Ymke is bijna 6 maanden oud en we kunnen dus gaan beginnen met bijvoeden.
In eerste instantie wilde ik beginnen met gepureerd eten, maar ik hoor steeds meer verhalen van mama’s om mij heen over Rapley… Ik ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben en om welke reden…
Is het misschien ook te combineren?? (bijv fruit preren, groente rapley(of andersom) of de ene keer gepureerd, de andere keer rapley)
ik geef Boaz gepureerd fruit en groente maar geef hem ook vaak een stuk komkommer of fruit. Alhoewel ik moet zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar gepureerd omdat ik toch wel bang ben dat hij stikt in van die grote stukken :eh:
kuzzz
ik combineer.
fruit en groente komt uit een potje maar soms een stuk fruit zo, brood en liga knaagt ze ook zo weg, dus ik ben niet bang voor stikken ofzo.
Anne heeft beide gehad, maar al snel at ze gewoon net als ons. Boterham in het vuistje, banaan in de hand, worteltjes en bloemkoool, broccoli gewoon in stukjes/roosjes.
Ik combineer. Bas kan al grote stukken goed kauwen, maar het lukt hem nog steeds niet goed het zelf te pakken, dus vaak doe ik het met een vorkje geven en een aantal mag hij zelf oefenen. De warme maaltijd is vaak gepureerd, maar meer uit gemak :shifty: .
Ik heb sinds ze 6 maanden was maar 1 of 2 keer iets gepureerd, en ik zie er het nut niet van in :oops: . Ik vind het alleen maar onhandig, als zij eet kan ik dan niet eten, terwijl we met Rapley altijd samen eten! Het gaat prima, precies in haar tempo en ze heeft er erg veel plezier in. Ze eet alles wat haar voorgeschoteld wordt, al vindt ze niet alles lekker. Zo ontwikkeld ze een brede smaak, kent de verschillende structuren van voedsel… ach, ik houd op, voel me een beetje een reclame-bord :mrgreen: :lol:
beide al zie ik gepureerd ook gewoon als hollandse stampot die je zo met je vork fijn kan maken hahaha!
en de rest at ze gewoon normaal…
Fruit heb ik wel een tijd gepureerd anders moest ze het niet :roll: maar ook dat ging over haha
Ik prak/ pureer alles, fruit met een rasp. Ik heb Rapley wel geprobeerd, maar alles gaat resoluut op de grond. Ik vind het dus zonde om een kilo broccoli te moeten koken, zodat Liam misschien 1 roosje naar binnen krijgt.
Met brood doe ik het wel, dat werkt nog het beste. Misschien dat hij de structuur daavan fijner vindt dan die van groenten en fruit.
Tussendoor blijf ik nog wel eens wat proberen, want het idee van Rapley vind ik geweldig, maar is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.
Ik kook broccoli voor onszelf en geef haar daarvan een roosje. Tenminste, zo deed ik het. Tegenwoordig eet ze soms meer dan papa (die niet zo van warm eten houdt)! :inlove:
ik pureer. DAn krijgt hij naar mijn idee genoeg binnen, en als ik hem een stukje brood bijiv. in zijn handen geeft dan is het leuk voor op de grond maar niet voor in zijn mond.
Straks op vakantie ga ik wel Rapley proberen.
Vooral Rapley!!! Ik prak eigenlijk alleen banaan. Als ik dat niet doe dan zit ie uiteindelijk vanzelf geprakt op de kinderstoel :mrgreen:
Maar als je twijfelt zou ik een combi doen. Brood enzo zijn leuke rapleydingen. Ik lees ook wel eens dat je bijvoorbeeld gepureerde wortel geeft, maar tegelijkertijd ook een stukje wortel in de hand geeft.
Ligt er denk ik ook aan hoe snel je wilt dat Ymke echt eten binnen krijgt. Bij rapley kan het zijn dat het echt een tijd bijvoeding blijft.
Liefs Pinot
In het begin heb ik het warme eten geprakt. En dan op een lepel. Later kon ze het beter zelf vasthouden dus nu krijgt ze alleen nog maar stukjes. Toen ik net met stukjes begon konden haar handjes dat nog niet zo goed, toen heb ik het op een kindervork geprikt.
Roosmarijn (9 maanden) eet (op zijn rapleys) per dag (bijvoorbeeld): 2 boterhammen (met korstjes) met appelstroop en pindakaas, 2 stuks fruit (banaan + peer), 1 tomaat, 6 penne’s (pasta), 1 rijstwafel, 3 flessen melk, 1 beker yoghurt (goed vol, dat drinkt gemakkelijker).
wij zijn echte rapley fans!!! alleen yoghurt/kwark gaat met een lepeltje, de rest doet mevrouw wel zelluf
Celiza krijgt gepureerd eten en als wij eten ook nog de groente gewoon een stuk om mee te klooien en te leren hoe het voelt en proeft enzo…
Naar mijn idee een prima combi,ze eet goed haar 200gr groente met aardappel/rijst/pasta en vlees/kip/ei en daarna krijgt ze iig een idee hoe het eten straks gaat zijn
Ik geef nu versfruit gepureerd en straks ga ik aan de slag met potjes koken voor de avond…al pureer je het ik vind vers wél iig dichterbij de ware smaak komen dan die potjes :sick: