bv, dat kun je onbeperkt geven.
Heb je wel eens geprobeerd om bijv om de 2 uur halve flesjes te geven, dan heeft het maagje wat meer tijd om de boel rustig te verwerken.
Ik weet het anders ook niet :hug:
Luc en Stan sliepen na 20 maanden nog niet door, vanwege boertjes die dwars zaten en buikkrampen met windjes als gevolg, en zijn we uiteindelijk naar de huisarts gegaan…
Als baby moesten ze wel eens spugen en kregen ze Nutriton door hun flesjes, waardoor dat minder werd. Ook kwamen ze elke 2,5 a 3 uur voor een fles. Achteraf waren dit waarschijnlij al tekenen van maagklachten.
De huisarts zei dat ze 1. maagstoornis (reflux of vertraagde maaglediging) hadden of 2. koemelkallergie.
Voor optie 2 zouden een 2 weken lang een koemelkvrij dieet moeten gaan volgen, voor optie 1 was een medicijn te proberen. Mijn gevoel zei optie 1 en hiervoor hebben we Motilium gekregen.
Ze zijn inmiddels 22 maanden en ze worden nog wel af en toe wakker, maar dat komt door flinke verkoudheidsvirussen of hoestbuien in de afgelopen 2 maanden. In ieder geval geen boertjes of buikkrampen meer, dus ik heb wel het idee dat deze medicijnen helpen.
De middelen die jij tot nu toe geprobeerd hebt zijn middelen voor reflux/maarzuur, maar misschien is een vertraagde lediging juist een probleem, daar zijn andere medicijnen voor nodig.
Sterkte ermee.
Mijn zoontje had ook last van reflux, wij gaven hem hypoallergene melk en nutriton, daarnaast kreeg hij losec in combinatie met een hele lage dosis erytromycine.
Er zijn verschillende soorten geprobeerd maar dit was het enige wat hielp, spugen deed hij eigenlijk niet meer.
Heel veel sterkte
Mijn dochter had ook behoorlijke reflux.
Zij kreeg een hoge dosis losec (dat is tegen het zuur zeg maar)
En motilium daarbij om het sneller op te laten nemen
Verder indikken met jbpm.
Pap bleef er sowieso moeilijk in. Dat lijkt mel dik maar dat valt eigenlijk wel mee. Dat gaf ze ook vaak nog terug. Verder dronk ze pepti ipv gewonen nutrilon ivm koemelk allergie. (deze was niet zo ernstig dat ze aan de nutramigen hoefde ofzo)
Ook ik denk dat een middel al motilium misschien wel zal werken voor jou kindje.
Laat je iig niet afschepen! Het is natuurlijk niet normaal dat je kindje zo reageert na een voeding!
Heel veel sterkte!
Moeilijk he, hier ook een kindje met reflux, en nu, na bijna 9 maanden lijken we wat op de rit ermee te zijn.
Mees huilde vanaf dag 1 erg veel, nouja, huilen, krijsen was het. Ik kreeg gelijk het gevoel dat hij pijn moest hebben. Hij is vrij snel onderzocht, en toen is er gestart met zantac. Geen enkel resultaat. Hierna volgde een opname waarbij gestart is met Neocate (voeding) ingedikt met nutriton. En met Nexium en motillium. En dat werkte. Eindelijk.
Heel veel succes :hug:
Hoe is het er nu mee, je bent weer een maand verder?
Mijn dochter heeft nog steeds flinke reflux en is nu 2 jaar. Heeft ook koemelk allergie gehad en daarvoor heb ik een speciaal dieet gevolgd (in principe kan je na 24 uur koemelk, en aanverwante producten, vrij weer zelf gaan voeden) met soja, maar na een week of 2 begon de ellende toen weer dus ben ik ook soja vrij gegaan, heb toen ook nutramigen gegeven naast de bv. Vind het wel vreemd dat je ka zegt dat je aan de nutramigen moet en soja voeding, want kindjes met kma ontwikkelen sneller een soja allergie.
De losec kan soms wel een week of 2 duren voordat je daar wat van merkt want als de slokdarm wat ontstoken is moet dat eerst weer genezen voordat het echt minder wordt. Ook 2x zo vaak voeden is niet altijd handig, omdat het zuur dan ook 2x zo vaak omhoog kan komen.
Verder idd zoals gezegd nutriton gebruiken, door flesje kun je het gewoon heen gooien en als je bv geeft dan zou ik het aanmaken met een klein beetje gekolfde melk, met water wilde onze dochter het ook niet, maar nutriton aangemaakt met moedermelk vond ze hartstikke lekker.
Ook navragen of je motilium of erythrocine kan krijgen zodat de melk sneller uit de maag is en het dus minder kans heeft om omhoog te komen.
Reflux kindjes vinden het vaak ook erg fijn om op hun buik te slapen, maar daarvoor moet je zelf kijken of je het durft en of ze wel wilt, misschien overdag in de box een tijdje op haar buikje leggen. Mijn dochter vond het ook heerlijk in de draagdoek. Zo had ik overdag mn handen vrij en zij zat rechtop.
Je hebt in de winkels ook speciale blokken voor onder de bedjes, deze kunnen wat hoger dan die refluxkussens en de refluxkussens onder de ledikant matrasjes vond ik zelf niet zo handig. Met die blokken kan je bedje wel 15cm hoger komen.
En voor jezelf is het misschien handig om je kindje een nachtje aan opa en oma uit te besteden. Iets wat je vast niet wilt (kon het zelf ook echt niet) maar 1 slecht nachtje voor opa en oma is wel 1 goed nachtje bijtrekken voor jou/jullie (en een snurkende man dat nachtje naar zolder sturen ).