raamplakspul verwijderen

Ik weet de officiële naam niet, vandaar raamplakspul. Dat heb ik hier op de keukendeur zitten, het zit er al jaren, maar het is lelijk geworden. Ik bedoel dat folie dat je opplakt om bijv inkijk te voorkomen het zit over het hele raam heen. Frischling, als jij dit leest, ik bedoel hetzelfde spul als jij op het onderste raampje van je deur hebt zitten.

Ik kijk er net naar, en het ziet er gewoon écht niet meer uit. Er moet nieuwe op aangebracht worden. Het is helemaal verkleurd, en de afgelopen dagen is het zelfs bruin uitgeslagen (nicotinekleur terwijl hier niet eens gerookt wordt…). Ik denk dat dat door de hete zon is gekomen, het was aan de onderkant ook al wat verkleurd, maar zo erg als nu is nog niet eerder voorgekomen. Nu wilde ik het er af trekken, maar dat gaat dus niet 1,2,3. ik krijg alleen kleine stukjes eraf, andere stukken lijken wel versmolten met het raam te zijn. Dus mijn vraag: wie heeft de gouden tip?

Met een fohn?? :think:

helaas had ik dat vorige maand ook zo. Ik heb tot bloedens toe iedere keer een klein stukje met mijn nagel eraf gehaald. Maar volgens mij heb je vast iets van stickerverwijderaar ofzo???

Met een fohn kan, maar dan wel geleidelijk je hele raam voorzichtig verwarmen want als het op 1 plek te heet wordt barst je raam!

Geduld en warmte lijken mij de enige oplossing

in ons huis zaten ook raamfolie. Ik heb ze ingesopt met een soppie en dan kun je hem daarna er gewoon aftrekken. Zoveel moeite kost het dan niet. De tip is ook als je de folie er weer op wilt krijgen de raam in te soppen, nat maken en dan de folie er op te plakken. Wanneer het nat is kun je het nog verdraaien en recht trekken.

Met een trekker kun je dan al het water wegtrekken.

probeer maar eens…bij ons lukte het wel iig :smiley:

@kloos wrote:

in ons huis zaten ook raamfolie. Ik heb ze ingesopt met een soppie en dan kun je hem daarna er gewoon aftrekken. Zoveel moeite kost het dan niet. De tip is ook als je de folie er weer op wilt krijgen de raam in te soppen, nat maken en dan de folie er op te plakken. Wanneer het nat is kun je het nog verdraaien en recht trekken.

Met een trekker kun je dan al het water wegtrekken.

probeer maar eens…bij ons lukte het wel iig :smiley:

Ja dat ga ik eerst doen. Zoals jij omschrijft dat het opgeplakt moet worden, zo heb ik het ook gedaan. Die tip had ik nl ook gekregen, en werkt idd perfect. Op de slaapkamers zitten de banen er nu ook heel mooi in :thumbup: . Maar ben benieuwd of het ook werkt als je het weer ongedaan wil maken, zeker met spul dat er al jaren op zit…Anders zal ik idd de föhn maar pakken. Goed dat je het zegt van raam geleidelijk verwarmen Mamy, anders was mijn raam ws wel geknapt, daar had ik niet aan gedacht.

De manier waarop Kloos het beschrijft is alleen als er geen lijm op het folie zit?

Ik heb lijmloos folie op mijn raampjes in de gang, dat is idd met wat water en dan je het folie erop ‘plakken’, het zuigt zich als het ware vast.

Ik kan het er ook zo weer aftrekken.

Het folie wat jij bedoelt is met lijm. Volgens mij kun je een doe-het-zelf zaak wel lijmoplosser kopen, scheelt een hoop gepiel.

Ja bij de bouwmarkt hebben ze flesjes met stickerverwijderaar :wink:

SUCCES :thumbup:

ff tip als je nieuwe folie erop gaat doen je hebt tegenwoordig van die statische die plakt zonder lijm elke keer als je je ramen lapt kan je ze er heel makkelijk afhalen en weer opdoen ze zijn iets duurder maar veel handiger geen bubbels en vieze zwarte randen :smiley:

Ik heb die ook gekocht nadat ik de oude er eindelijk na dagen peuteren :roll: af had

Inderdaad die sticker verwijderaar of nagelak remover wil ook nog wel eens werken.

Of gewoon aceton, te koop bij de drogist. Succes ermee!

of wasbenzine, werkt ook super en lekker goedkoop!

maybe sticker verwijderaar…

Pindakaas erop smeren. Of anders lampenolie, dat verwijdert ook stickerresten.

@Brimiri wrote:

Pindakaas erop smeren. Of anders lampenolie, dat verwijdert ook stickerresten.

Huh? Ik zou het haast proberen hahaha, maar ben bang dat de woonkamer niet meer te betreden is (open keuken). Ik ga morgen de stickerverwijderaar maar eens proberen. Ik laat het resultaat nog even weten!

Hihihi, de olie die in de pindakaas zit werkt ook oplossend, vandaar pindakaas. :wink:

kijk eens bij de lokale autowasstraat, er zijn speciale krabbers speciaal voor stickers e.d. die zullen zowiezo je raam ook niet bekrassen want dat kan bij auto’s ook neit in de lak gebeuren. zit een behoorlijk scherp mesje op daarme haal je het er zo af.

eventueel hebben ze daar vast ook nog wel meer tips want je wil niet weten hoevaak mensen de auto bestickeren en beplakken en het er daarna toch niet zo mooi vinden. kennis van ons werkt bij zon wasstraat vandar dat ik dat wist :mrgreen:

Ik heb het er inmiddels af! Met een scherp stanlymesje benik achter de folie gegaan en het zo stukje voor stukje verwijderd. Zo meteen dan gaat de stickeroplosser eroverheen voor de lijmresten te verwijderen die achtergebleven zijn (de pindakaas werkte niet :slight_smile: ) . Bedankt voor de tips! :-*

geen idee hoe je het er af krijgt. ik weet wel dat het bij ons zo is dat we met dat spul op de ramen niet verzekerd zijn tegen glasschade…

(glasverzekerging via woningbouw)

Dat is natuurlijk niet wat je wou weten. maar ik dacht ik laat het toch even weten. :smiley: