NEW YORK - Een meisje van vier kan wel degelijk langs gerechtelijke weg aansprakelijk worden gesteld voor haar daden. Dit heeft een rechter van het hooggerechtshof van de Amerikaanse staat New York beslist.
De kleuter Juliet Breitman had met haar fietsje op een stoep in Manhattan een bejaarde vrouw omver gereden, toen zij vier jaar oud was. De 87-jarige Claire Menagh viel, brak haar heup en overleed drie maanden later.
De nabestaanden stellen het inmiddels 6-jarige meisje aansprakelijk, maar de advocaat, die door haar ouders is ingehuurd, wil daar niets van weten. Hij verwees op jurisprudentie die aangeeft dat bij kinderen onder de vier het brein nog niet afdoende is ontwikkeld om hen aan te klagen wegens nalatigheid.
Maar volgens rechter Paul Wooten was Juliet de vier al gepasseerd op het moment van het incident en is zij oud genoeg om aansprakelijk te zijn, aldus Amerikaane media vrijdag. Het meisje had moeten beseffen dat zij met ‘risicovol gedrag’ bezig was toen zij met haar fietsje op de bejaarde vrouw inreed. De advocaat heeft niet aangetoond dat Juliet daarvoor onvoldoende intelligent of ontwikkeld was, aldus de rechter. Kinderen krijgen immers vaak genoeg van hun ouders te horen hoe zij zich in het verkeer moeten gedragen.
In de Verenigde Staten heerst een claimcultuur waarbij rechters geregeld exorbitant hoge schadevergoedingen toekennen. „Get Your Lawyers, Toddlers!� („Kleuters, zorg dat je een advocaat hebt!“) schrijft dan ook het weekblad Time, dat op zijn website over de zaak bericht.
:think:
:wall: :doh: 't moet ook niet gekker worden he :roll:
De vier al gepasseerd als in vijf of vier en een paar maanden of dagen ofzo???
Maar wat erg zeg - het zou ons ook kunnen overkomen met Lasse :shifty: Als je die soms ziet fietsen.
Maar valt zoiets niet gewoon onder je WA verzekering.
En laat ze ook maar bewijzen dat ze aan die val is dood gegaan - gebroken heup ok - maar ze was ook niet meer zo piep.
Het moet inderdaad niet gekker worden :eh:
Geloof wel dat in nederland zoiets onder WA verzekering valt maar ja… we hebben het hier over Amerika he :roll: [/list]
Dit is echt weer Amerika.
Kunnen ze causaal verband aantonen tussen de heupfractuur en het overlijden?
Had ze niet nog iets anders? Want van alleen een breuk ga je volgens mij niet dood.
Jeetje, kind van 6, zijn ze echt gek geworden daar.
Zwaar overdreven en belachelijk!
Helemaal gek daar :roll:
Strakjes slepen ze daar baby’s ook nog voor de rechter vanwege het aanhoudend lastig vallen van de ouders midden in de nacht.
@Esther75 wrote:
Dit is echt weer Amerika.
Kunnen ze causaal verband aantonen tussen de heupfractuur en het overlijden?
Had ze niet nog iets anders? Want van alleen een breuk ga je volgens mij niet dood.
Jeetje, kind van 6, zijn ze echt gek geworden daar.
Dat was de reactie van mijn man nou ook…
Vrouw van 87 (!!!) breekt haar heup en overlijd DRIE maanden later!!! Hallooooooooo…van ouderdom misschien?
Was die vrouw niet te oud om nog vrij rond te mogen lopen aangezien ze het risico liep iets te overkomen???
Waar gaaaaaaaaaaaat dit over…
Mijn man vond een tegenclaim (tegen het gerechtshof en staat) een goede…geleden psychische schade voor het opgroeiend kind…
Dit gaat werkelijk nergens over!
Hoe haal je het in je hoofd als familie zijnde zoiets te flikken???
Schaamteloos!
Heerlijk land dat Amerika!!!
Ach nog een jaar of 20 dan zijn we hier waarschijnlijk net zo debiel :thumbup:
Ben zo benieuwd naar de afloop, houden jullie het voor me in de gaten dan lees ik het hier wel