proberen om hem zindelijk te krijgen

Mijn zoontje is nu 28 maanden en heeft veel intresse in de wc wil er af en toe op zitten met luier en broek nog aan. Nu valt het me op dat hij al een paar dagen af en toe aan zijn luier zit te voelen. Kan het zijn dat hij begint te voelen dat hij moet plassen. Wil eigenlijk gaan proberen om hem zindelijk te krijgen wat denken jullie is het te vroeg of niet.

Je kunt in ieder geval beginnen met hem erop zetten zonder broek en luier. Zo heeft Marijne weken gezeten voordat er iets kwam. De eerste keer per ongeluk, ze schrok er zelf van maar wij meteen ‘nee dat is goed wat geweldig van je!’ Nou toen was ze zelf ook wel trots.

En nu sinds eh 2 maanden geloof ik, gaat ze regelmatig naar de wc maar we zijn nog helemaal niet toe aan proberen zonder luier. Ze heeft ook al gepoept op het toilet, dat voelt ze wel aankomen maar ze zegt niks.

Dus gewoon een volgend stapje zetten en rustig aan. Het is niet zo dat jij nu met training kunt beginnen en hij binnen een maand zindelijk is. Tenzij hij er zelf aan toe is. Maar ik gok dat dat nog wel even duurt.

Oh ja, bij de peutercursus die wij gevolgd hebben, beschreven ze een aantal fases van zindelijk worden:

1 interesse in de wc en zelf willen zitten

2 bewustwording dat ze aan het plassen zijn

3 bewustwording dat ze dat op de wc kunnen doen

4 bewustwording dat ze het ook op kunnen houden en naar de wc gaan (en dan zijn ze vaak nog te laat)

5 bewustwording dat de plas eraan zit te komen en dat ze nú weg moeten om op tijd te zijn

6 tot slot de voorgaande stap ook echt beheersen

Zoiets en wij zitten nu zo’n beetje tussen fase 3 en 4 in.

Marloes we zetten hem voor dat hij in bad gaat even op de wc maar er gebeurt nog niks beneden als ik vraag dustin plasje doen gaat hij naar de wc wil er gewoon op zitten verder niks. Ik verwacht er ook niet al te veel van hoor. Ik zie het gewoon wel en ga hem echt niet pushen