Recept met zuurkool

Ik maak nu al jaaaaaren dezelfde zuurkoolschotel. Lekker, maar ik ben er wel een beetje op uit gekeken.



Wie heeft de aanrader voor de zuurkool die nu in koelkast ligt???

Mijn meiden zijn dol op zoete zuurkool; zuurkool garen in vocht van ananas (uit blik), aan het einde blokjes ananas en appel (en eventueel rozijntjes en mandarijnpartjes uit blijk) erdoor…en dan husselen met puree (al dan niet zelf gemaakt). Zo klaar en hier gaan de bordjes schoon op! Voor de bite kun je er wel gewoon uitgebakken spekjes bijdoen en jus…



Ovenschotel, ook lekker: gewoon geruld en gekruid (naar smaak) gehakt, zuurkool eronder, puree erop, kaasje eroverheen en in de oven…erg simpel maar wel smakelijk…

ik maak de zuurkoolschotel bijna als de stampot variatie.

Alleen doe ik de aardappelen eerst bakken tot een lekere bruine korst erop zit.

Dan spekkies erdoorheen.

En dan de zuurkool.

Steeds een beetje vocht bij gooien en na 10 mijn klaar! :thumbup:

Echt dat smaakt ZOOOO anders als de gestampte versie…



Alleen jammer dat ik echt niet van zuurkool hou :sick: .

Als ik het maak, dan is het echt puur voor mijn man…

En eet ik een eetlepel of 2 ervan :sick:

hier eten we vaak zuurkool uit de oven met een krokante korst.



Zuurkool een dag laten weken in de karnemelk, het behoud wel de zurige smaak, maar een stuk milder en dan boer ik t niet op snachts…

dus dat doe ik echt altijd.



Daarna koken in water met suiker.



Dan gehakt rullen met rode paprika, ui en tomaat, ananas erdoor en dan door de zuurkool roeren, beetje bewaren voor de toplaag.

Dan aardappelpuree erbovenop, de toplaag gehaktprut aanbrengen.

Kaas erover strooien en paneermeel (beschuitkruim) klontjes boter en dan in de oven…



mjamm

Wij eten het ook vaak als ovenschotel:

Laagje aardappelpuree (ik doe zelfgemaakt, maar een pakje kan ook!)

laagje zuurkool

in schijfjes gesneden rookworst verdelen

katenspek daar op

dit herhalen, en dan met wat paneermeel in de oven :drool:

'k Was dit topic ff vergeten… :oops:



De zuurkool is ondertussen op de ‘‘ouderwetse’’ manier op gegaan.



Maar ik lees hier lekkere dingen. :drool: het recept van Cell ga ik binnenkort als eerste eens proberen, die lijkt me het lekkerst. Ik ben gek op paprika, tomaat en ui, maar had het nooit zelf bedacht in combi met zuurkool.



Dus bedankt allemaal!!

@alyt wrote:

Wij eten het ook vaak als ovenschotel:

Laagje aardappelpuree (ik doe zelfgemaakt, maar een pakje kan ook!)

laagje zuurkool

in schijfjes gesneden rookworst verdelen

katenspek daar op

dit herhalen, en dan met wat paneermeel in de oven :drool:




Dat doen wij ook vaak. Alleen vervangen we de katenspek dan door ananas of banaan of appel.

ow van dit topic loopt het :drool: uit mijn mond… gek op zuurkool en ga beide recepten eens proberen :mrgreen:



(Partner kijkt momenteel zo :roll: naar mij :mrgreen: )

Ik doe eerst aardappelen geschild en in stukjes in de snelkookpan, dan een zak zuurkool eroverheen en dan uitgelekte ananasstukjes. 200 ml water er bij en als het kookt (pin van de pan omhoog) nog tien minuten op het vuur laten staan en daarna stampen. bij mezelf doe ik op mijn bord wat aromat eroverheen en voor de heren wat rookworst er bij.