Rare rode vlekjes

Mijn dochters hebben beiden wat rare rode vlekjes/bultjes op hun lichaam. Isana had ze dinsdag al op haar billen (na zondag koorts gehad te hebben), maar die zijn nu bijna weg (zijn nu meer wat donkere vlekjes) en ze heeft er een paar op haar wangen.

Samila haar handpalmen zitten eronder en ze heeft ook wat op haar oorlelletjes zitten en ik zat iets op haar wang. Gister klaagde ze ook al over zere voeten (onderkant) en daar was het hier en daar ook al wat rood.

Merkwaardig hoor.

Even in de gaten houden.

Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?!

Ze hebben beiden de waterpokken al eens gehad.

Van internet geplukt.

Isana had van de week wel geklaagd over dat het zeer deed in haar mond…

Hand-, voet- en mondziekte

Doelgroep: algemeen publiek, ouders

Wat is het

Hand-, voet- en mondziekte is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door een virus.

De ziekte moet niet verward worden met mond- en klauwzeer (bij dieren). De hand-voetmondziekte

komt in Nederland vooral bij kinderen regelmatig voor.

Waar en hoe kan je het oplopen

Het virus bevindt zich in de neus en keel van iemand die besmet is. Door praten, hoesten en

niezen komt het in de lucht terecht en kan het door anderen ingeademd worden. Ook door

direct contact met neus- of keelslijm en speeksel kan besmetting ontstaan.

Het virus komt ook voor in de ontlasting van mensen die besmet zijn. Bij toiletgebruik kunnen

de toiletbril, de spoelknop en andere voorwerpen besmet raken. Door contact met deze

voorwerpen kan het virus aan de handen komen en daarna in de mond terechtkomen.

Ziekteverschijnselen

De ziekte begint met misselijkheid en braken, soms ook met diarree en koorts. In de mond

ontstaan rode plekken die overgaan in blaasjes en blaren. Het kind kan daardoor minder

goed drinken. Ook aan de vingers en tenen, handpalm en voetzolen ontstaan rode plekken,

die overgaan in blaasjes. Soms ontstaan er rode vlekjes op de billen. Deze verschijnselen

genezen meestal binnen een week.

Duur tot verschijnselen

Niet alle kinderen worden na besmetting ziek. Als er ziekteverschijnselen optreden, gebeurt

dat meestal drie tot vijf dagen na de besmetting.

Immuniteit

Er ontstaat geen volledige immuniteit tegen de ziekte.

Welke mensen lopen (extra) risico

Kinderen onder de tien jaar lopen vooral risico om besmet te raken en ziek te worden.

Besmettelijkheid voor anderen

Mensen kunnen elkaar besmetten. De besmettelijkheid is het grootst als er

ziekteverschijnselen aan de huid of in de mond zijn.

Maatregelen om ziekte te voorkomen

Er is geen vaccin tegen hand-voet-mondziekte en er zijn geen medicijnen om de ziekte te

voorkomen.

Goede hygiëne is belangrijk om hand-voet-mondziekte te voorkomen:

• Houd de hand voor de neus en mond bij hoesten en niezen. Het is het beste om daarna

de handen te wassen. Leer kinderen dat ook. Nog beter is het om een papieren zakdoek

te gebruiken en deze na eenmalig gebruik weg te gooien.
  • Was de handen in de volgende situaties:
  • na gebruik van het toilet
  • na het verschonen van een kind
  • voor het bereiden van voedsel
  • voor het eten.

Leer dat ook aan kinderen.

Maar die velkjes worden geen blaasjes begrijp ik :think: Dan is het toegevoegde stuk niet van toepassing toch??

Maar ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.

Hopelijk hebben ze er niet al teveel last van?>???

Vooralsnog zijn het nog geen blaasjes geworden nee. Ze heeft er last van bij aanraking, dus er zit wat druk om denk ik. Mogelijk dat het nog wel blaasjes worden.

Voor zover ik kan nagaan zijn ze bij Isana van rode naar wat bruinige vlekjes gegaan. Misschien heb ik het proces van blaasjes wel gemist?! (dat het maar van korte duur was?!)

Morgen ff naar de ha.

Ben vandaag bij de dokter geweest met samila

het is wel de hand/ voet/ mondziekte.

moet gewoon weer over gaan.

Arwen heeft deze verschijnselen dus ook… is al ruim een week niet lekker, vorige week een paar x diarree gehad, verhoging, koortsig… en heeft nu dus uitslag op haar vingertjes, voetjes en billen. Sommige plekken zijn blaasjes. Mijn man dacht aan de waterpokken, maar ik heb dus net zitten googlen en het lijkt idd erg op HVMZ.