Hallo dames,
Ik heb een vraagje.ik zat vandaag met caspian aan de tafel. ik had een bord watermeloen voor mij staan.
Mijn moeder belde en tijdens het gesprek kreeg caspian een stukje te pakken. ik juigen ’ goed zo caspian! 'dat heb je goed gedaan. ik had de zin nog niet gezecht of hup! stuk watermeloen ging zijn mond in.
hij zuigde erop maar heeft er niets van geeten.
nu vroeg ik mij af, caspian krijgt voledige bv en ik begin niet met bijvoeden voor de 6 maand maar kan het kwaat of ze af en toe wat proeven? dus het niet opeten maar er wat aan zabberen? hij is nu 3,5 maand bijna en ik ga niet panikeren omdat hij een beetje watermeloen sap heeft gehad maar vroeg mij af of dat wel eens gedaan word door iemand?
ik kan er niet veel over vinden online dus ik dacht ik vraag het hier. ik ben zeker niet van plan om nu al te starten met bijvoeden maar hij vond het super interesant die watermeloen :lol: en vond het een heel goede hand/mond oefening, want hij reageerd er echt enorm hevig op; kind was echt super happy! :lol: :lol:
in ieder geval, wat zijn de negatieve kanten van dit af en toe te doen, je kind op iets laten zuigen voor dat ze bijvoeding gaan krijgen?
ben lekker duidelijk vandaag merk ik zelf al :lol:
Bijvoeding is volgens mij bijvoeding, of ze de stukjes nou doorslikken of niet.
Het CB adviseert bijvoeden vanaf 6 maanden en dat zal niet zonder reden zijn
Maar uiteindelijk moet je doen wat jij denkt wat het beste voor je kindje is en als jij geen probleem voorziet, wie zijn wij dan om daar iets over te zeggen
Op bv.com is veel informatie te vinden over het introduceren van vast voedsel, waaronder deze richtlijnen voor het implementeren van een babygerichte aanpak bij de introductie van vast voedsel.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geeft deze informatie over borstvoeding en het immuunsysteem: VBN-Bv en het immuunsysteem.
Ook Borstvoedingorganisatie LLL geeft via de site veel informatie: LLL-Borstvoeding, zo beschermt het (over o.a. de beschermende werking van mm op de slijmvliezen) en over het introduceren van vast voedsel: LLL-Oudere baby, vast voedsel en borstvoeding.
Is met deze informatie je vraag beantwoord?
@Verootjuh wrote:
Bijvoeding is volgens mij bijvoeding, of ze de stukjes nou doorslikken of niet.
Het CB adviseert bijvoeden vanaf 6 maanden en dat zal niet zonder reden zijn
Maar uiteindelijk moet je doen wat jij denkt wat het beste voor je kindje is en als jij geen probleem voorziet, wie zijn wij dan om daar iets over te zeggen
Hier geven ze dat advies dus al vanaf 4 mnd???
en volgens mij kan het absoluut geen kwaad hoor
Vanaf 4 maand is voor flesgevoede kinderen Voor BV-kids wordt echt 6 maand aangeraden
@WoLa wrote:
Vanaf 4 maand is voor flesgevoede kinderen
Gelukkig veranderen die inzichten ook nog wel eens (behalve dan bij de babyvoedingfabrikanten, want het enige wat zij uiteraard voor ogen hebben is winst :silenced:) Het landelijke uitgangspunt is, dat kinderen de eerste zes maanden genoeg hebben aan alleen melkvoeding (dus bv of kv) en tot die leeftijd geen bijvoeding in de zin van vast voedsel nodig hebben om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Dat is in ieder geval wat het Voedingscentrum aangeeft en wat ook als algemeen uitgangspunt wordt uitgedragen in het IGZ-bulletin Voeding van Zuigelingen en peuters (bedoeld voor werkers in de gezondheidzorg die te maken hebben met de voeding van gezonde pasgeborenen, zuigelingen en peuters, zoals o.a. het cb).
Omdat kindjes die met kv worden gevoed de beschermende werking van mm niet hebben, zou je kunnen stellen dat het voor hen juist zelfs extra belangrijk is om te wachten met het introduceren van vast voedsel tot de leeftijd van ongeveer zes maanden.
Ik kreeg ook het advies met 4 maand voor ML al te beginnen met bijvoeding zij kreeg volledig BV, ik was echt stomverbaasd en ben er ook wel op ingegaan gezegd dat ik dat een slecht advies vind en waarom…
Ik heb de links doorgelezen! DANKJE! veel nuttige info.
ik moet nu gaan werken, voorbereiding van een trouw-schoot, maar ik kom even terug om wat dingen te bespreken die ik gelezen heb. want ik zit nog met wat vragen, eens kijken of iemand er raad mee weet.
ik ben bang dat ik te emotioneel ben wanneer het om mijn kinderen gaat :lol:
ik wil echt die 6 maand maar Caspian wil echt gewoon dingen in zijn mond duwen qua eten. ik kan hem gewoon niet bij ons aan de tafel hebben omdat hij dan echt zo zielig begint te kijken als hij niets krijgt. (of ik ben te emo … nogmaals :lol)
tot laters.
Als je een schoen op eet heeft hij daar ook interesse in
nou, ik denk dat het zoiezo geen kwaad kan, ik bedoel maar, toen ik klein was begonnen ze met 3 mnd al met bijvoeding, want dat was het beste voor de kids dachten ze toen en ik ben ook groot geworden
Wat dat betreft veranderen de inzichten en theorieen erg vaak, maar ik denk dat het verder van belang is wat je er zelf mee wil :-*
(vond ie het lekker? )