rapley combineren?

Straks ga ik met Fenna naar de dietiste om de bijvoeding te bespreken. Ik wil eigenlijk starten met Rapley en ga daar ook naar vragen, maar ik vraag me af of je daarnaast ook bijv. geprakt eten kan geven. Of leren ze het dan minder snel. heeft iemand hier ervaring mee?

he kiddo,

deze moet bij bijvoeding staan denk ik… :lol: (ik denk dat je bij het bvgedeelte ook wel antwoord krijgt op je vragen)…

hier geen ervaring met rapley…

gr patricia

Ja ik had hem idd bij bijvoeding geplaatst. dacht ik. :?

Blijkbaar had ik haast vanochtend en heb met mijn neus zitten kijken.

Volgens mij staat het netjes bij “bijvoeding” hoor. :wink:

:mrgreen:

@ruud wrote:

Volgens mij staat het netjes bij “bijvoeding” hoor. :wink:

het spookt hier :shifty:

Ik ben met Yvan begonnen met Rapley, maar geef ook wel eens wat geprakt hoor. Yvan mag eerst zelf aanklooien met wat we hem aanbieden en vervolgens (als dat niet helemaal goed lukt) bied ik hem wel eens wat geprakt of geraspt aan.

Mango of peer bijvoorbeeld glipt hem uit de vingers (alles ligt binnen notime op de grond), maar een beetje geraspt (niet te fijn) op een lepeltje vind hij heerlijk. Ik ben niet helemaal zuiver in de rapley leer dus, maar geef hem geen potjes gepureerd voedsel en de hoeveelheid die hij geprakt krijgt is ook bij lange na niet zo groot als een potje. Het is met name voor de smaak en dat past dan weer wel in de rapley leer toch ? :mrgreen:

Ook niet alle groente of fruit leent zich goed voor rapley vind ik. Bietjes bijvoorbeeld, hoe bied ik hem dat als Rapley aan… geen idee. Dat meng ik dus met een stukje aardappel (grof) en bied hem dat op een lepeltje aan. Hij eet het meteen op.

ik doe heel rustig aan met de bijvoeding. Borstvoeding blijft hoofdvoeding voorlopig. Alle bijvoeding komt dan ook ná de BV.

Rijstwafel kan Yvan wel al heel goed zelf eten en broccoli, banaan kan hij wel, maar vindt hij niet zo lekker, appel weer wel… het is zo leuk om te zien wat ze met voedsel doen…

succes, en er is een topic voor startende rapley’ers (met foto’s). Zin om mee te doen ?

groetjes,

hazze

Hazze zoals jij het zegt, wil ik het ook ongeveer gaan doen.

Maar appel, hoe bied je dat dan aan vraag ik me af? In stukjes gesneden? En is dat dan niet glibberig? of een banaan lijkt me bijv ook zo glibberig

edit: Ik denk dat je deze link bedoelt? http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=34389&start=30

ja, die bedoel ik! :inlove:

Ik had er imiddels ook al wat gepost :mrgreen:

Vind die rapley foto’s zooo leuk om te zien. Maar goed laten we hier weer on topic gaan…

Ik schil de appel en snijd hem in voor Yvan hanteerbare stukjes. Appel is niet zo heel glad en je zult verbaasd staan over wat ze er van af kunnen bijten zonder tanden!.

Peer en mango zijn wel glibberig, dat eindigt hier al heel snel op de grond helaas… dus dan ‘prak’ ik wat grof en geef dat nog met een lepeltje, kan ie toch een beetje aan smaakjes wennen, want hij vindt het wel heel lekker! Hij wordt ook een beetje boos als hij niets ‘krijgt’…hihi

Sommige kindjes kunnen juist beter overweg met gladde dingen heb ik wel ergens gelezen, dus gewoon uitproberen denk ik maar!

enne … heb je mooie :inlove: foto’s inmiddels gezien! :thumbup:

groetz

hazze

Ik combineer ook, de echte happen geef ik geprakt, de boterham en extra groenten en aardappels en extra fruit krijgt ze uit het vuistje…

Zo krijgt ze 's avonds een potje en bij ons aan tafel hapt ze boontjes bloemkoolroosjes en bl;okjes gekookte aardappel mee.

Ik heb gelezen dat je bijvoorbeeld het stukje onderaan iet moet schillen. Dus dan houden ze een stukje schil vast, dat is makkelijker vasthouden, dan geschild. (met namen peer)

Wij doen een combi. Een deel geprekt eten (wel met stukjes) en een deel rapley. Britt moet wat meer voeding binnen krijge, dus het echt eten van volume van een lepeltje is noodzaak. Maar voor de motoriek en andere voordelen van Rapley, doen we het op de Rapley manier.

even een update

vandaag heb ik haar broccoli in haar knuistjes gegeven en ze gaat er in bijten. Ik geloof dat ze nog wat binnenkreeg ook :inlove:

Daarna toch nog maar wat prut gegeven zodat ze écht genoeg binnenkreeg. Maar het was een avontuur.

Morgen weer :wink:

vraagje aan jou Kiddo: hoeveel moet ze volgens jou binnen krijgen? En hoeveel bv krijgt ze er nog naast? (gewoon nieuwsgierig :shifty: )

Wij combineren ook, gewoon omdat ik het makkelijker vind en omdat Jasmijn echt beter gepureerd eet.

Maar de stukken is ook echt onwijs leuk!!!

Bij Isabel hebben we het ook gedaan, en het is me supergoed bevallen!

Dus nu doen we het weer gecombineerd!

Zo grappig om te zien dat die kleintjes precies weten wat ze ermee moeten doen!

Ik had gisteren Jasmijn een stuk peer gegeven, ik moet een beetje helpen vasthouden, want hij was iets te glad. Ze heeft twee tandjes onder en daar kon ze heel goed mee afschrapen ha ha.

Groetjes Alex

@Biebels wrote:

vraagje aan jou Kiddo: hoeveel moet ze volgens jou binnen krijgen? En hoeveel bv krijgt ze er nog naast? (gewoon nieuwsgierig :shifty: )

Staat bij mij geen hoeveelheid voor, maar ik merk dat ze als ik pureer 2 tot 4 ‘ijsklontjes’ eet en met Rapley komt vrijwel alles op de grond terecht. Omdat wij ook allergieen uittesten is het wel van belang dat ze een halve tot een hele eetlepel van iets eet. Anders weten we nog nite of en hoe ze erop reageert. Vandaar dat ik zei: genoeg binnenkrijgt. Verder maakt het me niet uit hoeveel ze eet hoor. Als ze maar genoeg drinkt bij mij.