progesteron te laag

Weet iemand wat het inhoudt als je progesteron te laag is en wat ze daar aan kunnen doen?



Wij hebben tot nu toe alle onderzoeken (incl. HSG foto) gedaan, en er komt eigenlijk niks uit waarom we niet zwanger raken. Zijn nu ruim anderhalf jaar bezig. Nu zijn we in de vergadering gegooid en de ene helft vind dat het bloedonderzoek progesteron te laag was (zat op 20), dus nu nog een keer laten prikken en daar dinsdag de uitslag van. Als deze nu toch wel goed is moeten we nog een half jaar wachten eer we mogen beginnen met iui.



Alvast bedankt!

Bedoel je dat je progesteron na/rondom je eisprong 20 was, of in de twee weken erna? In beide gevallen is er goed iets aan te doen. Om te zorgen dat je een goede eisprong hebt, kun je 1,5 dag voor je eisprong 10.000 IE Pregnyl spuiten. Dit is sowieso standaard als je IUI en IVF/ICSI doet. Dat zorgt ervoor dat je zeker een goede eisprong hebt.



Als je baarmoederslijmvlies door een te lage progesteronwaarde na je eisprong te snel afgebroken wordt, kun je in de twee weken erna (of desnoods langer) extra progesteron toegediend krijgen. Dit is over het algemeen in de vorm van vaginale tabletten (Progestan), die moet je dagelijks inbrengen. Of je kunt op dag 5, 7 en 9 na je eisprong 1500 IE Pregnyl spuiten. Dit heeft precies hetzelfde effect als Progestan. Zowel Pregnyl als Progestan zorgt ervoor dat je progesteron-waarde langer op peil gehouden wordt, zodat een bevruchte eicel meer tijd heeft om zich in te nestelen en het niet meteen weer afgestoten wordt.



Succes!



Groetjes,

Jippie

Sorry ben ik er inderdaad vergeten bij te melden, mijn progesteron was 20 op dag 21 van mijn cyclus, dus een week na de ei-sprong.



Is het dan ook zo dat je dan gewoon niet zwanger kan raken zonder hulp (medicijnen) of maakt dit alleen verminderde kans?

Als je progesteron-waarde minimaal 20 is, dan heb je een goede eisprong hebt gehad. Daarom twijfelen de artsen ook bij jou, omdat je net op die 20-grens zit. Als je geen goede eisprong hebt, dan heb je bijvoorbeeld niet een rijpe eicel gehad of een leeg eiblaasje. Zonder een eicel kun je dus ook niet zwanger worden. Maar omdat jij nog wel een waarde van 20 hebt, kun je ook net zo goed wel een goede eisprong hebben. Het is dus een beetje twijfelachtig. Maar het kan natuurlijk eventueel wel de oorzaak zijn dat je nog niet zwanger bent.



Met een Pregnyl-injectie vlak voor je eisprong of extra progesteron erna, kun je heel goed op de normale manier zwanger worden. Alleen heb je dan wel meer controles van tevoren nodig, omdat het plannen van die injectie voor de eisprong wel precies komt. Dan moet je een eiblaasje (follikel) van minimaal 17 mm hebben, eerder heeft Pregnyl geen zin. Dat kan pas gegeven worden als een follikel groot genoeg is en je eisprong bijna in aantocht is. Dan krijg je 10.000 eenheden Pregnyl toegediend en ongeveer 36 uren daarna heb je de eisprong.



Ik zou de mogelijkheid van Pregnyl/extra progesteron zeker een keertje aankaarten bij je gyn. Het is een relatief simpele oplossing en als het op die manier kan, is IUI ook nog niet nodig. IUI is toch weer een stap verder. Wie weet lukt het dan op de “gewone” manier, wel zo leuk toch?



Groetjes,

Jippie

Ik ga het dinsdag zeker aankaarten. Met het temperaturen konden ze ook geen ei-sprong terug vinden, dus als het zo zou zijn vallen er een hoop dingen op zijn plek. Ze hebben verder maar 1 echo gedaan om te kijken of er vleesbomen waren, meer niet.



Ergens ‘hoop’ ik dat dit het is, dan weten we in ieder geval waarom… Het is zo frustrerend :frowning:

Hoi Nicky,



Heb je wel eens ovulatietesten gedaan om te kijken of en wanneer je een eisprong hebt? Temperaturen is niet heel erg betrouwbaar. En wat is er verder dan aan onderzoek gedaan? Want meestal beginnen ze juist meteen met bloedonderzoeken om je hormoonwaardes na te kijken, of ze volgen je cyclus een keer dmv inwendige echo’s.



Ik hoop ook dat nu de oorzaak gevonden is, want daar is relatief gemakkelijk wat aan te doen. Hopelijk hoef je dan geen verdere behandelingen te ondergaan zoals IUI. Laat je dinsdag even weten hoe het bij de gyn gegaan is?



Groetjes,

Jippie

Ze hebben twee keer bloed geprikt op geslachtziektes (alles negatief) en hormonen. Hebben 1x echo gedaan of alles er normaal uitzag. Ze hebben de samenlevingstest gedaan, ook deze was goed. De HSG foto en ook die was goed. Alles van mijn man was ook goed.



Weet je toevallig of je progesteron hoger is als je eerder prikt dan de 21ste dag? Of is hij hoger na je 21ste dag?



Ik heb ook een tijd ovulatietesten gebruikt, maar een heel enkele keer was hij niet positief (cyclus 24 dagen) en voor de rest was hij vaak heel lang positief (soms een week), volgens de gyn moet ik de eerste positieve dag aanhouden, maar als ik dan op internet lees is het niet goed als hij zo lang positief is.



Uiteraard laat ik het dinsdag nog even horen!

Het progesteron prikken komt wel precies, dat moet 5-7 dagen na je eisprong. Niet eerder en niet later. Als jij niet weet wanneer je eisprong was, dan kan de waarde dus niet kloppen bij de desbetreffende dag. Dus het lijkt mij verstandig om eerst eens uit te zoeken wanneer je eisprong precies is.



Omdat de ov-testen niet duidelijk zijn, zou je eigenlijk een cyclus moeten volgen dmv follikelmetingen (inwendige echo’s). Dit doen ze ook als je aan hormonen zit. Je moet dan op verschillende dagen voor een echo komen en dan gaan ze je eiblaasje opmeten. Deze groeit ongeveer 2 mm per dag. Je begint vaak op dag 10 en dan moet je steeds een paar dagen later weer komen, net zolang totdat je eisprong in aantocht is en deze rond de 20 mm zit. Als je follikel dan rond de 18-20 mm zit, zou er Pregnyl gegeven kunnen worden. 36 Uren later heb je dan je eisprong. En dan zouden ze vervolgens 5-7 dagen na je eisprong je progesteron nog een keer moeten meten. Pas dan kun je duidelijk zien of de waarde wel goed is of niet.



Het is inderdaad zo dat een ovulatietest niet een week lang positief hoort te zijn. Ik heb gelezen dat de ov-testen van Kruidvat sowieso niet betrouwbaar zijn. Maar je eigen hormoonwaardes kunnen ook zodanig in de war zijn (wat je vaak ziet bij PCOS), dat zo’n test altijd positief is, terwijl je dan geen eisprong hebt. Normaliter is een ov-test 1-2 dagen positief, niet langer.



Bij welk ziekenhuis ben je eigenlijk onder behandeling?

Zal ik je anders even mijn emailadres pb-en, als je dan vragen hebt mag je me altijd mailen.



Groetjes,

Jippie

Ik ben onder behandeling van het bronovo ziekenhuis.



Zou graag jouw e-mail willen inderdaad, heb echt heel veel aan jouw antwoorden.



Ben benieuwd wat mijn progesteron was want ben nu al (1 week eerder) ongesteld geworden, begrijp er niks van :shifty: Dus neem aan dat ik volgende cyclus gewoon weer moet prikken, want mijn progesteron zal nu dan wel helemaal laag zijn toch??

Mijn progesteron is ook niet zo heel hoog, hier door word ik ook zo’n dag of 7/8 na mijn eisprong ongi. Hier heb ik nu pillen voor die ik deze cyclus voor het eerst zal gaan gebruiken om te kijken of we mijn luteale fase langer kunnen maken.

Hi Nicky,



ik had het na de geboorte van mijn zoontje (ronde 1 meteen zwanger) ook ineens dat mijn progesteron te laag was, daardoor was mijn luteale fase ook maar een dag of 8 a 9 (tijd na de eisprong tot menstruatie), waardoor ik na 11 maanden nog niet zwanger was.



ik heb toen pregnyl 10000e gekregen om een goede eisprong te krijgen en was toen meteen weer zwanger.

Ik heb progestan gekregen om mijn luteale fase te verlengen (was 7 dagen). Mijn progesteronwaarde was ook veel te laag op dag 7 (logisch natuurlijk).

ik zat hier ff mee te lezen en ik werd gelijk een stukje wijzer.hihiih Wij zitten ook al ruim anderhalf jaar in de mm. Bij mij is er tot nu toe alleen uitkgekomen dat ik een wat verhoogd prolactine heb.

Daar heb ik nu dostinex voor gekregen en heb ik afgelopen ronde voor het eerst in gebruik… vorige maandag ben ik begonnen met de folikkelmeeting en die kwam eerst op 13 toen 16 toen 17 (elke keer twee dagen er tussen) en toen met 1 dag er tussen op 24 en 27!!!Ik vond dit wel heel raar. misschien dat een van jullie hier nog ervaring mee heeft.



Ik las dat als een ei zo groot was dat hij dan tocch ook wel knapt? vorige keer was mij ei maar 18 mm en toen was hij ook weg. Progesteron was toen geprikt en die was goed. ik hoop dat ik nu dan ook progesteron mag prikken want ik las al bij jullie dat je daar uit kan zien of je ei is geknapt of niet.Hebben jullie verder ook ervaring met een samenlevingstest??? Die van mij is afgelopen keer mislukt dus nu overgedaan toen het ei ongeveer 17 mm was dus ik ben benieuwd of hij nu wel is gelukt.





Nou ik vertel het wel fijn als ik mag mee praten met jullie!



Liefs mij

Follikels kunnen heel groot worden en ook heel snel. Die van mij werden toch zeker 24 mm voordat ze sprongen. Als je progesteronwaarde hoger dan 20 is is er een eisprong geweest.



Ik heb vorig jaar in oktober 2 negatieve samenlevingstesten gehad en toch zwanger van de 2e negatieve samenlevingstest (we hebben het daarna niet meer gedaan). Zo’n samenlevingstest zegt mi maar heel weinig.

Hey allemaal…



Ik heb nog een vraagje over de progesteron… Ik had ws afgelopen zondag mijn ei en maandag heb ik moeten laten prikken op progesteron. Het klopt toch dat het dan nog niet zo hoog is??? het is pas hoger ongeveer 5-7 dagen na ei sprong?? Ik heb nu vandaag ook moeten prikken en weet nog niet de uitslag. Afgelopen maandag was hij nog maar 17 dus nog eigenlijk te laag… Wie kan mij hier antwoord op geven???



liefs Mij

Daar ben ik weeer…



Ik heb ook de uitslag gekregen van afgelopen vrijdag. Ik moest toen weer progesteron prikken. Hij was ton 25 dit is toch wel goed? er is nu in principe een eisprong geweest? Nu moet ik dus idd over een week ongesteld worden en als ik dat ben zit ik in de grens van 14 dagen na mijn eisprong… Maar goed ik hoop het hatuurlijk niet… Ik merk wel vanalles aan mijn lichaam wat ongesteldheid betreft maar goed… Ik kan na aankomend weekend pas testen ik wil zelf ook niet eerder. Heb ok nog nooit getest. Ik heb altijd netjes mijn menstruatie agewacht. Oja een keer bij de HA laten testen maar dat was de eerste keer na dat ik gestopt was met het veilig klussen… Toen had ik zo ontzettend las van mijn borste…en nu heb ik er dus helemaal geen last van vaak zijn ze wel gevoelig maar nu dus nog helemaal niet…

Nou ja we wachten nog ff af,



Liefs Petra

:hug:

Hallo Dames,

Toen ik wat aan het googlen was over progesteron kwam ik op dit forum, ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!

Nadat ik klachten heb gekregen met tussentijds vloeien kwam ik erachter dat ik pap 4 had, hier ben ik aangeholpen dmv lysectie. Inmiddels heb ik gelukkig steeds een goede uitslag.
Maar nog steeds heb ik dezelfde klachten. Ik ben al ruim 5 jaar niet meer aan de pil, we gebruiken nooit voorbehoedsmiddelen (alleen voor het zingen de kerk uit) We proberen nu een half jaar heel gericht zwanger te worden (ik weet dat het nog niet zolang is maar vanwege mijn klachten heb ik het gevoel dat dit ook niet spontaan gaat gebeuren).

Ik vloei ongeveer 12 tot 18 dagen. dit begint ongeveer een week voor de ongesteldheid (een week na de eisprong, dus eigenlijk wanneer het eitje zou gaan innestelen). Ik heb dit tijdens de controle voor bmhalskanker bij de gyn aangegeven maar zij heeft me terug verwezen naar de huisarts.
De huisarts antwoordde toen ik zei dat ik dacht dat het aan te laag progesteron lag dat ze dat hier niet op wilt testen omdat het elke dag een andere waarde aangeeft en het niet zoveel zegt.
Dit terwijl ik precies weet wanneer mijn eisprong is (te zien aan de afscheiding, libido en getest met zelftest) en zou ik dus 5-7 dagen hierna het kunnen prikken…
Wat ik wel zeker weet is dat ik geen SOA’s heb en geen polipen etc hier heeft de gyn me opgetest.

Ik voel me door de huisarts niet echt serieus genomen heb het idee dat zij denkt probeer het maar een jaar kijken we daarna wel weer verder…

Liefs D