Pyjama's weggooien?

Mijn dochter Arwen heeft alleen maar pyjama’s van de HEMA. :frowning:

Gevaarlijke stoffen in kinderpyjama’s

Uitgegeven: 26 maart 2008 18:35

Laatst gewijzigd: 26 maart 2008 18:54

BRUSSEL - In kinderpyjama’s kunnen stoffen zitten die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Winkels als Hema, Zeeman en Prémaman horen bij de schuldigen.

Het gaat om ftalaten, formaldehyde en verboden kleurstoffen. Test-Aankoop onderzocht vijftien pyjama’s voor kinderen van twee en drie jaar.

In drie winkelketens, waaronder Hema en Zeeman, werd in de onderzochte kledingstukken een teveel aan ftalaten gevonden.

Die stof, die vooral gebruikt wordt in de bedrukking van kleding, heeft een negatief effect op het voortplantingsstelsel en kan de gezondheid in het algemeen schaden.

Hoofdpijn

De pyjama’s van Zeeman hadden daarnaast volgens Test-Aankoop ook een te hoge concentratie van formaldehyde. Dat is een stof die huidirritaties, ademhalingsproblemen, hoofdpijn en misselijkheid kan veroorzaken.

Het bedrijf Prémaman komt er slecht af in het onderzoek. In een pyjama van dat bedrijf vond de consumentenorganisatie een te hoge waarde van azokleurstoffen. Die kunnen ontbinden in kankerverwekkende arylamines. Europa verbiedt het gebruik van 22 arylamines.

Substanties

De textielsector is een van de meest vervuilende sectoren door de vele chemicaliën die tijdens het productieproces gebruikt worden. Volgens Test-Aankoop is de wetgeving rond chemische substanties in textiel ontoereikend.

Volgens Test-Aankoop verschuilen ketens als Hema en Zeeman zich achter niet-bestaande wetgeving. Prémaman gaf volgens de Belgische consumentenorganisatie zelfs geen enkele uitleg.

In het Nederlands recht is dit verbod opgenomen in de Warenwetregeling algemene chemische productveiligheid. Het gebruik van drie ftalaten (DEHP, BBP, DBP) die effecten hebben op de ontwikkeling en voortplanting wordt daarmee in alle kinderspeelgoed en kinderverzorgingsartikelen beperkt tot maximaal 0,1 massaprocent van de weekgemaakte massa. Voor de drie overige ftalaten (DINP, DIDP en DNOP) geldt dezelfde beperking voor gebruik in kinderspeelgoed en kinderverzorgingsartikelen die in de mond genomen kunnen worden. Andere ftalaten mogen vrij gebruikt worden.

In andere producten dan kinderspeelgoed en kinderverzorgingsartikelen mogen alle ftalaten zonder uitzondering vrij worden gebruikt.

o grutjes… hier word ik nou echt helemaal niet goed van he… :oops:

tis ook altijd wat en ze hebben ook altijd wel iets te z…ken…, volgens mij als je alle bedrukte , geverfde of weet ik veel wat voor producten uit gaat pluizen is niks goed :wall:

dus eigenlijk… we moeten gewoon terug naar moedertje natuur en vachten gaan dragen , wol gaan spinnen , katoen gaan plukken … dan word het lekker saai(wel weer makkelijk kiezen want het is dan allemaal weer 1 pot nat hahahaha)

sorry niet persoonlijk bedoeld hoor maar soms… word ik een beeeeetje kriegel van dit soort berichtjes…

Welke ketens hebben ze dan allemaal onderzocht? Alleen deze drie of nog meer. Ik vraag me af of het niet in vrijwel alle bedrukte pyjama’s zit namelijk en het niet gewoon anti-reclame is.

@jacsansil wrote:

o grutjes… hier word ik nou echt helemaal niet goed van he… :oops:

tis ook altijd wat en ze hebben ook altijd wel iets te z…ken…, volgens mij als je alle bedrukte , geverfde of weet ik veel wat voor producten uit gaat pluizen is niks goed :wall:

dus eigenlijk… we moeten gewoon terug naar moedertje natuur en vachten gaan dragen , wol gaan spinnen , katoen gaan plukken … dan word het lekker saai(wel weer makkelijk kiezen want het is dan allemaal weer 1 pot nat hahahaha)

sorry persoonlijk bedoeld hoor maar soms… word ik een beeeeetje kriegel van dit soort berichtjes…

:lol: :lol:

Ik heb net naar de Hema gebeld en wordt vanmiddag terug gebeld…

Ben benieuwd wat ze zeggen…

Veron heeft ook alleen maar pyama’s van de Hema…

Zij raadde nu al wel aan om ze voorlopig tot het onderzoek wat ze zelf hebben gestart de pyama’s niet meer aan te geven…

Ik geef ze dus ook niet meer aan, ik heb er weinig zin in om ze nu nog aan te geven…

gr patricia

Ik heb een reactie gekregen van de HEMA:

Voor zover ons bekend zijn de in de pyjama verwerkte stoffen ftalaten niet schadelijk voor de gezondheid.

Naar aanleiding van de publicatie hierover is onze kwaliteitsafdeling de zaak tav de wetgeving aan het onderzoeken.

HEMA zal er alles aan doen om twijfels en vragen hierover te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

HEMA Consumentenservice

Netjes dat ze zo snel reageren.

En Jacsansil, als je je ergert aan dit soort berichtjes, lees ze dan gewoon niet. Als ik door zoiets simpels als een ander pyjamaatje kopen voor mijn dochter ervoor kan zorgen dat ze minder giftige stoffen binnen krijgt (want ze zitten ongetwijfeld in meer spullen die we in huis hebben), waarom zou ik dat dan niet doen? En waarom zou ik andere moeders hier dan niet op hetzelfde idee brengen?

Liefs,
Winnie

@Winnie11 wrote:

Ik heb een reactie gekregen van de HEMA:

Voor zover ons bekend zijn de in de pyjama verwerkte stoffen ftalaten niet schadelijk voor de gezondheid.

Naar aanleiding van de publicatie hierover is onze kwaliteitsafdeling de zaak tav de wetgeving aan het onderzoeken.

HEMA zal er alles aan doen om twijfels en vragen hierover te voorkomen.

Met vriendelijke groet,

HEMA Consumentenservice

Netjes dat ze zo snel reageren.

En Jacsansil, als je je ergert aan dit soort berichtjes, lees ze dan gewoon niet. Als ik door zoiets simpels als een ander pyjamaatje kopen voor mijn dochter ervoor kan zorgen dat ze minder giftige stoffen binnen krijgt (want ze zitten ongetwijfeld in meer spullen die we in huis hebben), waarom zou ik dat dan niet doen? En waarom zou ik andere moeders hier dan niet op hetzelfde idee brengen?

Liefs,
Winnie

oke dan als het zo moet ik zei nog zo het is niet persoonlijk , maar je wordt tegenwoordig met dit soort onzin doodgegooid en daar word ik dus niet goed van en eerlijk gezegd vind ik het hele gebetuttel tegenwoordig helemaal van den zotte, dit mag niet zus mag niet zo is niet goed , we moeten onze kinders maar in glazen huisjes stoppen...

zo en nou hou ik erover op want dit is niet het discussie topic....

Ik ben het wel met je eens. Veel van die berichten (de meeste) zijn paniekberichten en uiteindelijk is er niets aan de hand. Er zit nogal een verschil in met iets te hoog of veels te hoog (waarbij de negatieve effecten vaak pas tellen). Niemand beseft meer dat wij zelf waarschijnlijk in onze jeugd kleding droegen waar de waardes vele malen hoger lagen dan nu het geval is.

Ik kan me nog herinneren dat er een “rel” was omdat in een merk boter teveel van een stof bevatte die kankerverwekkend kon zijn. De waarde lag overigens net boven de grens. Tuurlijk goed om te corrigeren, grenzen zijn er niet voor niets, maar er komt dan gelijk zo’n bericht dat je bijna denkt dat je er wel iets aan over moet houden en dat je gif hebt gegeten. Terwijl een gemiddeld stukje vlees van de bbq vele malen meer van deze stof blijkt te bevatten dan een heel pakje boter. Kijk als ze dit erbij vermelden, dan kun je het als consument relativeren.

@jacsansil wrote:

[oke dan als het zo moet ik zei nog zo het is niet persoonlijk

Eigenlijk is het woordje “niet” weggevallen uit je eerste berichtje, maar ik had al zoiets bedacht. :mrgreen:

En nu weer on topic, ik ben benieuwd wat babylover voor reactie krijgt van de HEMA.

Liefs,

Winnie

Ik heb zojuist nog een mail ontvangen van de HEMA:

Naar aanleiding van het onderzoek naar de kinderpyama's kunnen wij u het volgende meedelen.

Testaankoop in België heeft onderzoek gedaan naar aanwezigheid van een aantal chemische stoffen; ftalaten, formaldehyde, azo kleurstoffen, zware metalen en benzeen met als doel specifieke wetgeving rond de bovengenoemde stoffen op textiel te bespoedigen.

Alle HEMA producten voldoen aan alle wettelijke eisen.

Ftalaten kunnen eventueel alleen voorkomen in plastic prints op kindertextiel. Hierin is HEMA dan ook geen uitzondering. In deze test is de HEMA kindercollectie 1 pyama onderzocht.

Hierop is een, volgens Testaankoop, te hoge concentratie van ftalaten aangetroffen. Bij normaal gebruik van de pyama is er geen gevaar voor de gezondheid. Er bestaat op dit moment geen norm of wetgeving over het gebruik van ftalaten in textiel. Deze bestaat wel voor het gebruik van ftalaten in kinderspeelgoed en kinderverzorgingsartikelen.

Wetgeving wordt opgesteld op basis van een risicoanlyse. Textiel is daarbij niet als risico aangemerkt.

HEMA heeft, vooruitlopend op een te ontwikkelen Europese norm voor het testen van ftalaten in textiel, per 1 januari jongstleden de specificaties aangepast en HEMA staat geen ftalaten meer toe op textiel. Dit zal worden doorgevoerd in de komende collecties. Voor de huidige collectie ziet HEMA geen aanleiding deze uit de winkel te halen, gezien er geen gevaar bestaat voor de gezondheid bij normaal gebruik.

Met vriendelijke groet,

Hema Consumentenservice

Mijn dochter slaapt in een slaapzakje, dus ze kan niets geks met de prints doen. Ik denk dat ik haar toch gewoon de HEMA-pyjama's aan doe.

Liefs,
Winnie

@Winnie11 wrote:

Ik heb zojuist nog een mail ontvangen van de HEMA:

Naar aanleiding van het onderzoek naar de kinderpyama's kunnen wij u het volgende meedelen.

Testaankoop in België heeft onderzoek gedaan naar aanwezigheid van een aantal chemische stoffen; ftalaten, formaldehyde, azo kleurstoffen, zware metalen en benzeen met als doel specifieke wetgeving rond de bovengenoemde stoffen op textiel te bespoedigen.

Alle HEMA producten voldoen aan alle wettelijke eisen.

Ftalaten kunnen eventueel alleen voorkomen in plastic prints op kindertextiel. Hierin is HEMA dan ook geen uitzondering. In deze test is de HEMA kindercollectie 1 pyama onderzocht.

Hierop is een, volgens Testaankoop, te hoge concentratie van ftalaten aangetroffen. Bij normaal gebruik van de pyama is er geen gevaar voor de gezondheid. Er bestaat op dit moment geen norm of wetgeving over het gebruik van ftalaten in textiel. Deze bestaat wel voor het gebruik van ftalaten in kinderspeelgoed en kinderverzorgingsartikelen.

Wetgeving wordt opgesteld op basis van een risicoanlyse. Textiel is daarbij niet als risico aangemerkt.

HEMA heeft, vooruitlopend op een te ontwikkelen Europese norm voor het testen van ftalaten in textiel, per 1 januari jongstleden de specificaties aangepast en HEMA staat geen ftalaten meer toe op textiel. Dit zal worden doorgevoerd in de komende collecties. Voor de huidige collectie ziet HEMA geen aanleiding deze uit de winkel te halen, gezien er geen gevaar bestaat voor de gezondheid bij normaal gebruik.

Met vriendelijke groet,

Hema Consumentenservice

Mijn dochter slaapt in een slaapzakje, dus ze kan niets geks met de prints doen. Ik denk dat ik haar toch gewoon de HEMA-pyjama's aan doe.

Liefs,
Winnie

dit hebben ze mij dus aan de telefoon verteld vanmiddag....
En hij loopt hier dus gewoon rond in zijn pyama van de Hema.....

Ik ben weer wel gerustgesteld....
Hij eet tenslotte zijn pyama niet op :lol:

gr patricia

enne…

Formeldahyde zit in nagenoeg ALLE nieuwe kleding, dit was je er echter UIT…

Tenzij je zo iemand bent die nieuwe kleding fijn vind ruiken.

Maar hier vind ik het stinken en Ruud krijgt uitslag van ongewassen nieuwe kleding (klopt want formeldahyde veroorzaakt huiduitslag)

Dus na aankoop kleding wassen en dan valt het allemaal mee als een korrel zout extra in de dode zee :lol:

Ze bedenken wel weer iets anders om iedereen mee de stuipen op t lijf te jagen.

Zou wel graag onderzoeksresultaten willen zien van “gewassen” kleding :roll:

Cell:

Jij beantwoord meteen mijn vraag waar ik mee zat na het lezen van dit topic.

Dus na het wassen is dat dat spul er (ver) uit?

Ik was altijd nieuwe kleren eerst voordat ik het aangeef of aan doe.

jahoor…

Formeldahyde is gewoon een middel wat gebruikt word om kleuren op kleding te fixeren, te voorkomen dat prints niet aan elkaar kleven en vaak is het gemengd met een ander stofje en noemt men het apres.

1 x wassen is vaak al voldoende, sommige kleding 2x, maar dat ruik je echt wel.

Nieuwe kleding vind ik echt afschuwelijk chemisch ruiken, t lijkt me dat iedereen zelf wel kan bedenken dat die chemische lucht niet zo best is.

Maar hier ruikt 1x gewassen kleding gewoon naar wasmiddel en wasverzachter.

Dus ik neem de rest van dit bericht met een dikke korrel zout.

Tja, en formaldeyde zit ook in verschillende vaccinaties. Daar hoor je trouwens niemand over want het is volgens de overheid o zo belangrijk, dat ieder kind zijn/haar prikken krijgt. En er wordt beweerd, dat de concentratie zo laag is, dat het geen kwaad kan.

Ik neem dus aan, dat je kind wel heel veel pyjamaatjes moet opeten voor het schadelijk zou zijn.

(Al vind ik persoonlijk ook kleine beetje van gifstoffen niet fijn. Niet in pyjamaatjes en ook niet in prikken)

Nou, het lijkt erop dat het afloopt met een sisser. Ben blij dat ik nog ff ingelogd heb. Was het nl. net aan het lezen toen Arwen wakker werd vanmiddag en het bleef me dwars zitten, want ook zij draagt pyama’s van de HEMA en de Zeeman. Maar goed, ze eet ze niet op, dus ik ga ervan uit dat het geen bezwaar is dat ze ze draagt. :wink:

nou al mijn pyamaatjes voor Lieke zijn van Hema ofwel zeeman ofwel premaman :? gelukkig alles eerst gewassen