Wij hebben sinds vorige week een Actifry in huis. Wie wil er lekkere receptjes met me delen die te maken zijn in de Actifry? Wil de pan wel graag voor meer dingen gebruiken dan alleen frietjes bakken !
Mijn favo is; shoarma. Turks brood eventjes in de oven. Goeie knoflooksaus (ook zelf te maken uiteraard). Evt wat rauwe uienringen voor in de broodjes.
Dan het deel voor in de pan; ongepaneerde schnitzels of hamlapjes aan stukjes/reepjes. Shoarmakruiden erop naar smaak. Een gesneden paprika, een ui gesneden, 1 of 2 teentjes knoflook geperst. Voor ons drietjes nemen we een schnitzel p.p. waarbij mijn man en ik dus iets meer ervan eten dan kindlief.
Ik blijf het bijzonder vinden hoe de actifry het vlees gaar en mals krijgt en de paprika toch knapperig blijft. :drool:
Voor mij echt noooooit meer kant en klaar uit de supermarkt. :oops:
Nah broccoli krijg je het effect dat de uitersten van de roosjes zwart worden. :shifty:
Ik merk dat de steviger groenten prima kunnen. Courgette, aubergine, paprika, worteltjes, bonen, uien etc. Wel allemaal aan gelijke stukken snijden dan verdeeld het beter door de pan. En de olie, soms is het beter om ietsje meer te gebruiken wanneer je veel groente erin hebt, vlees zit van zichzelf vaak al een beetje vet aan. Dus in de mix met vlees heb je ook minder olie nodig (dan gebruik ik het onderste streepje van de lepel).
Als je een dagje heeeeeel snel wilt eten kun je zelfs een soort makkelijke mix maken van aardappelblokjes (cela vita heeft ze) en verschillende grillgroente met wat kruiden erop. Beetje gehakt erin of vleesvervanger en dan heb je een heerlijk 1pansgerecht. Ik ben zelf bv gek op de grillkruiden mix van Silvo meen ik dat die is en dan de Griekse variant. Op het eind of op je bord wat fetakaas erover. :drool:
Al maak ik vaak de mix met groente en vlees (gehak of restjes van de vorige dag) en wat extra olijfjes erin voor Grieks vind ik de zwarte olijfjes het lekkerst. En dan maak ik ernaast couscous omdat dat zo lekker snel klaar is. En het wisselt zo lekker af met aardappels en rijst etc. serveren in mooie kommen en voila smullen. :mrgreen: Lekker weinig afwas ook. :lol:
Wist je trouwens dat je de steeltjes van broccoli wel prima kunt gebruiken erin? Ik bewaar die meestal, schil de dikke schil eraf, snijd hem aan dunne plakjes en dan gaat het door de nasi/bami of een andere groentemix, grieks of italiaans. Ook in soep prima te gebruiken dus je hoeft niets weg te doen van broccoli.
En als je toch broccoli wilt gebruiken, kleiner snijden, en pas de laatste 5 minuten van het draaien toevoegen. Blijft knapperiger en brand niet aan.
Rhiannon, bedankt voor de tip. Die ga ik ook eens uitproberen.
Welke groente kan prima in de Actifry? Ik heb ontdekt dat broccoli niet zo handig is…
Aaaah bedankt voor de tips maar weer. Ook van die broccoli-steeltjes. De roosjes werden bij mij inderdaad wat zwart.
Ik ga morgen een eenpansrecept uitproberen, ben benieuwd! Wordt steeds enthousiaster van de pan!