recept appelflappen

Het wordt weer tijd voor oliebollen en appelflappen.

De oliebollen zijn geen probleem maar die verdraaide appelflappen mislukken me iedere keer.

De smaak is goed maar ze zien er niet uit. (ze barste uit hun velletje)



Bij de oliebollenkraam krijg je van die mooie flappen, ik krijg het niet voor elkaar.





Hoe maken jullie ze en welke appels gebruik je dan?

@rijstkorrel wrote:





Bij de oliebollenkraam krijg je van die mooie flappen, ik krijg het niet voor elkaar.






en die koop ik dan :D

zie me die dingen echt niet zelf maken. oliebollen trouwens ook niet.
maar applaus voor iedereen die het wel kan en hopelijk heb je snel een tip van iemand om ze in hun jasje te houden

Appelflappen bakken had ik jaren geleden maar opgegeven om dezelfde reden. Ze werden zo slap.



Ik heb helaas geen tip voor je. Maar ik ga het dit jaar weer proberen. Vorige week een pak van Koopmans speciaal voor appelflappen gekocht. Misschien dat het hiermee wel lukt.



Verheug me al op de zelfgebakken oliebollen :drool: . Al 2 keer van een kraam gekocht, maar ik vond ze allebei de keren :sick: .

Appelflappen:



oven goed voorverwarmen

bladerdeeg uitleggen

appels schillen en rozijnen erdoor en wat kaneel

mengsel op bladerdeeg en dan de open kanten goed aandrukken met een vork (ook voor een leuk effect)

bovenkat insmeren met geklutst ei en dan suiker erop

afbakken in de oven

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:



:think: Dit zal je vast al wel zo gedaan hebben



:oops:

Ik schreef wel appelflappen, maar ik nam eigenlijk aan dat ze appelbeignets bedoelde :think: .

Ik gooi die namen steeds door elkaar :mrgreen: .

Ik lees een recept voor in de oven… hier wordt het met frituurvet gedaan, Mijn moeder deed het als volgt: pak Koopm*ns appelflappenmix (ofzo?) klaarmaken. De gesneden appelschijven in dat beslag dopen, en dat in het frituurvet. Ik weet niet hoe ze het klaarspeelde, maar het mislukte nooit. Ze deed ook nog iets met kaneel enzo, maar dat weet ik niet meer :eh:. Ik neem aan gewoon over de appels strooien. Geen idee welke appels ze gebruikte, sorry.

mijn moe heb et ook eens gedaan… die ahd van die schijven die ze door een of ander beslag haalde… maar ze bakte ze in dezelfde olie als oliebollen!!

volgens mij was et beslag gewon oliebollenmix… ze deed et ook wel met ananas… dat was ook wel erg lekker!!

appelbeignets zijn het denk ik die jij bedoeld…



Ondanks dat die van mij ook vaak wel slap worden (de appelbeignets heb ik het over he!!!) vind ik ze zelfgebakken toch nog altijd lekkerder gekocht!





Bereiding:



Appels schillen en klokhuizen uitboren en in dikke plakken snijden en eventueel met citroensap besprenkelen, zodat de appel niet bruin kleurt. Een beslag roeren van bloem, bier, ei, suiker, zout, olie en nootmuskaat. Klop het eiwit zeer stijf in een ontvette kom en spatel het luchtig door het beslag. Verhit de olie tot 175 ºC haal de appelschijven door het beslag en frituur ze goudbruin in ongeveer 4 minuten. Controleer de gaarheid van de flap en pas eventueel de baktijd aan. Laat ze uitlekken op keukenpapier en bestrooi ze voor het serveren met het suiker-kaneel mengsel.

Eet smakelijk



nodig:

Ingrediënten:

4 appels (goudrenetten)

125 gram bloem

1,25 deciliter bier

1 eierdooier

80 gram basterdsuiker

snufje zout

snufje nootmuskaat

1 theelepel olie

1 eiwit

frituurolie

poedersuiker vermengd met kaneel



Dat ze hun jasje uitknappen kan komen doordat de appels te nattig zijn of zo… of het vet te heet.



Misschien laat je ze ook te lang in het vet???



Succes en alvast een fijne jaarwisseling…

Ja die bedoel ik Preggie.

Ik heb laatst een bakker gesproken die zijn dat ik vooral geen goudrenetten moest gebruiken daar schijnen de flappen zacht van te worden.



Hij zij Goudrenetten gebruik je voor appelmoes, dus als je die verhit wordt het heel snel moes.

Volgens hem kon ik beter een wat drogere appelsoort gebruiken en na het schillen in schijven snijden en laten (uit)drogen.



Dus dit jaar ga ik aan de slag met golden delicious. ik ben benieuwd.



Ik heb ze ook wel eens in bladendeeg gebakken ook erg lekker maar daar zit je snel vol van.



Maar alle tips zijn welkom.

ik zag op een pak mix voor appelbeignets, dat Elstar er goede appels voor waren. Die heb ik dus ook gekocht en ik ga het ook proberen!



En ik las ook op het pak oliebollenmix dat je het beste eerst de oliebollen kunt bakken en dan de appelbeignets.



Hier doen we trouwens altijd de appelschijven nog dopen in kaneel met suiker, dat is erg lekker! (en dat neemt ws de vocht van de appel ook wat beter op, zodat het deeg minder vocht opneemt)

@Sylvia! wrote:



En ik las ook op het pak oliebollenmix dat je het beste eerst de oliebollen kunt bakken en dan de appelbeignets.






Dat is idd het beste dan blijft je olie schoon, van alle suiker en kaneel wordt het altijd troebel



@Sylvia! wrote:


Hier doen we trouwens altijd de appelschijven nog dopen in kaneel met suiker, dat is erg lekker! (en dat neemt ws de vocht van de appel ook wat beter op, zodat het deeg minder vocht opneemt.




Ja zo doe ik het ook, ik ga dit jaar de appels ook eerder schillen zodat ze kunnen drogen.

Ik zou de appels zelf denk ik wel op een rooster leggen, zodat het sap niet terug in de appels trekt.

Bij mijn moeder werden ze trouwens ook altijd wel wat slap, maar wel lekker. :drool: