reflux: Losec vraagje

hoi hoi,



Nou eindelijk hebben we dan te horen gekregen dat Fabiënne (verborgen) reflux heeft ,en hebben we medicijnen, te weten Losec MUPS. Maar nu het volgende probleem. Hoe krijg ik dit bij haar naar binnen??? Ik los de tabletjes op in een beetje mm, maar dan nog lijkt ze te stikken in die korreltjes!



iemand een idee? of heeft iemand misschien iets ander voorgeschreven gekregen?



thanx

daffie

Hier hetzelfde gehad, alleen het voordeel dat wij hebben is dat ze KV krijgt dat we indikken met nutriton. De voeding is dus dikker waardoor het makkelijker weg te slikken is met de korreltjes.



Nu opzich geen problemen meer, af en toe nog kokhalsneigingen.



Ik kan je geen tips geven, ik kan alleen maar zeggen dat mijn ervaring is dat ze niet stikt en het vanzelf beter word.



Ik hoop dat je meisje gauw klachtenvrij is, ik weet wat voor een ellende verborgen reflux kan geven :hug:



PS Tes was va 5 weken aan de losec en motilium, nu alleen nog losec.

hoi joy,



bedankt voor je antwoord en je hug…



gelukkig stikt ze niet echt, maar het is gewoon zo zielig… tja, ik heb vannacht nog zitten denken te stoppen met de bv, maar ja… eigenlijk wil ik dat helemaal niet.



Het is nu nog drama! We hebben al nachten niet of nauwelijks geslapen en ook overdag wil ze alleen gedragen worden. zelfs in een wipstoeltje is het nog niet goed. We hebben ook motilium gekregen en dat lijkt wel heel goed te helpen, maar alleen overdag natuurlijk :wall: gelukkig voor haar, kan ze dan wel een paar uurtjes lekker slapen



weet jij misschien nog wanneer het echt beter ging?



liefs



daffie

@daffie: ik mocht de losec niet oplossen in melk. Die maagsapresistente korrels beginnen al op te lossen in melk nl en werken dan dus niet zo goed meer! Ik vond het ook raar, maar de apotheek heeft het voor ons nagevraagd bij de fabriek en mocht het dus echt met water doen. Kinderarts zegt ook dat ik het met water aan moet maken. Maar ik heb inmiddels al geleerd dat zelfs apotheken het niet met elkaar eens zijn.



@joy: als ze de fles niet helemaal leegdrinkt krijgt ze ook niet alles binnen, of doe je er minder in zodat i sowieso leeg is. En in de fles zit melk, zie hierboven :lol:



Ik geef het altijd in een spuitje (de hele tijd schudden spuiten schudden spuiten zodat de korreltjes niet in 1x gaan maar een beetje gemengd met het water) en spuit het dan heel langzaam in haar mondje. In het begint stikte ze er ook een soort in, maar dan deed ik het altijd terwijl ik met haar rondliep, zodat ze een beetje afgeleid werd, later gaf ik het in haar wippertje onder de mobiel en nu drinkt ze het ook liggend. Ze heeft het ook gekregen om het zuur tegen te gaan dus bij jou doet waarschijnlijk alles nog zeer en dan zijn die bittere korreltjes niet lekker. Erachteraan geef ik haar dan haar vitamine D die smaakt naar anijs, zo sluit ik het altijd af met wat lekkers. En motilium is lekker zoet, als ik haar dat geef begint ze altijd meteen te lachen :inlove:



Het is echt ff lastig, ik gebruik op het spuitje een tuutje die je met finger feeden gebruikt zodat ik het wat verder in haar mondje kan spuiten en niet met een lepeltje ofzo hoef te pielen. Succes ermee.

Daffie, heb je al ge-informeerd of je mss bv mag indikken met nutriton alleen voor de losec? Ik zou zeker niet stoppen hoor.

Beter gaan met de kokhalsreflex is ging hier va een maand of 3 a 4.



Loesje, Tes krijgt de korreltjes niet door de fles. Ik haal uit de fles een lepeltje melk en daar strooi ik de korreltjes op en geef die dus via het lepeltje.

Ik heb ook gebeld naar onze apotheek en zij zeiden dat ik het wel door de melk mag geven :think: Idd appart al die tegenstrijdige adviezen, affijn hier geen probelemen dat ze meer klachten er door heeft, dus ik vertrouw erop dat het goed zit.

Met een spuitje geven werkte hier niet, ik vind het ellendig hoe de korreltje szogenaamd op zouden moeten lossen (bij mij niet dus) en ze bleven steken in het smalle gedeelte onderaan de spuit waardoor ze niet voldoende binnen krijgt.

Wij hebben Nexium gekregen. Is hetzelfde als Losec alleen veel makkelijker

op te lossen.

Aanmaken met water, ongeveer een minuutje laten staan en dan met een spuitje

geven. Meneer zit helemaal te smikkelen :lol:

Daffie, ons dochtertje is nu bijna 9 maanden en heeft al vanaf 4 weken last van reflux. Zij heeft al sinds het begin ingedikte voeding (dikken we nu nog steeds in met Nutriton - dit is bij ons echt onmisbaar!) en eerst 10 mg, nu 20 mg Losec per dag (ze is gegroeid en dus zwaarder, dus meer Losec).

De losec tablet losten wij toen Sofie nog klein was, op in een spuitje met lauwwarm water. Dan lost het het gemakkelijkste op. Het stolt ook weer snel dus je moet een beetje behendig met het spuitje worden.

Ik hield er ook altijd een kopje met wat lauw water bij, zodat ik eventueel nog wat meer water kon opzuigen om de gestolde losec weer vloeibaar te maken. Je spuit het gewoon achter in het wangetje, beetje bij beetje. Niet in de keel want dan stikt je meisje!

Het is wel belangrijk dat je alle korreltjes goed geeft, anders vermindert de werking.

Losec heeft ook wel 1 a 2 weken inwerkingstijd nodig voordat het echt optimaal het zuurbranden wegneemt.



Ik heb ook geprobeerd om het door de voeding te mengen (probleem als ze dan niet alles opdronk). Je kan het ook oplossen en dan in de speen van de fles doen, zodat je kindje het daar uit drinkt.

Inmiddels is Sofie ouder en los ik het op in lauw water maar geef ik het haar met een lepeltje

Na de borst of fles moet je je kindje steeds goed laten uitboeren en nog een tijdje rechtop houden.



Wees er alert op dat 90% van de kindjes met verborgen reflux ook last van koemelkallergie heeft! Merk je dat je kindje gaat hoesten, uitslag krijgt, droge wangetjes en een tijdje na de voedingen begint te krijsen/jammeren/etcetera dan moet je extra alert zijn.



Nog wat tips misschien:

  • schaf een draagzak aan. Ik liep echt de hele dag met Sofie rechtop, dat was de enige manier waarop ze stil was
  • hoog het ledikantje op met boeken o.i.d. bij het hoofdeinde
  • vergeet niet de wandelwagen op te hogen door iets onder het hoofdeinde te leggen onder het matrasje
  • zet voor 's nachts het wipstoeltje naast je bed of laat je kindje op een schuin kussen tussen jullie inslapen als het blijft huilen in het eigen bedje. Sofie sliep op een gegeven moment hele nachten in de wipstoel, als ze maar rechtop zat



    Als je nog vragen hebt, roep maar! Ik kan er een boek over schrijven :mrgreen: .

    Anders via PB want ik ben hier niet de hele dag meer.



    Andere moeders: hoe gaat het met bijvoeden bij jullie reflux-kindjes? Sinds wij daarmee gestart zijn, merk ik echt een terugval bij ons meisje.

onze oudste had ook reflux, maar was op te lossen met nutriton.



En onze jongste heeft het in ergere mate, maar wij gebruiken nexium en dit moet in water, maar gebruik ook een spuitje, veel makkelijker en je weet dat ze het binnen krijgt.



Nutriton hebben wij op aanraden van de ka niet meer gegeven, spugen doet ze toch en volgens hem was het nog niet bewezen dat het goed was.

Kindjes konden hier meer last van krijgen omdat ze een zwaar gevoel in de maag hadden en sinds dat wij dit gebruiken drinkt ze ook vele malen meer en huilt minder.

Spugen doet ze nog wel, maar ach dan maar vaker wassen en schone kleertjes aan.

ik heb de eerste maanden van odin ook Losec gebruikt tegen de Reflux.

Het was idd een heel gedoe om het te kunnen geven.

Ik deed t pilletje helemaal fijnstampen en dan gaf ik t met een lepel met wat water en dan snel de fles erachteraan zodat t meteen goed wegspoelde.

Naderhand ging t niet meer met die lepel omdat hij wist wat er ging gebeuren en gooide ik het in zijn flesje. Hij gebruikte toen toch al een groter speentje…maar goed ze krijgen op die manier dan niet alles v/h pilletje binnen want er blijft altijd wat achter aan de zijkanten v/d fles.



T is en blijft moeilijk, hopelijk zijn de kindjes snel van hun reflux verlost

Ik geef Sem 2x 10 mg per dag en los het op in een bakje met water en geef het dan met een spuitje en dat gaat eigenlijk altijd goed. Je moet het ietsje langer laten staan zodat het echt goed oplost dan zijn het geen korreltjes meer. (Ik geef Losec mups, je hebt ook van die pillen die je uit elkaar moet halen waar wel echt korrels in zitten maar dan zou ik gewoon even om mups vragen, heb ik ook gedaan destijds.) Als je het te lang laat staan worden het wel weer korreltjes.

Tante Soesa,



even een heel ander vraagje, hoe is het nu met het bijvoeden van Sem. Dat ging toch helemaal niet goed in het begin? Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat.



Ik merk met Sofie dat het bijvoeden een hele puzzel is want ze verdraagt lang niet alles (naast de reflux heeft ze ook kma)



Groetjes,

Cathyanne

Dames als je de tablet Losec doormidden breekt en dan oplost in water duurt het maar een paar seconden :wink: