Project foliumzuur extra

Het gebruik van foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap helpt om de kans op een kindje met Spina Bifida (‘open ruggetje’) te verkleinen. Wetenschappers van het VUmc en de Rijksuniversiteit Groningen willen nu onderzoeken of extra foliumzuur ook helpt om andere aangeboren aandoeningen te voorkomen. Hiervoor wordt er in Noord-Nederland een grootschalig onderzoek opgezet.



Meer info de website:


http://www.foliumzuurextra.nl

Zelf heb ik me opgegeven voor dit onderzoek, zo'n onderzoek heeft alleen nut als veel vrouwen hieraan mee doen.

Dus wil je zwanger worden, geef je op!

Veel apotheken in Noord Nederland doen mee aan dit project.

Vrouwen die al zwanger zijn, kunnen helaas niet mee doen.

(geplaatst iom redactie)

Ik zie dat dit alleen in Groningen, Friesland en Drenthe kan.

Ja dat klopt, daarom had ik Noord Nederland ook vetgedrukt :wink:

Jammer, anders had ik wel meegedaan. Maar goeie tip voor anderen!

en als je op dit moment probeert zwanger te worden en folium zuur slikt…dan kan je je wel het beste gewoon aan 1 tabletje houden denk ik he?.. of kan 2 geen kwaad…als dat misschien beter werkt

kim86 2 pilletjes kunnen geen kwaad MITS je geen gebrek aan Vit B12 hebt. Vrouwen die een tweeling krijgen raden ze ook aan een hogere dosering te slikken. En ikzelf hebt ELKE zwangerschap 2 pilletjes genomen ivm de kans op een meerling.

@Rhiannon wrote:

kim86 2 pilletjes kunnen geen kwaad MITS je geen gebrek aan Vit B12 hebt. Vrouwen die een tweeling krijgen raden ze ook aan een hogere dosering te slikken. En ikzelf hebt ELKE zwangerschap 2 pilletjes genomen ivm de kans op een meerling.




oke dan ga ik er 2 nemen voor de zekerheid, baad het niet dan schaad het niet…ik heb geen B12 tekort, ben helemaal gezond en heb geen klachten.

maar 2 van die vrij verkrijgbare pilletjes is nog veel minder als de via de ha voorgeschreven 10x hogere dosis in geval van bijv. al spina bifida in het gezin.



Dus 2 pilletjes uit de vrije verkoop zal echt niet zo’n vaart lopen :wink: .

mamaMarije als het goed is zal je HA je ook prikken op een B12 tekort voor deze je de 10x hogere dosis voorschrijft. Het is nl zo dat wanneer je een hogere dosis B11 (foliumzuur) gaat gebruiken dit een B12 tekort gaat verergeren. De gevolgen daarvan zijn best ernstig te noemen (neurologisch niet omkeerbaar ed) dus ik zou zeker geen 10 voudige dosering gaan gebruiken. :wink:

2 pilletjes trek je mss nog gedurende 1 zwangerschap aangezien die 9 maanden ong duurt en een tekort pas ‘start’ wanneer je levervoorraad op is. Echter heeft je lever ‘maar’ een voorraad B12 voor 3 jaren.

Ik heb ivm de vele miskramen, vele perioden dus ook van extra folium slikken mijn B12 ook laten nagaan. Wilde geen risico lopen ondanks dat de dosis nog niet heel erg veel hoger was dan standaard. :oops:

Ik slik vitaminenpillen speciaal voor vrouwen met een kinderwens, die zwanger zijn of borstvoeding geven. In die pil zit ook foliumzuur en alle vitaminen die de baby nodig heeft. Extra foliumzuur slikken heeft volgens mij weinig zin anders zouden ze de dosering bij iedereen wel omhoogschoppen.

Dani31 stel je zou te horen krijgen bij een echo dat je in verwachting van een tweeling bent dan krijg je ws wel het advies de hoeveelheid foliumzuur te verdubbelen. :wink: Maar nee standaard de dosering in de gemixte pillen opvoeren zullen ze vast niet doen. En juist om de zin van een hogere dosering te onderzoeken is het onderzoek opgestart. Een goed onderzoek heeft minimaal een groep van ong 250 vrouwen nodig dus hier in Nederland duurt het vaak relatief lang voor een onderzoek is afgerond.

van de site:

Helaas bleef het aantal aanmeldingen achter bij de verwachtingen. Daarom is de financiering van het onderzoek weggevallen en moet het onderzoek worden gestopt.



Wat jammer zeg, dit is echt een interessant en goed onderzoek!



Ik heb hier wel iets over gelezen, er is bijv een theorie dat het syndroom van down veroorzaakt kan worden (N.B. dus niet altijd veroorzaakt wordt) door foliumzuurgebrek bij de moeder. En dan niet omdat ze er te weinig van eet, maar omdat ze er te weinig van opneemt. Zo komt het vaker voor in gezinnen waar ook al eens een kindje met een open gehemeltje/open ruggetje is of is geweest. Bij die vrouwen blijkt een hoge dosering foliumzuur een preventieve werking te hebben (en dan gaat het over 3000 ug/dag, (dit is bijna 10x zoveel als wordt aangeraden voor vrouwen zonder bekend risico). Er is nog niet bekend in hoeverre dit kan helpen bij vrouwen die een ‘algemeen’ verhoogd risico op een kindje met downsyndroom lopen vanwege hun leeftijd.



Ik heb zelf 800 ug (2x de aanbevolen dosis) geslikt en doe dat nu nog. Wel met ook vitamine B12 erbij (en andere B-vitamines); en ik eet ook veel voedingsmiddelen waar vitamine B12 inzit (ben geen vegetariër).

Twee pillen voor een tweeling lijkt met erg overdreven.