Hallo,
Aukje is nu 5,5 maand. De eerste 4 maanden van haar leventje heeft ze heel veel gehuild. Ze viel dan ook onder de noemer “huilbaby”.
Dag en nacht hebben we met haar op de arm gelopen. Drama was het. Uiteindelijk bij een osteopaat terecht gekomen en nu gaat het beter.
Het enige wat haar de eerste 4 maanden kon troosten was aanleggen. Hele dagen (en nachten) lag ze bij me aan de borst. Soms dronk ze, soms sliep ze. Wegleggen lukte nooit.
Het enige wat in die tijd dus wel lekker liep was de bv. Er was genoeg want ik legde haar continue aan.
Nu is de rust teruggekeerd en komt eigenlijk alle stress van de eerste maanden naar boven. Nu pas merk ik hoe moe ik ben en wat die eerste maanden met ons gedaan hebben.
Hierdoor merkte ik al snel dat de bv terug begon te lopen. Ik heb een tijd proberen bij te kolven of extra aan te leggen maar omdat Aukje zo onrustig bleef, ben ik al snel met bijvoeden via de fles begonnen. En omdat ik steeds vermoeider werd, kreeg zij steeds vaker de fles. En ik kolfde dan niet. Kortom, ik heb de bv dus echt verwaarloosd.
Nu het met mij weer wat beter gaat, wil ik heeeeel graag weer volledig bv gaan geven. Ik zou zo graag nog een keer alles op alles zetten om de productie weer goed omhoog te krijgen. Maar hoe kan ik dat nu het beste aanpakken?
Aukje accepteert de borst nog prima maar na een minuut ongeveer wordt ze vreselijk onrusstig. Ik heb echt geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ze blijft drinken zodat ik weer meer productie krijg. Ze wordt gewoon boos als het haar niet snel genoeg meer gaat of de borsten leeg zijn en zij nog honger heeft. Dan hapt ze nog wel maar ze laat ook direct weer los. Ik ga weleens bloot met haar (ook bloot) op bed liggen omdat het daar rusti is maar ook dat helpt niet.
Dus dan zie ik alleen als optie om met de kolf de produktie terug te krijgen. Ik kolf nadat ik haar gevoed (en dus bijgevoed) heb, ongeveer 10 minuten per borst en heb dan totaal 30 cc ofzo. Mijn dochtertje drinkt na de borstvoeding meestal nog 120 uit de fles. Ik weet wel dat ze misschien wat meer drinkt uit de fles omdat het zo makkelijk is maar ik denk ook dat ze gewoon nog erg veel honger heeft omdat ik haar niet genoeg bv kan geven.
Ik let enorm op wat ik eet en vooral op hoeveel ik drink.
Ben ik een beetje goed bezig of moet ik het heel anders aanpakken?
Oja, ik heb nog een peuter van 2 rondlopen en dat maakt het soms wel extra lastig om rustig te kunnen voeden of kolven. Ik kan hem niet elke dag elders onderbrengen natuurlijk.
Ik hoop zo dat jullie nog wat extra tips voor me hebben want ik wil nog zo graag een keer alles op alles zetten!
Alvast bedankt!
Oja, misschien handig om erbij te vermelden dat Aukje dus wel al die tijd elke dag minimaal 2x bij mij heeft gedronken. Ik ben dus nooit helemaal gestopt.
De bijvoeding via de fles was/is kv want ik was al snel door de voorraadjes heen.
Goed, andere vraag…
Op dit moment loopt alleen de ochtendvoeding en de avondvoeding goed (als mijn (.)(.) dus de hele dag de tijd hebben om vol te lopen). Is er een mogelijkheid dat ik alleen deze 2 voedingen blijf doen en overdag dus 2 flesjes geef? Of zal het dan heels snel helemaal op zijn?
Eventueel kan ik best overdag kolven maar ik heb dan het idee dat het 's avonds weer niet genoeg is.
Mocht het gewoon kunnen dan vind ik dat wel iets om te overwegen :think:
Voor de duidelijkheid: Ik zou het liefst volledig bv geven maar ik moet wel reeel blijven. Ten eerste ben ik nog niet helemaal ontspannen door de afgelopen tijd. Ten tweede heb ik een peuter rondlopen die veel aandacht vraagt en ten derde begin ik volgende week weer met werken. Ik werk in het onderwijs dus is kolven sowieso wat lastiger (ik weet het, ik heb er recht op maar ik denk dat ik niet ontspannen kan kolven als ik niet zeker weet dat mijn klas in goede handen is).
Pffff… waarom is dit toch elke keer weer zo’n moeilijke beslissing (bij Mats ook) :wall:
Lieve Hanneke er zijn genoeg mama’s die hun kindjes alleen 's ochtends en 's avonds voeden, zelfs genoeg die óf de ochtend óf de avond alleen voeden! Zolang je op die (vaste) tijdstippen blijft aanleggen blijft je lichaam gewoon melk aanmaken hoor. Desnoods kun je die beide voedingen nog even nakolven om het iets op te krikken!
Ik vind trouwens dat je het super doet hoor :-* heb voor een groot deel je moedeloosheid wel meegekregen van de eerste weken/maanden dat Aukje zo huilde. Petje af dat je de bv uberhaupt hebt doorgezet! :-*
Ik heb niet echt een advies (ik heb haar over het algemeen nog zo’n 8 a 10x per dag aan de borst) maar als ik het zo lees zou ik het gewoon laten zoals het nu gaat Hanneke.
Ze gaat richting de 6 maanden doet het prima zo. Waarom eraan rommelen?
Geniet van die 2 voedingen die je nog wel geeft! Ik denk dat zolang jij die blijft geven jouw borsten zich daar volledig op instellen hoor.
Wilde toch even reageren omdat ik al 3x heb gelezen hihi
Je zou misschien kunnen kolven terwijl je de fles geeft? En dat dan bij de volgende voeding geven? Maar of dat genoeg is om het weer op gang te krijgen weet ik niet.
Mijn dochter was ook erg onrustig aan de borst, aanhappen, kort drinken en dan loslaten en dan weer happen en los etc, was daarbij ontevreden en huilde. Ik was toen zo moe en van de kaart dat ik het niet zag zitten om nog weer te proberen het op te krikken.
Ik vind het super dat je het wilt proberen, maar houd ook in de gaten of je het zelf vol houdt!
He meiden, even een update… Bedankt trouwens voor de reacties :-*
Ik heb nog even alles op alles gezet. Extra veel gekolfd toen Aukje op het kdv was en gisteren op het werk ook een keertje extra. Vanmorgen zaten mijn (.)(.) dan ook weer goed vol! :dance:
Aukje heeft om 08.15 gedronken en slaapt nu nog. Ik verwacht dat ze rond 12.00 pas weer wil.
Alleen nu voelt het weer leeg en slap. Ik word daar dan zoooo onzeker van he?!
Nou ja, we zullen zien. Ik leg haar aan tot ze echt te onrustig is. Dan geef ik nog wat extra via de fles en zelf kolf ik dan nog even. Een andere manier weet ik ook niet :think:
Een paar dagen terug kolfde ik trouwens totaal 30 cc :? na een half uur.
Gisteren was het al 100 cc na 20 minuten! :dance:
Nog niet genoeg maar het is alweer een hele verbetering!
Ik wil zooooooo graag iig het half jaar volhouden! Nog een half maandje!
Toppie :thumbup:
Enig idee trouwens, waarom ze zo onrustig is?
@mereltje85 wrote:
Toppie :thumbup:
Enig idee trouwens, waarom ze zo onrustig is?
Ik denk doordat het niet snel genoeg stroomt. Het schiet wel toe en dan hoor je haar even goed drinken maar dan wordt de doorstroming al minder en wordt ze onrustig.
En dat er nog een peuter rondloopt helpt ook niet altijd mee.
Verder weet ik het eigenlijk niet :think:
het leeg en slap voelen is bij normaal hanneke, dus daar zou ik me niet te onrustig over maken, je zou bij het voeden ook eens met je andere hand de voedende borst kunnen omvatten en wat druk meegeven, ik moet dat bij eva-linde vaak ook als de eerste druk er af is , ligt bij mij puur aan de vorm van mn borsten die gewoon niet stevig zijn
bij aukje zou t misschien net en beetje extra druk kunnen geven waardoor ze rustiger gaat drinken
eva-linde wordt ook onrustig als ze even gedronken heeft, alsof ze dan niet meer snel genoeg melk krijgt, als ik dan licht meestuw met mn hand is t probleem hier over
Ik denk dat het er ook een beetje bij hoort, de bv loopt hier al die tijd al super, maar ook Nika is een week of 5 al regelmatig onrustig aan het drinken :roll: ze worden zich ook bewuster vd omgeving he! En ook na de eerste paar flinke slokken begint ze te rammen van “hallo, méér aub!” :lol:
@Affie wrote:
Ik denk dat het er ook een beetje bij hoort, de bv loopt hier al die tijd al super, maar ook Nika is een week of 5 al regelmatig onrustig aan het drinken :roll: ze worden zich ook bewuster vd omgeving he! En ook na de eerste paar flinke slokken begint ze te rammen van “hallo, méér aub!” :lol:
Ja dat rammen inderdaad! En ik zit onder de krassen! :roll:
Kris… dat druk geven met mijn hand dat ehh…
Is niet te doen als je zo’n klein maatje hebt als ik :shifty: