Rauwe eieren!

Ik heb informatie over rauwe eieren in produkten opgevraagd bij de Nederlandse zuivel organisatie. Hebben officieel wel helemaal niks met eieren te maken, maar ik dacht proberen kan altijd. En…ze hebben me goed geïnformeerd.

Als er rauwe eieren in produkten verwerkt zitten, moet dat duidelijk op de verpakking gemeld staan in de nederlandse supermarkt. Maar eigenlijk alle produkten zijn gemaakt met gepasteuriseerde eidooiers i.v.m. houdbaarheidsdatum en gezondheid. En deze mogen gewoon gegeten worden, ook door zwangere vrouwen. ;D

Dus over mayo en sowieso dus rauwe eieren hoeven we ons echt geen zorgen te maken!

TOF man!!! had namelijk vandaag veel mayo gegeten :slight_smile:
had namelijk tomaten gesneden en paprika en knakworstjes gesneden en ook kaasplakjes en alles in 1 bak gedaan en mayo eroverheen gedaan… klaar mijn rauwkostsalade :stuck_out_tongue:

En dan jezelf maar afvragen hoe het kan dat je met zeven weken al een dikke buik hebt … ;D

Anniek :wink:

Ik heb wel eens gehoord dat er in restaurants wel rauwe eieren door de verse mayonaise, sauzen en chocolademousse gaan. Ik dacht ook dat dit vanwege het gevaar voor salmonella tegenwoordig niet meer mocht.

Misschien toch goed om dat eerst even te vragen als je toevallig in een restaurant gaat eten.

Groet,

Daniëla

Bij de meeste restaurants hebben ze kant en klare mayonaise. Alleen bij de exclusievere restaurants willen ze het wel eens zelf maken. Bij twijfel kan je het altijd vragen als je het erbij wilt bestellen.

Ze zeiden erbij, dat je sowieso geen mayonaise van rauwe eieren moet eten, zwanger of niet. Dus ik denk idd niet dat dat ze in restaurants deze mayo hebben. In toetjes weet ik niet, de toetejs die ik ken die je met rauwe eieren maakt, worden eerst gekookt, dus dat is niet erg. Maar dat zou ik altijd ff navragen.

Hoi

Rauwe eieren zijn altijd slecht, en zeker als je zwanger bent.

Ikzelf werk in de voedingsindustrie dus helaas heb ik genoeg gezien om te weten dat het echt niet goed is.

Er is een wezenlijk verschil tussen gepasteuriseerde eieren en rauwe eieren.

Dames, GEEN rauwe eieren eten, en goed navragen,

Er mogen geen rauwe eieren meer gebruikt worden ingerechten, vanwege het gevaar op salmonella…

let dus wel op, dat je alles goed navraagt.

Groetjes Norma

En wat gebeurt er als je toch per ongeluk rauwe eieren hebt gehad???

Groetjes Mau

Er hoeft helemaal niks te gebeuren hoor :wink:
En als er dan misschien iets mid is, merk je het snel genoeg aan je lichaam. Bel dan wel gelijk met je HA :-*

Hoi Norma,

Jouw bewering dat er geen rauwe eieren meer verwerkt mogen worden in gerechten is toch echt onjuist. Er is hierover niets geregeld in de Warenwet. Het mag dus wel alleen de ondernemer neemt hiermee zelf een risico, en daarom zullen de meeste ondernemers kiezen voor gepasteuriseerd ei.

En mag ik vragen waarom je denkt dat rauwe eieren zowiezo slecht zijn?

Groetjes Anniek

Dat komt door kans op de salmonella bacterie! Deze heb ik een keer opgelopen, en geloof mij, hier wordt je echt niet vrolijk van!

Om de discussie door te zetten even wat info;

Voorkom bacteriële besmettingen: iedereen eigen verantwoordelijkheid

Woensdag, 31 oktober 2001 door Henk Coolen
Door forse inspanningen van het pluimveebedrijfsleven zijn nu nagenoeg geen Nederlandse eieren meer besmet met Salmonella. Als sluitstuk op de bestrijding van de bacterie dient elke (professionele) kok, die eieren in gerechten verwerkt, daarom ook nog steeds alle hygiëneregels én zijn gezond verstand te gebruiken. Dat is de balans van de besmettingen in Zwolle.

Met speciale actieplannen voor de bestrijding van Salmonella heeft de Nederlandse eiersector de besmettingspercentages van eieren in de afgelopen jaren weten terug te brengen tot nagenoeg nul (0,3%). Maar zelfs als de industrie bacterievrije producten zou kunnen leveren, moet rekening worden gehouden met het feit dat eieren -evenals vlees- goede voedingsbodems zijn voor bacteriën die in (groot)keukens kunnen voorkomen. Daarom dient iedere kok het besmettingsgevaar voor de alom bekende risicogroepen (senioren, zwangere vrouwen, zieken en baby’s) te vermijden door geen rauwe eieren te verwerken óf ze eerst te verhitten (bakken of koken). Dit adviseren de Keuringsdienst van Waren en de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) al jaren. De PVE vinden dat dit advies moet worden omgezet in een verplichting.

De meest recente cijfers (tweede kwartaal 2001) voor de besmetting van Salmonella bij pluimveevlees komen op 17%. Dat is fors minder dan de 30% en 44%, zoals dezer dagen in diverse media is gemeld. Net als bij eieren moet ook hier het bewaar- en bereidingsadvies worden nageleefd. Sinds augustus jl. staat dit expliciet op het etiket op kip.

‘Bewaar- en bereidingsadvies’

‘Let op, geef schadelijke bacteriën geen kans. Zorg daarom dat deze bacterie niet via de verpakking, uw handen of het keukengerei in uw eten terecht komt. Maak dit vlees door en door gaar’. En altijd koud bewaren (minder dan 4 graden Celsius).

Eigen verantwoordelijkheid

De pluimveesector heeft in de bestrijding van Salmonella haar eigen verantwoordelijkheid genomen met gerichte Actieplannen, die onder meer via een eigen tuchtrechtspraak worden gehandhaafd. Desondanks is en blijft het omgaan met kip- en eiproducten voor iedere kok een kwestie van het goed toepassen van de hygiëneregels en het gebruiken van gezond verstand.



ik ga weer verder zoeken ;D

en hier weer het bewijs;

Terwijl in 2001 nog zo’n 20% van de slachterijen dit logistieke proces niet goed geregeld had, waren in alle in 2002 bezochte slachthuizen de schone en besmette dieren op een nette manier gescheiden. Zeer weinig eieren zijn met salmonella enteritidis besmet, het gaat om 3 tot 5 eieren per 10.000. Toch kunnen de gevolgen voor met name mensen met een verminderde weerstand ernstig zijn. Een groot risico loopt men wanneer de eieren rauw verwerkt worden. Dit gebeurt in producten als bavarois, zeker wanneer ze te langzaam worden afgekoeld. Dan kunnen bacteriën zich goed vermenigvuldigen. Vandaar dat de VWA/KvW in 2002 zorgde dat ook in enkele hygiënecodes, zoals die van de horeca, duidelijk vermeld is dat men rauwe eieren niet zonder verhitting kan verwerken. Beter nog is het gebruiken van gepasteuriseerd eiwit of eigeel.

was er zelf eigenlijk ook van overtuigd, dus hier een steunbetuiging voor Norma :wink:

nog ff bron vermelden:
http://www.vwa.nl/html/jaarverslag/kvw/werk/voedselveiligheid.html

Maar er is hier toch helemaal niemand die beweert dat je wel rauwe eieren mag eten :-/

daar gaat dit dus ook niet over, heb het ook nog onderstreept…
Maar wat mij hier op dit forum opvalt is dat er vaak een strijd is wat wel en niet te eten, en er werd gezegt door Anniek dat er wel rauwe eieren “zo” gebruikt mogen worden door de ondernemer (eigen verantwoordelijkheid). Hoe dit precies zit weet ik niet, maar ik wist wel dat er strenge eisen zijn, zoals dat gedoe van HACCP, en ook dat er met “logisch denken” gehandeld moet worden.
Maar goed, wat ik dus al zei, word veel gediscuseerd, en elke keer dat welles/nietes irriteerde me er een beetje aan, zeker als sommige dan “aangevallen” worden alsof ze het uit hun duim zuigen.
Denk zelf nog steeds dat iedereen hier lekker blij (soms misschien wat onzeker) zijn ei (haha) kwijt kan.
Snap?
Groetjes

Nou inderdaad. Ik heb ook geen zin in welles/nietes gedoe. In dit geval is hier trouwens helemaal geen sprake van want zowel de uitspraken van mij als de stellingen die Anjelique citeert kloppen helemaal.
Dus spreekt voor zich lijkt me ;D

Anniek

Ik vind ook niet echt dat hier nu een wel en niet strijd aan de gang is, het enige wat ik met deze topic wilde zeggen is dat niemand zich zorgen hoeft te maken over rauwe eieren verwerkt in produkten die je in de supermarkt kan kopen. Wat verder iedereen met zulke info doet moeten ze zelf weten!

En als er dan ergens een strijd is, ja, dat kan gebeuren. Als je dat irritant vindt moet je het niet lezen. Maar iedereen heeft volgens mij alleen maar goede bedoelingen!!!

Ik vind het overigens ook af en toe irritant hoor. En bedoel het verder ook niet als aanval, maar ik lees er dan gewoon overheen. We zitten hiet nu eenmaal met veel mensen en dus ook met heel veel meningen! En dan ontstaat er soms een strijd. :wink:

Hoi

Tuurlijk wil ik wel eventjes uitleg geven.

Inderdaad staat er niets in de wetgeving dat er geen rauwe eieren gebruikt mogen worden, maar er moet wel volgens de HACCP ( Hazard Analizing Critical Control Points) gewerkt worden en daar staat in dat het niet toegestaan is om rauwe producten te verwerken in voedingsmiddelen.

Het gaat erom dat het ei niet rauw gegeten mag worden, wordt het product nog bewerkt ( gekookt, gebakken enz) dan is het ok.

Mede door kruisbesmetting, maar zeker door het gevaar op de salmonella bacterie… die wil je niet oplopen geloof me !

Maar iedere ondernemer is vrij om te doen wat hij of zij wil, omdat het niet vastgelegd is in de wet… foutje in de HACCP.

Maar iedere persoon moet zijn eigen verantwoording nemen, en zelf beslissen of zij het risico wil nemen.

Je hoeft het niet aan te nemen van me hoor, maar ik waarschuw alleen maar…

ieder zijn ding, en uit mijn duim komen geen verhalen, sorry!!

Groetjes Norma

Oja, en inderdaad hoef je echt niet in de supermarkt alle etiketjes te lezen want daar hoef je je echt geen zorgen om te maken.
Het gaat meer om het verwerken van eieren in bijvoorbeeld verse mayo… ( dus niet die uit de supermarkt) en als je bijvoorbeeld gehakt klaarmaakt en je doet daar een ei in, dan geen hapje rauw gehakt proeven ( doe ik zowieso al niet maar sommige mensen wel.)

Daar ligt het gevaar, en niet in de producten in de supermarkten.