Recept vraag!!!

Ik heb via via een keer een biologisch groentepakket opgehaald en daar zitten bietjes in en venkel.



Nu heb ik onderstaand recept gevonden.

De rode kool ga ik vervangen door de bietjes, dat lijkt me geen probleem.

Ik moet de venkel mee koken met de aardappels en later de aardappels en de bietjes stampen. Maar waar is de venkel dan :think:



Moet ik die mee stampen of gaat het om de smaak van de venkel die door het meekoken vrij is gekomen.

Ik heb echt geen idee hoor, heb eigenlijk nooit venkel gegeten :slight_smile: .



En bietjes heb ik altijd uit een potje…

Ik heb de bietjes gesneden en in de pan gedaan, iemand een idee hoe lang ik die moet koken?





Stamppot rode kool met venkel



rode kool ca. 750 gram

zout

1 ½ kilo aardappelen

1 venkelknol

150 gram rozijnen

3 eetlepels diksap

kaneel

4 plakken ananas



Maak de rode kool schoon en snijd deze in reepjes. Schil de aardappelen en was ze. Maak de venkelknol schoon en snijd deze in plakken. Kook de rode kool met iets water en zout gaar in ongeveer 25 minuten. Kook in een andere pan in iets water en zout de aardappelen 5 minuten, leg er dan de plakken venkel bovenop en kook dit nog 15 minuten. Laat de rozijnen even wellen in warm water en laat ze dan goed uitlekken. Giet de gare rode kool en aardappelen af, doe dit bij elkaar in een grote pan en stamp het door elkaar. Roer hier de rozijnen, appeldiksap en iets kaneel door. Schep de stamppot in een schaal en garneer met de plakken ananas.

Rode kool en rode bietjes zijn heel anders van smaak en structuur vindt ik. Ik zou zelf uit dit recept de rode kool niet door bietjes vervangen.



Dit omdat ik de smaak van venkel en rode kool wel samen vindt kunnen maar rode bietjes en venkel niet gekookt mss rauw maar nee gekookt niet.



Uit het recept is de venkel idd de smaakmaker anijs samen met het zoete van de rode kool krijg je denk ik een bijzonder geheel.



Ik kook zelf de bietjes altijd eerst heel en daarna gaat de schil eraf en dan rasp ik ze in fijne reepjes. Wat heb jij nu met het schilletje gedaan???

Dan doe ik een klontje boter in de pan en fruit een ui of sjalot en daarna gaat de geraspte biet erdoor, heerlijk met speklapjes.



Venkel gebruik ik alleen bij vis oid. Het recept met de rode kool ga ik wel eens proberen ben daar nl. heel benieuwd naar.



Succes, oja en de kooktijd van bietjes, als je ze al vooraf zo fijn hebt gesneden, denk ik een 20 minuutjes goed genoeg moet zijn mss zelfs wel 15 minuten gewoon na 15 minuten even een stukje proeven.



Natas

Ik heb de bietjes gewoon geschild en de schillen weggegooid.



De venkel moet ik dus na het koken van de aardappels eruit halen :thumbup:



Ik ga het toch proberen, want ik heb alles al klaar staan.



Bedankt voor je snelle reactie!

Denk niet dat je in plaats van rode kool bietjes kunt gebruiken :think: . Alleen de kleur is hetzelfde :mrgreen: .

Hoe dat met die venkel zit weet ik ook niet…

Mmm je hebt niet veel aan mijn antwoord he :roll: .

Enn hoe was het???





of had je nog een diepvriespizza :mrgreen:



natas

Zat er bij dat groentepakket geen papiertje met een paar recepttips?!

En ik ben ook wel benieuwd hoe het smaakte! :mrgreen:

ik denk dat de venkel wél gewoon erin moet blijven, dat het een mankementje van het recept is dat men het op een gegeven moment alleen nog maar over de aardappels heeft… :think:



en je kunt vanalles vervangen door elkaar, recepten zijn altijd maar ideetjes. maar rode kool en bietjes zijn zoals natas al zegt (wat zijn we het toch vaak eens op onze oude dag :mrgreen: ) wel echt totaal anders qua smaak en structuur…



ben ook wel benieuwd hoe het was dus.

Het was erg lekker, al is het onderweg nog een beetje aangepast.

Ik vond de venkel wel heel sterk ruiken en van smaak, dus ik heb het grootste gedeelte na het koken eruit gevist. (de smaak zat wel al wat in de aardappel).



En de bietjes ging prima hoor ipv rode kool, heb dan niet gestampt, maar eerst de aardappels gestampt en daarna de bietjes erdoorheen geroerd (anders wordt het me te fijn allemaal).



Ik denk dat ik voor de volgende keer de venkel voor 2 appels zal ruilen, volgens mij is dat nog lekkerder. En de aarappels zou ik dan koken met een boulion blokje.

De kids vonden het overigens :thumbup:



Er zat wel een recept tip bij voor de andijvie die erbij zat…verder niet.

Tip voor volgende keer gewoon bietenstamppot maken zoals je zelf al zegt en de venkel in een heerlijke salade verwerken :drool:



Snij de steel, het harde hart en harde gedeeltes uit de venkel en snij de goeie delen in zo’n dun mogelijke plakken. Besprenkel deze met olijfolie en pers een halve citroen uit boven de stukken venkel. Doe daar lekker zout op, bijvoorbeeld zeezout. Dan voeg je wat fruit toe: partjes sinaasappel, mandarijn(ook uit blik :wink: ) of appel zijn erg lekker, kijk maar wat jij het lekkerst vindt. Wat versgeraspte peper eroverheen. Zorg dat alle ingredienten goed door elkaar gehusseld zijn. Breng eventueel op smaak met extra citroensap of olijfolie. Presenteren op een leuke schotel of bord. Even in de koelkast doet de smaken mengen en laat smaak opkomen.



Eet ze.

:drool:

@alex wrote:



Ik denk dat ik voor de volgende keer de venkel voor 2 appels zal ruilen, volgens mij is dat nog lekkerder. En de aarappels zou ik dan koken met een boulion blokje.

De kids vonden het overigens :thumbup:



haha ik moet wel lachen; je vervangt de bietjes door rode kool, de venkel door appel, maar verder laat je het allemaal zoals het is :lol: dus het is bíjna hetzelfde, iig alletwee met aardappel :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

ik denk dat de venkel wél gewoon erin moet blijven, dat het een mankementje van het recept is dat men het op een gegeven moment alleen nog maar over de aardappels heeft… :think:



en je kunt vanalles vervangen door elkaar, recepten zijn altijd maar ideetjes. maar rode kool en bietjes zijn zoals natas al zegt (wat zijn we het toch vaak eens op onze oude dag :mrgreen: ) wel echt totaal anders qua smaak en structuur…



ben ook wel benieuwd hoe het was dus.




Fiep :mrgreen: en nee recepten zijn geen ideetjes, ze zijn een must wie kan er nu zonder :wink:



Alex, klinkt goed zo! Ik vind venkel persoonlijk ook erg sterk van smaak en kan me voorstellen dat je het er hebt uitgevist.



Wel een goed idee om eens te proberen, heb nl. zelf rode bietjes ( wij noemen ze hier trouwens KROTEN) in mijn tuin staan en ik vind het leuk om eens wat anders te proberen.



Natas

:mrgreen:



Nou ik hoor wel wat je ervan vond hé Natas?