Primolut/tussentijdsbloedverlies

Ik ben vandaag voor het eerst naar de gynaecoloog geweest omdat ik sinds ik met de pil gestopt ben steeds tussentijds bloedverlies heb. Hij heeft Primolut voorgeschreven en na de menstruatie mag ik weer terugkomen.

Nu de vraag, zijn er meer dames hier die dit voorgeschreven gekregen hebben?

Ik ben vast niet de enige met dat bloedverlies toch? Steeds na de eisprong tot aan de menstruatie verlies ik af en toe kleine beetjes bloed. Pas als m’n temp weer daalt begint de echte menstruatie. Ik vind het heel vervelend, zo blijven er maar weinig ‘tamponloze’ dagen over per maand!



Ik zie net wel in de bijsluiter staan dat het niet gebruikt mag worden als er geprobeerd wordt zwanger te worden, terwijl de gyn zei dat dat wel mocht :think:

In ieder geval ben ik nu niet zwanger, hij heeft een inwendige echo gemaakt, de eisprong is net geweest, en het is een kuur van 10 dagen en over 18 dagen ga ik weer terug.



Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!



Sterre

Hoi Sterre,



Heb geen ervaring met Primolut, maar heb wel eens gehad dat de gyn. me iets tijdens de zwangerschap voorschreef waarbij ik dan in de bijsluiter las dat je het niet tijdens de zwangerschap mag gebruiken, was een gel die rugpijn verlichtte. Heb de gel toen wel gebruikt, maar ‘zeer gematigd’. In jouw geval zou ik toch nog eens navragen, evt. bij een andere gyn…

Hoi Sterre,



Ik heb meerdere keren Primolut voorgeschreven gekregen, maar bij mij was het echt om mijn ongi op te wekken. Ik heb een hele lange en onregelmatige cyclus, vandaar. Ik ken het niet als middel tegen tussentijds bloedverlies. Heeft je gyn uitgelegd met wat voor reden je Primolut krijgt? Misschien is het bij jou ook meer bedoeld om nu je ongi op te wekken. Als je eenmaal ongi geworden bent, dan dus weer opnieuw naar de gyn en dat ze dan naar dat tussentijds bloedverlies gaan kijken. Bloedverlies na de eisprong duidt meestal op een te lage progesteronwaarde, dus dat je baarmoederslijmvlies in wezen te snel afgebroken wordt. Hier kun je aanvullende hormonen voor krijgen. Maar Primolut ken ik niet als middel daarvoor.



Primolut mag je inderdaad niet gebruiken als je zwanger kunt zijn. Het wekt een onttrekkingsbloeding op. Dus als je zwanger zou zijn, dan zou het een miskraam op kunnen wekken. Vaak wordt daarom ook eerst gecontroleerd of je zwanger kunt zijn als je met Primolut begint. Je hebt net je eisprong gehad, dus echt zwanger kun je nog niet zijn. Door de Primolut wordt het nu dus wel afgebroken, mocht er wel een bevruchting opgetreden zijn… Maar aan de andere kant: Als je progesteronwaarde inderdaad te laag is, dan wordt je baarmoederslijmvlies te snel afgebroken, waardoor een innesteling eigenlijk niet gaat. Dus ik denk dat de gyn daarom iets gemakkelijker met de Primolut omgaat, deze keer.



Heel veel succes met alles!



Groetjes,

Jippie

Ik ga nu opeens heel erg twijfelen, hij zei namelijk dat dit middel ook gegeven wordt bij uhhhhh nou een van de afkortingen waar ik niet in thuis ben IVF geloof ik, om zwanger te blijven omdat het je baarmoederslijm dikker maakt. Dat is wel raar natuurlijk :think:



Maargoed, hij heeft een echo gemaakt, zag dat ik een eisprong gehad heb, zou hij dan ook niet hebben kunnen zien dat er een eitje wel of niet aan het nestelen is?

Ik ga er vanuit dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden, dus morgen begin ik met de Primolut, na 10 dagen stoppen, dan ongesteld worden, op dag 2 of 3 bloed laten prikken en na de menstruatie weer laten kijken of er een poliepje in mijn baarmoeder zit.

Dat kon hij vandaag niet zien, door het aanwezige slijm, omdat de eisprong net geweest is.



Ik begrijp er nog niet veel van, maar dat komt misschien nog wel :shifty:

Hoi Sterre,



Primolut zorgt er niet voor dat je baarmoederslijmvlies dikker wordt, maar het breekt het juist af. Je kunt wel middelen krijgen die ervoor zorgen dat je baarmoederslijmvlies langer in stand gehouden wordt, dan gaat het dus om een toevoeging van het hormoon progesteron. Hiervoor kun je Progestan krijgen, dit zijn bolletjes die je dagelijks vaginaal moet inbrengen na de eisprong. Dit wordt inderdaad ook bij IUI en IVF/ICSI gebruikt.



Je kunt op een echo niet zien of er een innesteling plaatsvindt. Op een echo kun je namelijk wel de follikels zien, dit zijn de eiblaasjes met vocht waar de eicel in zit. Deze blaasjes groeien tot ongeveer 2 cm en tijdens je eisprong knapt er eentje open en daar komt je eicel dan uit. Een eicel is micropscopisch klein, die kun je niet op een echo zien. Dus je kunt ook niet zien waar een eicel zich bevindt en of het ingenesteld zit. Je ziet pas iets op een echo als je zo’n 5 weken zwanger bent. Dan kun je een vruchtzakje zien. Maar eerder is er helaas dus niets te zien op een echo. Ze kunnen hooguit bepaalde hormoonwaardes in je bloed checken, maar nu zou het zwangerschapshormoon ook niet aanwezig zijn. Dat gaat pas stijgen als het vruchtje goed ingenesteld zit en als je rond je NOD zit.



Groetjes,

Jippie

Sterre, ik heb ook Primolut gebruikt om een ongi op te wekken. Ik had bijna nooit een eispring en daardoor hele lange cyclussen. Ik heb toen Primolut gebruikt om een ongi op te wekken en zo te kunnen bepalen wanneer ik met Clomid moest beginnen (hormonen die voor een eisprong zorgen).

Ik geloof dat ik toch nog maar eens bel om te vragen waarom ie het ookalweer voorschreef :think:

Ben d’r wel al mee begonnen trouwens, ik ga er voor m’n eigen gemoedsrust maar even vanuit dat er geen bevruchting heeft plaatsgevonden :oops:

Even gebeld, het is voorgeschreven voor mijn cyclusproblemen, om een normale cyclus op gang te brengen.

Ik zal wel iets door elkaar gehaald hebben toen hij het had over het baarmoederslijmvlies dikker maken :shifty: Tja, er kwam nogal wat op me af.

Hoi Sterre,



Dan krijg je nu inderdaad eerst Primolut om je ongi op te wekken. Dit doen ze om je cyclus te reguleren, zodat ze straks met een schone lei kunnen beginnen. Als je ongi geworden bent, dan gaan ze verder naar je cyclus en het bloedverlies kijken. Wellicht krijg je dan of medicijnen om je baarmoederslijmvlies dikker te laten worden, of je krijgt na je eisprong medicatie om je luteale fase te ondersteunen. Dus de Primolut is nu echt om je lichaam als het ware te resetten en staat los van je baarmoederslijmvlies.



Groetjes,

Jippie

Hoi allemaal,



Ik ben hier nieuw. Ik ben 26 en nadat ik ander half jaar geleden gestopt ben met de diane-pil had ik erg last van onregelmatige cyclus. Van 6 weken tot 6 weken. Sinds januari 2007 hebben we een kinderwens. Ben in april beland in het ziekenhuis voor onderzoeken. Ik werd onderzocht en er is vastgesteld dat ik PCOS heb. Echt balen :cry:



Heb vandaag gehoord dat ik ook aan de promilut en clomid moet beginnen. Deze medicijnen ga ik voor het eerst gebruiken, ik weet ook niet wat de bijwerkingen zijn. Promilut moet mijn ongi opwekken en dan gelijk beginnen met dubbele dosis clomid. Ik zit er nu al tegen op. Ik geloof er allemaal niet in, ik ben zo negatief op dit moment. Iedere keer als ik ben geweest naar het zh wordt ik zo depri. Dus ben heel erg down vandaar dat ik me heb aangemeld op deze forum. Hopen dat het gaat werken. Ik wil er niet aan denken maar het lukt niet…



Groetjes,



Madeliefje…

Hoi Madeliefje,



Als je even kijkt bij een ander forumdeel, Wanneer zwanger worden langer duurt, dan zie je daar een speciaal topic voor meiden die met Primolut en/of Clomid bezig zijn. Daar schrijven een hoop meiden mee die PCOS hebben en Clomid gebruiken. Waarschijnlijk krijg je daar meer reacties dan in dit topic.



Alvast heel veel succes met alles! Ik heb zelf ook heel lang Clomid en andere hormonen gebruikt, dus ik weet hoe het ongeveer gaat. Ik hoop dat het snel mag aanslaan bij jou en dat je binnenkort met goed nieuws komt! Moed houden, hoor!



Groetjes,

Jippie

Madeliefje, heel goed dat je je hebt aangemeld op het forum!

Zoals Jippie al schreef kun je bij ‘wanneer zwanger worden langer duurt’ meer dames vinden die jouw gevoelens ongetwijfeld zullen herkennen.



Ik weet niet eens wat PCOS is, dus ik kan je niet helpen. Maar alle andere problemen die ik heb ervaren, zowel lichamelijk als geestelijk, er is altijd wel iemand hier op het forum die het ook heeft gevoeld, dat geeft heel veel steun. Succes :hug:

Hoi,



Er zijn zoveel forums, ik wist niet waar ik moest schrijven maar zal daar ook even gaan kijken. Bedankt voor je tip :lol:



Het is erg moeilijk voor mij om het te accepteren dat ik met pillen zwanger moet worden. Als ik eraan denk dan heb ik zoiets van dit gaat me nooit lukken. Maar ja we zullen zien hoe mijn lichaam op die pillen gaat regeageren. Ik ga nog met die pillen beginnen en moet je nagaan ben nu al negatief…Hopen dat het goed zal aflopen met ons allemaal



groetjes,



Madeliefje