recept tiramissu

Heeft iemand een lekker recept voor tiramisu?

en zou ik die 2 dagen van te voren al kunnen maken of wordt dat echt te lang?

Ingredienten

Mascarpone, honing, lange vingers, heel sterke koffie, beetje sterke drank,

Cacao. (persoonlijk vind ik kaneel lekkerder)

Werk in laagjes. De in koffiegedrenkte lange vingers eerst. Dan laag mascarpone en weer vingers. Eindigen met mascarpone en afmaken met bestrooing van cacao of kaneel.

Mascarpone en honing naar smaak vermengen.

Ik houd niet van poespas dus dit is een simpel maar heerlijk recept.

en wat voor sterke drank gebruik je dan?

en die doe je door koffie?

Ja die vermeng je door de koffie voordat je je lange vingers er in doopt (laat het goed intrekken)…

Als de kids er ook van eten kan je de alcohol weg laten.

Ik maak het altijd met cognac en de kinderen geef ik iets anders. 8)

Zo maakt Rinse het altijd :drool: :drool: (elk jaar voor kerst moet hij het vrijwel altijd verplicht maken… :mrgreen: )

Ingrediënten:

langevingers

sterk gezette koffie

koffie likeur

cacao poeder

500 gr mascapone

3 ei witten

2 blaadjes gelatine

1/4 l room

75 gr poedersuiker

bereiding:

• Doe de mascarpone en de helft van de poedersuikers in een kom, en schep deze door elkaar met een spatel. (mixer is verboden!)

• Klop de room, laat een bodempje room over, met 1/4 van de poedersuiker tot een lekkere stevige slagroom. (met mixer, op lage stand later op hoge stand)

• Maak de garde weer goed schoon (vet vrij) Klop de ei-witten met de rest van de poedersuiker tot een stevige schuimige massa (met mixer, op lage stand later op hoge stand).

• Schep nu de 1/2 van de slagroom en de 1/2 van het ei-wit door de mascarpone tot een homogene massa.

• Verwarm ondertussen het kleine beetje room en los hierin de gelatine op, niet te warm laten worden.

• Schep dit door het mascarpone mengsel. Schep hierna ook de rest van de slagroom en ei-wit door het mengsel zodat het homogeen mengsel is.

• Doop de langevinger in de koffie en leg deze in de schaal als een taart bodem.

• Besprenkel ze met ruim koffie liqeur en schep daarna het mascarpone mengsel op de lange vingers.

• Laat het geheel een paar uur in de koelkast opstijven.

• Serveren met cacao-poeder over de porties bestrooid

:drool: :drool:

Het recept van Zonneschijn is hetzelfde als mijn recept. Inclusief het besprenkelen van de lange vingers inplaats van het dopen… ik houd niet van zachte snotterige doorweekte lange vingers als bodem.

Het moet nog een beetje knoesperig zijn, een bite hebben.

Voor de kinderen doen we vaak inplaats van likeur, gewoon hele zoete koffie met caramelsiroop…

voor kinderen kun je er ook bambu indoen ipv koffie.

Bij mij worden ze niet snotterig hoor… 8)

Ik dus juist geen gelatine omdat het van mij niet stijvig hoeft te zijn. 8)

het is dus een questie van smaak…

Dat kan idd ook Fiep… hier doen we dan gewoon decafé en dan met veel melk en suiker en een scheutje caramelsiroop.

Ze vinden het in elk geval altijd wel lekker.

Niet sompig Madre? Je had het over goed laten intrekken… en onderdompelen… hier doe ik de bodem met droge lange vingers bekleden en dan giet ik de koffie er voorzichtig overheen. Er moet geen plasje koffie op de bodem komen en de lange vingers mogen hier en daar wel droog zijn.

de kinderen eten het niet, dus daar hoef ik een rekening mee te houden…

dus denk dat ik eht zoiezo met amaretto doe. :drool:

en ach, misschien moeten we deze week even voorproeven met bedrenkte lange vingers of besprenkelde lange vingers :mrgreen:

Ik vind hem met Advocaat en Rum errug lekker!

1/8 liter sterke koffie (eventueel met zakjes espresso oploskoffie)

-4 eidooiers

-40g suiker

-500g mascarpone.

-3 el advocaat

-2 el rum

-4 eiwitten

-10g suiker

-150gr lange vingers of dunne plakken cake

Bestrooi de tiramisu met cacao en laat hem in de koelkast circa 2 uur opstijven.

Klop de eidooiers met 40 gr suiker tot een dikke witte creme. Roer er 500g mascarpone, 3 el advocaat en 2 el rum door.

Klop 3 eiwitten stijf en voeg tijdens het kloppen geleidelijk 10g suiker toe en spatel dit door de dooiercreme. Giet de helft van de creme in een wijde schaal met platte bodem. Dompel de lange vingers ( of de cake )heel even in de koffie en leg ze naast elkaar over de creme. Giet de rest van de creme erover. Laat de tiramisu goed opstijven ( minstens twee uur )in de koelkast. Kijk even bij serveertips voor een uitgebreide versie.

Ik gebruik alleen verse Nespresso koffie (sterkste variant) en wat minder suiker… Ik ben namelijk niet zo’n zoete kauw :wink:

ik heb een keer een variant met kersen (uit blik) gemaakt :drool:

lange vingers besprenkelen met zeer sterke koffie en wat kirschlikeur of bessenlikeur, dan een laag mascarpone waar je nog wat likeur en slagroom door geroerd hebt, dan een laag kersen (die je eerst nog kunt laten marineren in de likeur) en dan nog een zelfde soort laag. eindigen met een laagje mascarpone, wat kersen er voor de sier bovenop en bestuiven met poedersuiker.

wbt het van tevoren maken, ik denk dat 2 dagen van tevoren echt te lang is. een dag/avond van tevoren is prima