Raambekleding, ik kan niet beslissen!!!

We wonen bijna 5 jaar in ons huis en hebben toentertijd de gordijnen overgenomen. Ik vond ze al niet zo top maar inmiddels ben ik ze echt beu. Wil ze dus nieuwe!!! Alleen…ik kan niet kiezen. De huidige zijn donkerbruin, beetje stugge, gladde, glanzende stof (die flink kreukt na het wassen en noooooit meer glad wordt :shock: ). Kijkt een beetje goedkoop. Eronder hangen vitrages in gebroken wit.

Het gaat om een erker met 6 ‘stukken’ raam, van het plafond tot op de vloer. Daartussen houten kozijnen, net van het wit af. In het midden van de raampartij nog een stuk smaller raam, van zo’n 30cm breed. Daar zitten van boven naar beneden nog een paar dwars-kozijntjes in.

Ik heb nieuwe gordijnen gezien, van een mooie soepele stof, lijkt op linnen. Kleur beetje zilvergrijs. Zou net als de gordijnen van nu een dubbele vlinderplooi worden, en de vitrages laten hangen. We hebben ook kooflijsten (sierlijsten) aan het plafond, bij de erker voor de gordijnrails geplaatst.

Maar…ik twijfel of ik wel gordijnen wil. Luxaflex (en andere merken) hebben ook hele mooie oplossingen! Duette plissé en facette shades bijvoorbeeld. Ik weet alleen niet of dat hier mooi is want:

Past dit bij de sfeer die ik wil: warm, gezelig maar wel modern (we hebben een houten vloer, notenhouten meubelen, mosgroen op een paar muren en accessoires, andere muren crème, fotowand met chromen lijstjes, kaarsen, houten takken als decoratie, enkele kleuraccenten in fuchsia en paars, kortom: rustig, natuurtinten, warmte)? Past zo’n systeem bij onze ramen, zeker gezien dat middenstukje met stukjes horizontaal kozijn? Liefst wil ik dan geen overgordijnen erbij (ook vanwege het budget…) maar wordt dat niet te kaal? Mijn man wil eigenlijk wél dat het in de zomer nog een beetje donker gemaakt kan worden in de kamer als hij film wil kijken of zo. :? De oplossing die we kiezen, zou ook voor de andere ramen in de woonkamer komen: smal raampje opzij (kamerhoog en ca. 30cm breed, aan de straatzijde) en tuindeuren bij de eethoek.

Aangezien het een flinke investering is denk ik er errug goed over na… :shifty: maar kom er niet uit. Offerte van de gordijnen die ik heb gezien was bijna 1500 euro voor overgordijnen bij de erker en tuindeuren en vouwgordijnen voor het smalle raampje opzij. Heb op de site van Luxaflex al veeeeeeeel foto’s bekeken maar het blijft lastig.

Wie heeft ervaring, tips???

Hier hetzelfde probleem, wat vind je van die nieuwe variant combi luxaflex en lamellen? Ik kan alleen niet op de naam komen… :think:

Hoe is met je meisje? Ik ben benieuwd hoe ze er nu uitziet :angel:

Ik hou dus heel erg van mooi strak.

Dus mooie (semi)transparante rolgordijnen. Plissé- of vouwgordijnen, ik mag dat wel.

Helaas hebben wij ook vitrage en cremé overgordijnen…

Wil ook graag nieuwe, maar het is inderdaad een flinke investering als je je hele verdieping opnieuw moet bekleden, zeker als er andere dingen voor gaan (badkamer).

Tegenwoordig heb je zoveel moois.

Ik zou eens een showroom binnenstappen en kijken wat ze allemaal hebben aan mogelijkheden en stoffen.

Wij hebben plisségordijnen (dubbelsysteem) van de Hema. Die hebben zo nu en dan 20% korting op alle gordijnen en ook daarop. Ben er zelf heeeeeel blij mee, is het geld echt waard geweest :thumbup:

Maar wij hebben een vrij strak verbouwd jaren '30 huis, een heel andere stijl dan die jij beschrijft…

Wij hebben voor de ramen standaard ecru rolgordijnen waar je niet doorheen kunt kijken. Deze kun je overdag optrekken tot de hoogte die je wilt of helemaal tot boven. 's avonds sluit het alles af. We hebben dan aan de zijkanten van elke raam een strook ecru vitrage hangen met ingewerkte streep op een roe met sierstoppen. De vitrage hangt dus opengeschoven voor een stukje van het raam (geen ingestikte plooien) en in het midden op de vensterbanken bij alle ramen dezelfde planten bak. Ik vind dat het mooi en rustig er uit ziet en praktisch is.

Hier even foto’s van onze erker

Oeh, dat vind ik mooi, Noor82, en erg handig ook! Dat wil ik ‘later’ ook. :slight_smile:

Wij hebben nu iets soortgelijks van de Kwantum, alleen kunnen ze alleen van boven naar beneden. Groot voordeel van deze (en tevens de hoofdreden dat we ze gekocht hebben) is dat ze geen touwtjes hebben! Erg handig met touwtjes vretende katten in huis. :thumbup:

Daarbij hebben we gordijnen (die ik nog steeds erg mooi vind - mag ook wel, want ze waren ook enorm duur). :slight_smile: Die hadden we eerst, maar in de zomer scheen de zon wel heel erg in de kamer…vind het dan alleen zo zonde om de gordijnen dicht te doen, vandaar dus iets er bij gekocht.

@Juffie: Ik denk dat Duette plissé wel mooi is/kan zijn bij wat jij omschrijft als jullie inrichting? Dat andere vind ik wat moderner ogen en ik vind het ook gewoon minder mooi. :wink: :slight_smile:

het grootste voordeel van gordijnen vind ik dat ze goed warmte vast houden!

Daarom hebben wij voor gordijnen gekozen.

Pff, dat probleem hebben wij ook gehad bij ons nieuwe huis. We hebben daar een raam van 2,5 bij 3,5 meter zonder verdeling. Lekker licht maar een ramp voor gordijnen. Ik wilde perse iets voor het raam, niet gordijnen die je openschuift. Vitrage en inbetweens vind ik zelf niet zo mooi, en te dicht. Een rolgordijn of vouwgordijn kon ook, maar dan kijk je er nog zo onderdoor.

Uiteindelijk na heel lang zoeken en wikken en wegen hebben we jaloezieen (Luxaflex is een merknaam :wink: ) genomen. En het is super. 50 mm breed, met van die linnen stroken van boven tot beneden. Je kunt ze net zo draaien dat mensen niet zo makkelijk binnen kijken, maar je wel al het licht van buiten hebt, ze kunnen helemaal open, zodat het lekker open is, maar ook totaal dicht zodat het binnen donker is en niemand erdoor kan kijken.

Ik ben er erg blij mee.

Succes!

Bedankt voor de reacties!

@ Noor, mooi!!! Hebben jullie ook nog overgordijnen of verder niets? Weet je nog wat jullie ervoor kwijt waren bij de Hema? Ik kom bij de winkel waar ik de gordijnofferte van heb wel bijna aan 1000 euro voor de plissés, 6x plissé kamerhoog van ongeveer 50cm breed, 1x kamerhoog van ongeveer 30cm breed en 2x ongeveer 180cm hoog en ongeveer 50cm breed. En dat bottom up/top down systeem voor de eerste 8 exemplaren.

@ Littlewonder: dat klinkt ook erg mooi! Lopen jullie ramen door tot op de grond? Hier dus wel.

Ik heb nog een andere optie in mijn hoofd. Aan de voorkant plissé per raamdeel, het middelste smalle stukje open laten. Dan kunnen de plissés zo worden opgetrokken dat ze alleen op ooghoogte hangen. Daarbij (lichte, linnen-achtige stof) overgordijnen. Aan de tuinkant alleen plissés, geen gordijnen erbij.

Heb inmiddels twee mappen thuis voor plisséstoffen…pfff. Gordijnstof had ik wel al ‘uitgekozen’, als het gordijnen (erbij) worden tenminste. Maar dan volgt probleem: welke kleur plissé? Wel of niet transparant? Wel of geen werkje erin?

Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar het was zeker een stuk goedkoper dan de luxaflex offerte die we ook hadden.

We hebben geen overgordijnen.

NU is bij de Hema weer een 20% kortingsactie en op de site kun je ook een kostenberekening maken.

@Noor82 wrote:

Hier even foto’s van onze erker
Die wil ik oooooooook…waar heb je ze vandaan? :angel:

@Noor82 wrote:

Wij hebben plisségordijnen (dubbelsysteem) van de Hema. Die hebben zo nu en dan 20% korting op alle gordijnen en ook daarop. Ben er zelf heeeeeel blij mee, is het geld echt waard geweest :thumbup:

Maar wij hebben een vrij strak verbouwd jaren '30 huis, een heel andere stijl dan die jij beschrijft…
goed lezen sassssssss :wall:

Hoe heten ze dan :shifty: :oops: 8)

Het zijn Plisségordijnen van de Hema (link). Ik heb de ‘lichtdoorlatend vilt’, type B.

Hopelijk kom je er zo uit!

Dank je wel…

Helaas kan het maar tot 1.90 breed…en ons raam is veeeeel breder :frowning:

Gordijnen uitzoeken is zoooo moeilijk. Mocht je nu wel kiezen voor bijv. de plissee (wat wel heel mooi is), zou je ook nog kunnen kiezen om aan beide zijden van een raam een stukje gordijn op te hangen. Zodat het lijkt of je wel gordijnen hebt hangen. Snap je me eigenlijk nog :think: 8)