Recepten met courgettes?

Wie heeft er recepten voor mij met courgettes? Wij krijgen een moestuintje en daar staan nog courgettes op, maar wij eten het eigenlijk nooit, dus ik heb geen idee :?

Courgettes vullen… gehakt… groenten…



Gebruiken in pasta…





Of groter in een tagine… (eh groentenstoofpotjeietsding)

Of in de grillpan… van tevoren beetje marineren… :drool: dunne plakjes snijden…

@faizaa wrote:

Courgettes vullen… gehakt… groenten…



Gebruiken in pasta…





Of groter in een tagine… (eh groentenstoofpotjeietsding)




Is dat niet zo’n bruine tuut? Van aardewerk?



Hoe doe ik dat? Vullen? Heb er echt geen idee van :oops:

Hier gebruiken we dat vaak in een:

Pasta

ovenschotel

blokjes maken en dan gewoon opbakken in beetje olie (dames smullen hier echt van)

Courgettesoep is echt heeeeeeerlijk

Grillen en een salade van maken

@Danja wrote:

@faizaa wrote:
Courgettes vullen… gehakt… groenten…



Gebruiken in pasta…





Of groter in een tagine… (eh groentenstoofpotjeietsding)




Is dat niet zo’n bruine tuut? Van aardewerk?



Hoe doe ik dat? Vullen? Heb er echt geen idee van :oops:






Ja in een tuut… :mrgreen:



Ik begin meestal met goeie laag olijfolie…

Lamsvlees erin… grof de uien erop… kruiden…

Laten pruttelen…

Dan wortelen (grof gesneden, je moet de groenten als t klaar is met het brood in stukken kunnen duwen… ) courgettes (ook lekker grof) brocoli (en welke groenten je zelf lekker vind… ) erbij… aardappelen… (oh en doe er een zakje saffraan bij, puur voor de kleur… )

Marokkaanse kruiden erbij… ras el hanout… (bij elke Turk te koop, nee niet die Turk op de hoek met zn witte kruiden, de groenten Turk)

Soms doe ik er wat linzen bij… of kikkererwten…

Maar courgette vind ik zelf onmisbaar in zo’n tuut gerecht…



Je kan dit ook in een goeie snelkookpan maken (doet mijn schoonmoeder) maar ik vind in n tagine smaakt het op de een of andere manier beter en ik vind het ook gezelliger uitzien… :inlove:



Ik moet er ook weer eens 1 kopen… we gaan meestal even op en neer naar Brussel… de mocro wijk in… dan die tagine 48 uur in koud water… zodat ie niet breekt en ik heb ook een vlamverdeler thuis…



ik heb wat tagines gesloopt zeg, in een boze bui pff… :wall:

:mrgreen:



Tagine voor je hem gaat gebruiken dus eerst in het water dompelen voor een x-aantal uren? Hmmm… Ik vind het zelf idd ook erg leuk staan op tafel, alleen past het niet in mijn oven van nu(combimagnetron) Klinkt wel errug lekker!

De mijne brak telkens… schijnt dus dat je ze eerst 48 uur in koud water moet laten staan… en dan gewoon op t gas… wel met vlamverdeler dus…



Je hebt kook tagines… en voor de mooi tagines…

Ik had een super mooie tagine uit Fez meegenomen…



Hij stond zo mooi! :inlove:



Nah… stond… dus…



:wall:

Courgettesoep :drool:



Courgette, knolselderij, prei, wortel fijnmaken. Laten koken met bouillonblokjes en dan met de staafmixer fijnmaken. Zoonlief is er dol op en wij ook!

Tja… ik heb inductie koken, hahahaha! Maar goed, het blijft een goed idee om met een gasbrandertje of op de camping/moestuin een keer uit te proberen…

Ik vind courgette lekker in blokjes samen met blokjes kipfilet en champignons, even kort roerbakken, wat kruiden naar smaak erbij en dan in een pitabroodje met ijsbersla. Heerlijk :drool:



Of gewoon door de pasta en ovenschotels idd.

hihi, we hebben nu een berg courgettes van de buren, echt de tijd van het jaar.


  • risotto met courgette
  • Jamie Oliver’s tagliatelli met babycourgettes, citroen en basilicum (wel alleen lekker met echte kleine courgettes, niet die grote sponzige)
  • lasagne met gegrilde courgette en ricotta (even met de zoekfunctie op de AH site :wink: )
  • gevulde courgettes met gehakt, rijst en tomaten uit de oven

oh ja, courgettesoep met gerookte zalmreepjes erin :drool: vast ook wel op de AH site te vinden.



en ik heb hier een recept voor hartige taart met courgette, prei en kaas (beetje machtig lijkt me) als je 'm wil hebben kan ik 'm kopieren en opsturen

(ben te lui voor overtypen :wink: )



of als salade: gegrilde courgette met tomaatjes, buffelmozzerella, olijfolie, groene pesto en basilicum

Oeh courgettes! Ik werk in een kas met courgettes (oke, nu staat de tomatenteelt erin, maar van januari tot en met juni courgettes :smiley: )



Courgette soep:

2 courgettes (zo’n beetje 600gr samen) 1 winterpeen, 2 prei, alles in grote stukken met een heel klein laagje water en bouillonblokjes koken tot het snotgaar is. Staafmixen. Is ie te dik, dan gewoon wat bouillon erbij doen.

Ook ideaal om in te vriezen deze soep.



Courgette doorsnijden, (niet in de lengte maar stukken van 7/8cm snijden. Uithollen, zorgen dat de bodem wel blijft zitten. Ik haal altijd het zachte gedeelte eruit, en probeer nog wat van het hardere gedeelte weg te halen.

Gehakt rul bakken, groentes erbij wat je wil, en de courgettepulp erbij. Rijst gekookt erdoor roeren. Courgettes ermee vullen, goed aanduwen.

Deze in een kookpot zetten, vullen met bouillon zo dat de stukken courgette niet omvallen. Meestal zit ik op 1½cm van de rand van courgette af.

En die koken. Je kan nog wat chilipoeder aan de bouillon toevoegen. Eventeel een plakje kaas op de courgette leggen. Het koken doe ik meestal 20minuutjes zachtjes laten koken. De soep die overblijft is erg lekkker. En de courgette stukken kan je nog wat creme fraiche over gieten bij het opdienen (maar dan niet de kaas).

Uh, ik ga nog ff denken wat ik nog meer doe :smiley:

Courgette pannekoekjes!

De kids lusten hier geen courgettes. Maar zo dus wel.

Gewoon pannekoekbeslag maken, courgette raspen, door het beslag roeren. En kleine pannekoekjes bakken.

“Groene verrassingspannekoekjes” heten die hier. De kids krijgen een groente-bom binnen want ze vinden ze erg lekker zo :smiley:



Minicourgettejes.

De courgettes, zoveel te kleiner, zoveel te lekkerder. De gangbare maat is zo’n beetje 300gram per stuk. Dat is de maat die wij snijden voor de supermarkten. Maar zoveel te kleiner, zoveel te lekkerder. Dus ik neem altijd de kleinere maat mee.



Als de planten net in de kas staan, en er nog geen bijen en hommels zijn, worden de eerste courgettes die bloeien niks. Ze hebben bestuiving nodig om uit te groeien. Dus snijd ik dan vaak voor mezelf de courgettejes die daags ervoor gebloeid hebben. Zijn dus zo’n 2cm dik?

Die bak ik gewoon in de pan. Beetje boter, en gaar bakken in z’n geheel.

Erg lekker :slight_smile:



Salade:

geraspte courgette

geraspte wortel

stukjes ananas

gesneden bleekselderij (alleen de stengels)

fijn gesneden prei.



Lekkere dressing en :drool:

Courgette op de bbq !



Courgette over de lengte in plakken snijden en besprenkelen met olijfolie, peper en zout.



Grillen op de bbq of in de grillpan, yummie!

Er komen al heerlijk klinkende recepten voorbij, dank jullie wel!!

Goed… ik heb dus vrij grote courgettes, en dan echt groot… Zijn die nog te gebruiken voor de soep? Oh en ik heb schijnbaar ook gele… ook 2 grote nu, kan daar het zelfde mee of smaken die anders?

De hele grote smaken minder lekker.

Wat ik dan wel eens doe is ze over de lengte doormidden snijden en vullen:



Met een lepel de binnenkant wat wegschrapen en de courgette vullen met een mengsel van ui, paprika, knoflook, geruld rundergehakt (zonder vet rullen in een koekenpan), versgemalen peper, zout en wat blokjes uitgebakken bacon. Dan geraspte (pecorino) kaas erover, druppeltjes olijfolie en pijnboompitjes.

Dan een half uur in de oven, serveren met rijst/aardappeltjes en ijsbergsla.