Puregon en overstimulatie

Hai,

Door een gebrek aan communicatie tussen artsen, heb ik een te hoge dosis Puregon voorgeschreven gekregen waardoor ik nu dus met overstimulatie zit. Er zitten 4 ontwikkelde eitjes in plaats van 2. De arts legde me haarfijn uit dat ze het heel vervelend voor ons vond, maar dat het ziekenhuis in dit geval afziet van de IUI. Dit omdat er een een veel te grote kans op een meerling-zwangerschap wat wordt gezien als ernstige complicatie.

Goddank dacht ik ondanks de paniek nog enigszins helder en vroeg of ze geen punctie kunnen doen van de eitjes die er teveel zitten. Na even discussieren en overleg tussen de artsen, ging het ziekenhuis akkoord (ik was wel compleet verbaasd, maar goed, ik had het voor elkaar).

Zijn er meer mensen die onder dezelfde condities een punctie van de eitjes hebben laten doen? Dus niet voor IVF waarbij dit eigenlijk juist de bedoeling is?

Meestal is het zo dat als je meer dan drie follikels hebt bij IUI, dat ze de hele behandeling dan afblazen. Maar ze gaan bij jou dus 1-2 follikels weghalen en dan alsnog de IUI doen? Ik heb wel eens eerder gehoord dat ze dat bij iemand gedaan hebben. Ik neem aan dat de punctie dan net zo is als bij IVF, alleen van maar 1-2 follikels in plaats van heel veel. De punctie is wel even vervelend, maar gelukkig is het bij jou zo klaar.

Trouwens: Met vier follikels heb je niet echt overstimulatie (OHSS-syndroom), zoals je dat met bijvoorbeeld IVF kunt hebben. Vier eicellen is zeker meer dan gewenst en de dosis is dus wat te hoog geweest. Maar de echte risico’s van overstimulatie heb je niet met “maar” vier follikels. Als dat het geval was geweest, waren ze niet doorgegaan met de behandeling en dan was je bloed ook nagekeken. Dus er is geen reden tot paniek of iets om je zorgen over te maken.

Ik had met de IVF 26 eicellen in plaats van de gewenste 8-10. Zelfs dat is uiteindelijk niet in OHSS geëindigd, gelukkig. Met OHSS ben je behoorlijk ziek, heb je een hele dikke buik, kun je niet meer lopen of zitten, kom je minimaal een kg per dag aan, is er de kans dat je bloed indikt en je veel vocht in je buik krijgt, zijn je eierstokken enorm opgezet. Ik mocht alleen nog in bed liggen en ik moest minimaal 3 liter water per dag wegwerken, in de hoop OHSS te voorkomen. Ik heb wel de meeste klachten gehad, ik kon ook helemaal niks meer en was opgezet. Maar we zijn er net op tijd bij geweest. Maar dat is bij jou gelukkig allemaal niet aan de orde.

Succes met de punctie en de IUI!

Bedankt voor je reactie. Het blijkt wel weer dat ik nog lang niet alles weet, want ik ging er al vanuit dat mijn situatie ook overstimulatie heet, haha ;-).

Ben wel ontzettend zenuwachtig voor de punctie maar omdat het maar 1 of 2 eitjes zijn, zal het hopelijk goed te doen zijn.

Nogmaals bedankt!

Het wordt inderdaad wel overstimulatie genoemd, want je hebt immers meer follikels dan gewenst. Maar eigenlijk staat de term overstimulatie voor het OHSS-syndroom. Maar als je dat had gehad, had je het wel gemerkt! Wanneer heb je de IUI? Alvast veel succes! :-*

De punctie en de IUI zijn morgen. Om 8.30 uur de punctie en om 11.30 uur de IUI. Ik hoop dat het te doen is want, my god, ik zie er zo ontzettend tegenop… :frowning:

Bij mij vielen de puncties echt enorm mee. Je niet te druk voor maken dus, het is zo voorbij, helemaal bij 2 eicellen. Komt vast goed!

Wel fijn dat ze dat in jullie ziekenhuis doen. Dat heb ik nog niet eerder gehoord.

Ja, ik was er ook enorm verbaasd over. Ik verwachtte echt niet dat ze met mijn voorstel tot de punctie akkoord zouden gaan, maar ik dacht: " niet geschoten is altijd mis", en dat bleek een goeie zet.

Gekke vraag misschien, maar als je zegt “het is zo voorbij”, wat moet ik me daarbij voorstellen, qua tijd, zeg maar?

De meeste tijd gaat in de voorbereidingen zitten. Bij de punctie voor IVF/ICSI krijg je eerst een uur van tevoren een morfinespuit, ik weet niet of jij die morgen ook krijgt? Als je eenmaal op de stoel ligt, word je helemaal ingepakt in steriele doeken, de gyn is ingepakt, alle spulletjes worden klaargelegd, je krijgt nog twee inwendige verdovingen (maar dat kan overal ook weer anders zijn of op een andere manier gaan) Dus voordat er eindelijk begonnen wordt, zit je daar zo een tijdje te wachten. De punctie zelf is op zich zo voorbij, zeker met 1-2 follikels. Dat is een kwestie van aanprikken en wegzuigen. Is wel eventjes pijnlijk, maar van hele korte duur. De punctie zelf zal maar een paar minuutjes duren. Je niet te druk maken, laat het over je heen komen en tijdens de punctie je proberen te ontspannen. Is best wel moeilijk. Ik hoop dat het je mee gaat vallen, succes alvast!

De tijd van het daadwerkelijke aanprikken inderdaad.

Ik kreeg steeds vlak voor dat ze de eerste prik zetten het infuus, werkte echt bijna meteen.

Ik vond het ook meer dat je er even van schrikt als ze aanprikken, dan dat het echt zeer doet. Het gevoel is namelijk niet echt te beschrijven. Ik heb verder geen inwendige verdovingen gehad.

Angelbaby Ik zat niet aan een infuus. Ik kreeg een uur voor de punctie een morfine-injectie in mijn bil en ik moest nog een pijnstiller/kalmeringspil nemen. Vlak voor de punctie kreeg ik inwendig aan de linker-en rechterkant een verdoving. Tijdens de punctie zelf kreeg ik niets meer. Het aanprikken voelde ik wel, ik vind het leegzuigen het meest “pijnlijke”. Maar dat voel je maar een paar seconden steeds. De eerste punctie was bij mij vrij heftig, omdat ik iets van 30 follikels had. Maar zelfs dat is me uiteindelijk meegevallen. De tweede keer had ik er maar vier en dat was klaar voordat ik het wist. Beide keren was het goed te doen en had ik veel erger verwacht.

Nou, uiteindelijk is het me heel erg meegevallen. Ik heb geen verdoving gehad maar er hoefde uiteindelijk maar 1 eitje te worden weggehaald. Mijn man en ik hebben besproken met de arts dat we graag met 3 eitjes de IUI wilden doen. Dat was akkoord, dus de punctie was in een vloek en een zucht gedaan. De prik zelf is niet goed te omschrijven inderdaad. Het lijkt wat op een flinke stroomschok door je hele buik heen. Ik heb daarna wel flink menstruatieachtige kramp gehad, maar de arts zei dat dat mogelijk kwam doordat de andere eitjes zijn gesprongen en het vocht uit de follikels kan die kramp veroorzaken. Normaal gesproken heb je uiteraard maar 1 eitje maar met 3 is er uiteraard 3 keer zoveel van dat vocht.

Ik heb nog even gebloed maar het viel me uiteindelijk heel erg mee!

Bedankt voor de info en de steun, meiden.

Fijn dat het je mee is gevallen! Nu maar op naar een mooi resultaat over twee weken!

Hi Anouk,

Ik ben benieuwd bij welk ziekenhuis je zit waar ze eitjes weghalen bij oberstimulatie in het IUI traject? Ik heb momenteel enorme overstimulatie maar helaas heeft dit ziekenhuis een policy om gene eitjes/eiblaasjes weg te halen.

D.

Bij de meeste ziekenhuizen doen ze het inderdaad niet. Over het algemeen wordt de behandeling stopgezet en kun je weer opnieuw beginnen. Hoeveel follikels heb je dan nu? In ons ziekenhuis doen ze IUI als je maximaal drie follikels hebt, anders niet.

rond de 15…! aan de ene kant zaten er al 5, waarvan 3 grotere; toen wist ik al dat het niet door zou gaan omdat ik wist dat er aan de andere kant ook al een aantal zaten bij de vorige controle; aan de andere kant zaten er zoveel dat we maar gestopt zijn ze precies te tellen maar het waren er zeker nog 10…(wel een aantal kleintjes)

Jeetje, zeg… Balen!!! Spuit je hormonen of neem je Clomid? Hopelijk de volgende keer een wat minder heftige reactie.

Ik gebruik hormonen (Gonal f); het idee is om nu over te gaan op een ander merk zodat ik ongeveer 83 kan spuiten. Bij Gonal ga je na 75 meteen naar 150, dus die stappen zin voor mij blijkbaar te groot…voel me wel een beetje een proefkonijn maar ik weet dat dat een erbij hoort en dat je het moet uitproberen voordat je weet hoe je lichaam er op reageert.

En dan lees ik ook op verschillende forums dat het per cyclus ook nog enorm kan verschillen met dezelfde dosis! Ik vraag me ook af of hormonen voor mij nu wel geschikt zijn: ik hem een regelmatige cyclus (zonder hormonen in ieder geval…) en een eisprong en er zijn tijdens een eerdere echo ook als eens 2 follikels gesignaleerd?

Heb nu wel even moeite me er over heen te zetten; vind het zo zonde dat we helemaal geen poging hebben kunnen doen en in september pas weer “verder” kunnen…Even slikken en weer doorgaan!

:vlinder: