puregon

ik heb vandaag een fm gehad na de negende kuur met clomid als het nu niet lukt dan ga ik hierna aan de puregon pen kunnen jullie mij vertellen wat het vrschil nu is met clomid?? heb die website al bekeken maar persoonlijke ervaringen hoor ik ook graag

Hee Roosje,



Ben ik ook weer eens! :mrgreen: Ik heb eerst twee jaar Clomid gebruikt, daarna ruim een jaar Menopur en daarna Puregon gespoten in combinatie met de IVF en ICSI-behandeling.



Puregon wordt gespoten met een prikpen, er zit een dun naaldje op. Het is heel makkelijk in gebruik en van het prikken voel je eigenlijk niks. Ik had met Clomid ontzettend veel bijwerkingen zoals duizeligheid, gigantisch veel opvliegers, enz. Met Menopur en Puregon had ik daar totaal geen last van. Puregon heeft een beter effect op je baarmoederslijmvlies, met Clomid wil dat nog wel eens dun blijven. En Puregon werkt eigenlijk voor iedereen, soms moeten ze even uitzoeken welke dosis het beste bij je je past, maar het is beter in te stellen dan Clomid. Ik had uiteindelijk dus veel liever de hormoon-injecties, omdat het bij mij veel beter werkte (ik was na twee jaar volkomen resistent voor Clomid geworden) & ik er veel minder last van had.



Alleen één tip: Zoek meteen uit hoe het met de vergoeding bij De Friesland zit! Toen ik over moest op injecties, werden die totaal niet vergoed door hen. Als je ze zelf moet betalen, kost je dat een paar honderd euro per cyclus! :? Er is wel een nieuwe regel ingegaan onlangs, dat de hormonen die bij IUI horen altijd vergoed worden. Dat was toen niet zo. Maar jij gebruikt het niet bij IUI, maar als ovulatie-inductie en dan weet ik niet zeker of het vergoed wordt. Dus navragen en anders kun je nog van verzekeraar switchen per januari!



Liefs,

Jippie

mijn arts zei vanmorgen dat het vergoed word ongeacht hoe je bent verzekerd bij de friesland :lol: ze zijn het verplicht nu alleen wil de friesland nog wel eens moeilijk doen

morgen komt er zo;n bus in het dorp en daar kun je terecht met je vragen dus daar ga ik morgen wel naar toe om het te vragen enz wil er goed op voorbereid zijn



clomid heb ik ook erg veel last van de bijwerkingen heb bijna geen haar meer op me hoofd zoveel haaruitval :cry:

en ontzettend moe, emtioneel opvliegers enz enz

Oke, dan gelden die nieuwe regels dus ook voor ovulatie-inductie. Maar ik zou het voor de zekerheid navragen bij De Friesland. Anders doen ze misschien moeilijk en dan moet je het geld eerst zelf voorschieten.

ja daarom ga ik er morgen ook even naar toe :lol: ben benieuwd zoveel geld kan ik niet steedss voor gaan schieten :?

Dit stukje komt van een mail aan mij van mijn verzekeraar:



“U vroeg of u in aanmerking komt voor vergoeding van het middel Puregon. Sinds 1 augustus 2008 wordt dit vergoed vanuit de basisverzekering bij alle vruchtbaarheidsbehandelingen, behalve bij een vierde of volgende ivf poging.”



Volgens mij is dit bij alle verzekeraars zo.



Ik ga dus ook vanaf volgende cyclus puregon spuiten. Ik vind het super spannend. Wat is bij jou de reden dat ze ipv clomid nu puregon gaan geven?? En ben je nu eerst nog bezig met een cyclus met clomid?

Purpled Roosje doet geen IUI. Bij haar is de Puregon bedoeld als ovulatie-inductie, dus zonder verdere behandeling erbij. Volgens mij zit ovulatie-inductie wel bij die nieuwe regel inbegrepen, maar zoiets moet je natuurlijk wel zeker weten. Ik heb zelf ook bij De Friesland gezeten en die zijn vrij streng en karig met hun vergoedingen. Ookal is het wettelijk bepaald, waarschijnlijk zul je ze daar eerst op moeten wijzen voordat je met de rekeningen om de oren geslagen wordt! :roll:

ik heb deze ronde idd nog met clomid gedaan hopelijk is het deze maand raak :inlove:

@Jippie wrote:

Purpled Roosje doet geen IUI. Bij haar is de Puregon bedoeld als ovulatie-inductie, dus zonder verdere behandeling erbij. Volgens mij zit ovulatie-inductie wel bij die nieuwe regel inbegrepen, maar zoiets moet je natuurlijk wel zeker weten. Ik heb zelf ook bij De Friesland gezeten en die zijn vrij streng en karig met hun vergoedingen. Ookal is het wettelijk bepaald, waarschijnlijk zul je ze daar eerst op moeten wijzen voordat je met de rekeningen om de oren geslagen wordt! :roll:




Oké ik dacht dat ovulatie inductie ook onder vruchtbaarheidsbehandelingen viel…

Nee, dat wordt los gezien van verdere behandelingen. Eerst was het zo dat bepaalde medicijnen alleen vergoed werden in combinatie met IUI of IVF/ICSI en niet als je het gebruikt om je eisprong op te wekken. Daarom werden bij mij de Clomid, Pregnyl & Menopur ook niet vergoed bij De Friesland. We zijn toen overgestapt naar CZ en die vergoedden het wel. Het is wel goed dat het nu landelijk bepaald is dat zulk soort medicijnen ook vergoed moeten worden, wel zo eerlijk!

idd wel zo eerlijk :lol: ik krijg ze alleen om goede eicellen en eisprong te krijgen is mij verteld en dan geen clomid meer

Oké ik snap het helemaal.



Roosje ik hoop ook voor je dat het deze maand nog raak is!

ben vandaag ff naar de verzekerings man geweest en die heeft me een formulier meegegeven en die moet me arts invullen waarom ik puregon nodig heb en dan gaan zij kijken of ik het vergoed ga krijgen! snap er ehct ff niks meer van :?

Zal vast goed komen, hoor! Met de IVF en ICSI moest ik ook beide keren de verzekeraar om toestemming vragen dmv formulieren die waren ingevuld door de gyn. Terwijl het wel gewoon vanuit het basispakket vergoed werd. Soms van die onnozele regels. Gewoon even melden in het ziekenhuis en dan krijg je zo een formuliertje mee met een handtekening en een stempel, stelt niet zo heel erg veel voor.

Hoi ik ben nieuw hier en ook benieuwd naar puregon/pregnyl ervaringen.



Ik heb van januari tot en met augustus clomid gebruikt. Bij de hoogste dosering heb ik 1 keer een eitje gekregen, daarna bleek ik er immuun voor te zijn geworden.

Toen over gestapt op de puregon/pregnyl injecties. Bij de 50 had ik 1 eitje en een perfecte cyclus van 28 dagen. helaas niet bevrucht. Bij de volgende ronde sloegen de 50 en 75 niet aan en bij 3 dagen 100 te hebben gespoten had ik 3 prachtige eitjes. Dinsdag morgen heb ik de pregnyl injectie gezet, waardoor ik woensdag avond mijn ei(tjes:mrgreen: ) sprong heb gehad. Flink geklust en nu dus op de wachtbank. Erg spannend allemaal.



Ik weet door de eerste ronde dat de zwangerschaps symptomen niets zeggen. Ik had werkelijk alle klachten die in het begin van een zwangerschap voor kunnen komen. Maar helaas het kwam allemaal door de puregon/pregnyl. Nu voel ik nog niets, maar wie weet gaat het dus nog komen. Helaas zegt dat nog niets, dus ik moet het echt uitzingen tot de 29ste.



Nog meer mensen met ervaringen? Ook succes verhalen zijn welkom, want ik heb er regelmatig een hard hoofd in

niemand? :frowning:

Dit is een stukje tekst van de site Freya.nl



Hierop staat o.a dat O.I vergoed wordt en ook de medicijnen daarvoor!

Ik heb zelf contact gehad met AGIS (nu ben ik nog verzekert bij VGZ) en zij bevestigen dat het vergoed wordt per 1 aug.

En volgens mij is dat zoveel voor Clomid als Puregon…



*** De medicatie die met ingang van 1 augustus 2008 opnieuw wordt vergoed vanuit het basispakket, wordt gebruikt ter ondersteuning van vruchtbaarheidsbevorderende behandelingen als IUI (intra uteriene inseminatie, waarbij het opgewerkte sperma direct in de baarmoeder wordt ingebracht) en OI (ovulatie-inductie, waarbij een eisprong wordt opgewekt). ***



Groetjes Angelique

Nog even over het verschil in werking tussen Puregon en Clomid.



Clomid is een tabletje en Puregon (of Gonal F) is een vloeistof die je spuit.



Er zit wel een groot verschil in werking:

In de eerste helft van de cyclus groeit er een follikel onder invloed van het hormoon FSH (follikel stimulerend hormoon), een hormoon dat door de hersenen wordt afgegeven, de follikel geeft na mate hij groter wordt steeds meer oestrogenen af. Oestrogenen remmen de afgifte van FSH, hoe meer oestrogenen, hoe minder FSH. Als er een bepaald hoeveelheid oestrogenen word afgegeven, pikken de hersenen dit op als signaal dat er een grote follikel zit, en stopt de afgifte van FSH en dan gaan de hersenen LH aanmaken (hormoon dat zorgt dat de follikel openbarst en de eicel vrijkomt.



Clomid is een anti-oestrogeen,en zorgt er dus indirect voor dat de hersenen meer en langer FSH af gaan geven. (PCO- patienten hebben standaard een te hoog gehalte aan oestrogenen waardoor de hersenen ‘denken’ dat er al een eisrpong aankomt en daardoor geven ze geen FSH af. dus komt er nooit een eicel tot rijping, PCO’ers hebben ook vaak een verhoogd gehalte aan LH)



Puregon/Gonaf F is een puur FSH. (follikel stimulerend hormoon).



Clomid zorgt dus indirect voor follikelgroei en Puregon/Gonal F zorgen er direct voor dat het FSH zo hoog wordt dat het sterker wordt als de oestrogenen. Heel ingewikkeld verhaal maar zo werk het, en dat is dus het essentiele verschil.

Goeiemorgen!



Ja ik ben al op de hoogte van het verschil.

Ik heb een half jaar clomid gebruikt in 2006 maar was hier resistent voor.

Nu hoop ik binnekort met mn 4e O.I. behandeling te starten met Puregon.



Heb na die clomid, alleen nog maar Puregon gebruikt.

En dat werkt bij mij het beste!

(duurt ong 15 -18 dagen voor een eisprong)



Groetjes Angelique