Wie heeft er ervaring met de proluton injecties (is progesteron en wordt gegeven ter preventie van een vroeggeboorte als je deze in je voorgeschiedenis hebt gehad.).
Hielp het? Bijwerkingen? Vanaf wanneer kreeg je ze toegediend?
Ik hoor graag jullie ervaringen!
Hai meis, ik krijg zelf Progesteron per capsule vaginaal in te brengen maar dat is flink anders en max tot 12 weken. De injecties…ik geloof dat cynowyn (mama van Duncan met oooh uit mijn hoofd 27 weken geboren ze zou iig mede okt mama worden daar tikt ze mee) ook iets dergelijks krijgt. Voor de 20 weken moest ze daarmee beginnen zover ik weet misschien kun je haar een PBtje sturen.
Wat ik iig vanuit Amerika weet (surfen over IVF) dat ze ze daar ook gebruiken zoals ik de capsules en dat de werkzame stof is opgelost in olie waardoor de spuitjes niet zo heel prettig zijn. Maar wel werken! Ze helpen de placenta, zorgen dat je geen weeën voortijdig krijgt etc. Veel meer weet ik er ook niet van. Ik hoop dat je snel meer antwoorden op je vragen krijgt! :-*
Hoi hoi,
Hier een “gebruiker”.
Mijn eerste zwangerschap is geeindigd bij 30+2 weken. De weeen kwamen spontaan op gang en er is een heel mooi jongetje geboren die het momenteel supergoed doet. Voor deze vroeggeboorte is geen oorzaak gevonden.
Mij is aangeraden om bij een nieuwe zwangerschap, vanaf 16 weken, elke week, een injectie met progesteron te nemen om de kans op een vroeggeboorte drastisch te verminderen. Het progesteron werkt verslappend op glad spierweefsel en je baarmoeder bestaat o.a. uit glad spierweefsel. Het zorgt er dus voor dat je baarmoeder rustig blijft.
Momenteel ben ik 27+5 weken zwanger en ik geef mijzelf nu dus wekelijks een injectie in mijn beenspier. Het is geen fijne prik want het is idd een vrij dik goedje. Sowieso is in een spier prikken al niet fijn. Maar als je heel langzaam spuit is het wel te doen.
Je mag niet voor 16 weken beginnen met de injecties ivm evt mogelijke coplicaties voor het kindje en je kan er ook niet pas aan beginnen als het al rommelt. Je krijgt het dus preventief.
Ik merk duidelijk dat het werkt, want ik spuit op donderdag en op di en wo lijkt het een beetje uitgewerkt te zijn en heb ik veel meer en sneller last van harde buiken.
De enige bijwerkingen die ik merk zijn pas de laatste drie weken opgetreden en dat is een harde, rode, ietwat jeukende en brandende plek waar ik geinjecteerd hebt. Maar dat heb ik er graag voor over. Oja, je darmen bestaan ook uit glad spierweefsel, dus je hebt sneller last van obstipatie. Daar gebruik ik dan movicolon tegen.
Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel. Succes in ieder geval.
Hoi,
Ik weet niet of je wat aan mijn antwoord hebt want ik weet niet of ik proluton of een placebo heb gehad :mrgreen: Ik heb meegedaan aan een onderzoek of proluton ook helpt om de kans op vroeggeboorte bij een meerling te voorkomen. Ik kreeg van 16 t/m 36 weken wekelijks een injectie. Het is inderdaad een dikke vloeistof, dus de prik was niet altijd even fijn. Ik moest er steeds voor naar het ziekenhuis en het lag er een beetje aan wie de prik zette De ene keer deed het alleen effe zeer en daarna niet meer, en soms voelde ik het een dag later nog. Maar ik vond het niet echt heel bezwaarlijk of belastend, anders was ik er ook wel mee gestopt (meedoen aan een onderzoek vind ik prima, maar als ik er echt superveel last van zou hebben dan zou ik er toch niet zo blij mee zijn).
Verder niets gemerkt van bijwerkingen, en ben met 36+5 ingeleid dus ik ben in elk geval niet te vroeg bevallen. Geen idee of dat iets met die prikken te maken had. Soms denk ik van wel, omdat ik al vrij snel een behoorlijk korte baarmoedermond had, maar weinig last van harde buiken/gerommel. Maar goed, dat is alleen gevoelsmatig :shifty:
Bedankt voor jullie ervaringen. Ik moet met 17 weken weer terug op controle en heb gisteren de informatiebrief van de gyn. meegekregen.
Ik hoop dat het helpt, en het eraan zal bijdragen dat ik dit kindje lang genoeg bij me kan dragen.
Hey meis, ik heb bij de laatste zwangerschap ook vanaf week 22 proluton gekregen elke 2 weken in injectievorm. Ik kon niet tegen de olie waarin het verwerkt is en had dus behoorlijke uitslag en jeukende vlekken op mijn billen :shifty: Beetje hetzelfde als Pinky79 al omschrijft. Ik had namelijk al vanaf week 15/16 weer harde buiken (waar het bij Valentijn ook mee begon) en het heeft bij mij goed geholpen, want Joon is netjes blijven zitten tot de geplande keizersnee met 38 weken :thumbup: Ze hebben hier trouwens tot week 34 gespoten omdat ze het dan niet meer tegen houden als het toch komt en ik had toen ook wel veel meer last gelijk vanaf week 35 van harde buiken en de voorweeën :thumbdown: maar het is allemaal goed gegaan :thumbup: Succes en ik hoop dat het jou ook gaat helpen om dit zo onwijs gewenste kindje lang binnen te houden :-* :-*
Kim dank je wel voor het delen van je ervaringen. Ik hoop dat het mijn baarmoeder net zoveel rust mag geven als het de jouwe heeft gegeven.
In een volgende zwangerschap start je neem ik aan opnieuw met de injecties?
Ja ik hoop het ook heel hard mee voor je :-* En in een volgende zwangerschap zal ik niet automatisch gaan spuiten, het wordt gewoon afwachten wanneer het weer wat minder gaat, als het al minder gaat worden. Er zijn geen garanties dat het weer gebeurt (al acht ik de kans zelf wel groot). Ik moet gewoon zelf aan de bel trekken en dan krijg ik gelijk injecties :thumbup: Wanneer moet je beginnen? Of ben je al bezig? Voel je je verder wel goed? Vind het zo fijn voor je dat je weer zwanger bent :inlove:
Maar komen die injecties niet te laat dan als je al begint te rommelen? :think: Ik heb over anderhalve week weer een afspraak. In principe beginnen ze met 18 weken injecteren, ik ben dan 17 weken. Hoop toch dat ik em dan al krijg want het ziekenhuis ligtn iet echt om de hoek. Of ze moeten me die zooi alvast meegeven, dan zet ik hem met 18 weken zelf wel. Ik heb veel last van buikpijn, maar heb nu af en toe niet echt duidelijk of het nu banden zijn of echt mn baarmoeder. Voel hem wel regelmatig hard worden, hij’s best een beetje in protest maar dat viel binnen de verwachtingen. Ze gaan met 17 weken ook de lengte van de bmhals meten. Vind het allemaal erg spannend, hoop zo dat er allemaal niets aan de hand is
Lijn als je zover van het ziekenhuis zit en je zou elke keer terug moeten voor die spuit zou ik zeker vragen of je ze zelf mag zetten. Als jij dat durft etc echt vragen. Veel artsen gaan ervanuit dat je het eng vind en zelfs te eng om zelf te doen. Als er andere redenen voor zijn dat je het niet zelf mag evt vragen of je HA (assistente) het mag doen en receptjes meevragen. :-*
@Rhiannon wrote:
Lijn als je zover van het ziekenhuis zit en je zou elke keer terug moeten voor die spuit zou ik zeker vragen of je ze zelf mag zetten. Als jij dat durft etc echt vragen. Veel artsen gaan ervanuit dat je het eng vind en zelfs te eng om zelf te doen. Als er andere redenen voor zijn dat je het niet zelf mag evt vragen of je HA (assistente) het mag doen en receptjes meevragen. :-*
Nee precies! Denk dat ik het zelf wel mag doen (zit ook in het vak, sterker nog ik geef zelf ‘spuitinstructies’ aan patiënten dus kom maar op met die dingen ik zet ze zelf wel als ze dat oké vinden.) Scheelt me een hele trip elke week. (tenminste, ik dacht in de folder te lezen dat ik ze wekelijks krijg, maar twijfel nu omdat Kim ze eens in de 2 weken kreeg. Uiteraard (kneus) kan ik de folder niet vinden :roll: Maar goed, over anderhalve week is het vroeg genoeg om dat te weten uiteraard.)
Heb net een babymutsje gekocht. Moest gewoon iets ‘hebben’ om voor mezelf en de baby te laten weten dat ik heel gelukkig ben in de zwangerschap ookal ben ik scared as hell. Voelt wel goed, dat babymutsje :inlove:
:thumbup: Ooooh dan kun je wel tegen een spuitje al had ik toch ook liever gehad dat je ‘gewoon’ zwanger had kunnen/mogen zijn zeker zonder de angst. :-*
Mutsjes roeleren!! :inlove: Je kunt al je inkopen wel gaan spreiden en elke week die je verder bent ‘iets’ kopen… het zijn toch vette mijlpalen :thumbup: zijn het altijd al maar bij jou zijn ze extra bijzonder. Ik denk dat hier een megatopic geopend gaat worden als jij de 37 weken hebt bereikt. 8)
@Rhiannon wrote:
:thumbup: Ooooh dan kun je wel tegen een spuitje al had ik toch ook liever gehad dat je ‘gewoon’ zwanger had kunnen/mogen zijn zeker zonder de angst. :-*
Mutsjes roeleren!! :inlove: Je kunt al je inkopen wel gaan spreiden en elke week die je verder bent ‘iets’ kopen… het zijn toch vette mijlpalen :thumbup: zijn het altijd al maar bij jou zijn ze extra bijzonder. Ik denk dat hier een megatopic geopend gaat worden als jij de 37 weken hebt bereikt. 8)
Haha doe dat dan maar als ik de 30 weken bereik, want de 37 weken ga ik niet halen (beeb wordt eerder gehaald ivm mogelijk scheuren van de baarmoeder )
Ok dan! Zodra beeb uit de buik een goeie kans maakt (wat is dat ik meen 28 weken? Oh de dementie die arme VK’s moeten alles altijd 6 x uitleggen) en een lekker laagje spekjes verzameld heeft gaat de vlag uit! :mrgreen:
@Rhiannon wrote:
Ok dan! Zodra beeb uit de buik een goeie kans maakt (wat is dat ik meen 28 weken? Oh de dementie die arme VK’s moeten alles altijd 6 x uitleggen) en een lekker laagje spekjes verzameld heeft gaat de vlag uit! :mrgreen:
:thumbup: precies! (ze ‘vechten’ overigens voor uk vanaf 26 weken maar als we reeël zijn kun je je ernstig afvragen wat voor een goede kansen beeb dan heeft natuurlijk…) IK ga minstens voor de 34 weken. MOET GEWOON! :-*
(en nu wil ik goed nieuws bij jou lezen hè!! )
Jaaaa doe 34 weken! En dan bijkomen in het ziekenhuis (en in alle rust je gedachten op orde krijgen, je lijf wat aansterken etc want het wordt ws een KS?) alleen de opa’s oma’s etc gluren. Daarna nog kraamhulp thuis en niet een lang traject met aankomen etc. 34 weken zou super zijn! :dance: :thumbup:
Weet je beeb heeft al overduidelijk aangegeven bij jullie te willen komen dat doorzetten tot 34 weken moet ook echt lukken. Als je de 28 of 30 hebt gehaald mag je gewoon nix meer behalve een potje borduren, sudoku’s en meer van die uitermate rustige dingen.
Wij gaan ons gangetje meis, het komt zoals het komt :-*